معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

از کارهای نمایشی دوری کنیم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری خطاب به همکاران خود در سراسر کشور تاکید کرد از کار نمایشی باید اجتناب کرد و کارها و فعالیت‌های عمیق و تاثیرگذار انجام داد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
از کارهای  نمایشی دوری کنیم

«اصغر باقرزاده» در جمع همکاران خود در حوزه معاونت پرورشی، سخنان امام خامنه ای در جمع مسئولان نظام را یادآور شدند که ایشان فرمودند: «برای نمایش کار نکنید. اینکه مردم آن منطقه‌ای که من را انتخاب کرده‌اند یا مردمی که مثلاً فرض کنید در تلویزیون حرف‌های من را می‌شنوند، این‌ها به من خوش‌بین بشوند، این را در نظر نیاورید؛ این کار، برکت کار را از بین خواهد برد. اینکه شما به فکر این باشید که مردم از شما خوششان بیاید و اهمّیّت کار و نفْس کار را و رضای الهی را مورد نظر قرار ندهید، برکت کار را از بین میبرد و خیلی اوقات کار به نتیجه هم نمیرسد.» (23/1/1401)

معاون پرورشی و فرهنگی گفت: یکی از سیاست‌های ما از روز نخست این بوده که بخشنامه‌ها و ابلاغ‌ها را کم کنیم تا مربی و معاون پرورشی با تمرکز بیشتر به کار تربیتی خود بپردازد. از این رو سامانه نورینو راه‌اندازی شده است تا مجموعه فعالیت‌های پرورشی را در یک جا جمع‌آوری کنیم و مربی پرورشی بتواند از آن استفاده کند.

وی افزود: نورینو فقط ویژه مسابقات و جشنواره‌ها نیست بلکه برنامه‌های دیگر پرورشی را نیز در بردارد و می‌تواند یک پرونده تربیتی از دانش‌آموزان تهیه کند.

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به سخنان شهید بهشتی و کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» بر مرور مبانی تربیت توسط همه همکاران تاکید کرد و خواستار گفت وگوی صمیمانه با دانش‌آموزان و ایفای نقش به نوجوانان شد.

*نیروی تربیتی و مشاوره بازوان معاونت پرورشی

باقرزاده ضمن یادآوری اینکه کمبودها نباید جلوی پیشبرد امور را بگیرد، تصریح کرد: بر اساس قانون احیای پرورشی، 104 هزار نیرو مورد نیاز است که اکنون ۴۵ هزار نیرو داریم. از معاونین و مربیان کنونی ۷ هزار و ۲۴۰ نفر امسال بازنشسته می شوند؛ در بخش مشاوره نیز ۴۸ هزار نیرو لازم داریم یعنی به ازای هر ۱۲ دانش‌آموز یک ساعت مشاور نیاز است، اما اکنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر نیرو داریم و امسال از همین تعداد مشاوران، ۲۲۰۰ نفر نیز بازنشسته می‌شوند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد مربیان پرورشی در دوره ابتدایی، ۲۸ درصد در دوره متوسطه اول، ۲۳ درصد در متوسطه دوم هستند. در بخش مشاوره نیز ۱۴.۵ درصد افراد در دوره ابتدایی، ۶۰ درصد در دوره متوسطه اول و ۲۵.۵ درصد در دوره متوسطه دوم هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه مربی تربیتی و مشاور بازوان این معاونت هستند، اظهار داشت: ارتقای توانمندی‌های مربیان و معاونان پرورشی از اولویت‌های ماست؛ مربیان خدوم ما نیاز دارند تا توانایی خود را به‌روز کنند. اکنون با توانمندسازی 6 هزار مربی از طریق گروه صدرا و موسسه جوانان آستان قدس کار را آغاز کردیم و در آینده نزدیک این تعداد را بیشتر خواهیم کرد.

*استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی

باقرزاده در ادامه گفت: تشکل‌های انقلابی پاره تن نظام هستند یکی از رویکردهای معاونت، استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها در برنامه‌ها است.

وی افزود: ۲۴ هزار دانش‌آموز برای ادامه سفرهای یک روزه تربیتی که از برنامه‌های اصلی ما است، شناسایی شده‌اند و با کمک تشکل‌ها در این سفرها شرکت می‌کنند. این سفرها تا اسفند و فروردین ماه آینده برگزار خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی گفت: برای دانش‌آموزان مدارس مناطق آسیب پذیر و آن‌ها که در طرح نماد توسط اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی مشخص شده و اعلام می‌شوند با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

*مدیران مدارس و معاونان پرورشی مناطق به طور کامل توجیه شوند

معاون پرورشی و فرهنگی ضمن قدردانی از نقش مدیران مدارس، خاطرنشان کرد: دستورالعملی برای مدیران مدارس تنظیم می‌کنیم تا موارد فوری و بلند مدت را به او یادآور شویم و در موضوعات فوریتی مدیر را آگاه کنیم که چه اقدامی باید انجام دهد.

باقرزاده یادآور شد: در موضوع تامین روحانیون طرح امین، ورود نیروهای تربیتی به مدارس، تهیه دستورالعمل مدیران مدارس و تشکل‌های دانش‌آموزی برای فعالیت‌های تربیتی، کار ویژه‌ای در جهت تهیه دستورالعمل در حال انجام است.

وی همچنین اضافه کرد: ادارات آموزش و پرورش، فضای غیر مدرسه‌ای دارند که می توان از این فضاها استفاده مطلوب داشت؛ معاونین پرورشی استان‌ها باید به کار آنان اشراف داشته باشند و به طور کامل آن‌ها را راهنمایی و توجیه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار