در گفت‌وگوی اختصاصی پانا با مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران مطرح شد؛

اقدامات آموزش‌وپرورش ۶ روز پس از دستور رئیس‌جمهور پزشکیان؛ ۵ منطقه پایتخت نیازمند احداث ۱۸۱ مدرسه ۱۵ کلاسه

وضعیت فعلی سرانه فضای آموزشی در ۵ منطقه مورد تاکید رئیس‌جمهور/ هر منطقه چند مدرسه نیاز دارد؟

تهران (پانا) - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، اقدامات این اداره‌کل پس از دستور رئیس‌جمهور برای تهیه بسته و برنامه عملیاتی محرومیت‌زدایی آموزشی در ۵ منطقه کلان‌شهر تهران، را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۲۷۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات آموزش‌وپرورش 6 روز پس از دستور رئیس‌جمهور پزشکیان؛ 5 منطقه پایتخت نیازمند احداث 181 مدرسه 15 کلاسه

روز ۲۵ آذرماه امسال، رئیس‌جمهور پس از تشکیل یک جلسه جهت بررسی وضعیت فضاهای آموزشی در استان تهران، دستور داد تا طی ۱۰ روز، یک برنامه عملیاتی برای تصمیم‌گیری درباره رفع محرومیت‌زدایی آموزشی از ۵ منطقه کلان‌شهر تهران تهیه شود. ۶ روز پس از صدور این دستور، به سراغ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران رفتیم تا آخرین اقدامات و نتایج بررسی‌های این مجموعه و دستگاه‌های همکار را جهت تهیه برنامه عملیاتی مد نظر رئیس‌جمهور، جویا شویم. عباس زارع در این باره در گفت‌وگو با پانا با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن اظهار کرد: «‌جلسه‌ای در شامگاه روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ در دفتر رئیس‌جمهور محترم با موضوع کیفیت‌بخشی به آموزش و توسعه عدالت آموزشی با محوریت بررسی راهکارهای ساماندهی و محرومیت‌زدایی از فضای آموزشی کلان‌شهر تهران برگزار شد. در آن جلسه، گزارشی از آخرین وضعیت فضای آموزشی شهر تهران ارائه شد. سرانه ۵ منطقه‌ تهران از سرانه متوسط کشور پایین‌تر است. این مناطق شامل مناطق ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ است. این گزارش خدمت آقای دکتر پزشکیان ارائه شد. در جلسه مذکور، وزیر آموزش‌وپرورش، معاون عمرانی وزیر و ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، شهردار تهران هم حضور داشتند.»

۵ منطقه تهران نیازمند ۲۷۱۵ کلاس درس 

وی ادامه داد: «طبق این گزارش اعلام شد، ما برای اینکه مشکل سرانه را حل کنیم و به متوسط کشور یعنی ۵.۲۸ صدم متر مربع برسانیم، نیاز به ۱۸۱ مدرسه ۱۵ کلاسه داریم؛ یعنی ۲۷۱۵ کلاس درس. در این جلسه رئیس محترم جمهور دستور دادند که در مدت ۱۰ روز، وزارت آموزش‌و‌پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با هماهنگی شهردار تهران، یک بسته و برنامه عملیاتی و قابل اجرا را برای ساماندهی و محرومیت‌زدایی از این مناطق ارائه کنند.»

مکان‌یابی نقطه‌ای برای احداث فضای آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به اقدامات انجام‌شده طی ۶ روز پس از صدور دستور رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «‌فردای آن روز، یعنی ۲۶ آذر، بلافاصله جلسه‌ای در اداره کل نوسازی مدارس استان تهران با حضور مدیران ۵ منطقه آموزش‌و‌پرورش، رئیس مجمع خیرین شهر تهران، تعدادی از خیرین و معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل دادیم. در آن جلسه وضعیت فضاهای آموزشی ۵ منطقه گزارش شد و نیازها را اعلام و از آن‌ها درخواست کردیم، مکان‌یابی نقطه‌ای و محلی به ما ارائه کنند. برای نمونه، مثلا در کدام نقطه از منطقه ۱۸ تهران نیاز به احداث مدرسه دارید. خواسته شد دقیقا نقطه‌ای که سرانه پایین دارد را به ما اعلام کنند.»

تشکیل جلسه و رایزنی‌ با شهرداران ۵ منطقه/ تامین «زمین» مهمترین مشکل پیش‌رو

زارع در ادامه گفت: «مقرر شد در دو روز تمام اطلاعات و آمار را به ما اعلام کنند. مشکلی که در این مناطق وجود دارد، موضوع زمین است. اگر با تخریب و بازسازی بخواهیم مدرسه را استاندارد کنیم، مشکل سرانه حل نمی‌شود و حتما ما باید احداث جدید داشته باشیم. دقیقاً در همان دو روزی که مورد انتظار بود، اطلاعات لازم به اداره کل نوسازی مدارس تهران ارائه شد و دقیقا لکه‌های آموزشی را مشخص کردند. همه این موارد مجددا توسط تیم اداره کل نوسازی مدارس استان تهران بررسی و در ساعت ۷ صبح رو ۲۸ آذر  جلسه با شهردار تهران تشکیل شد. معاونان شهردار و و شهرداران پنج منطقه مذکور هم حضور داشتند. در آن جلسه گزارش‌های لازم ارائه و مقرر شد یک جلسه کارشناسی دیگر در شهرداری تشکیل شود. جلسه دوم روز اول دی‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹ با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و تیم کارشناسی تشکیل شد و درباره زمین‌های مورد نیاز، بحث و بررسی لازم صورت گرفت. مقرر شد لکه‌های آموزشی که در اختیار دولت، در اختیار مردم و در اختیار نهادهاست، مشخص شود.»

بررسی مجدد لکه‌های شناسایی‌شده، هم حضوری، هم جی‌آی‌اس 

عباس زارع در ادامه این گفت‌وگو اضافه کرد: «روز گذشته نیز تعدادی از کارشناسان خبره کار بررسی را به صورت حضوری و هم براساس جی‌آی‌اس در موقعیت‌های معرفی‌شده و لکه‌ها را آغاز کرده‌اند. روز گذشته نیز جلسه جمع‌بندی را در شهرداری برگزار کردیم تا انشاالله نتیجه بررسی را از لحاظ محتوایی جهت صدور دستور خدمت آقای رئیس‌جمهور ارائه دهیم.»

قول شهردار تهران برای تامین زمین

وی به اهمیت مولدسازی برای پیشبرد این اقدام مهم اشاره و اظهار کرد: «یکی از مشکلات این مناطق، نبود زمین است که شهردار تهران قول دادند این قضیه را حل کنند. آنچه عرض کردم جمع‌بندی چندین جلسه مستمر و مداوم پس از صدور دستور رئیس‌جمهور پزشکیان است.»

وضعیت سرانه فضای آموزشی در ۵ منطقه تهران/ هر منطقه چند مدرسه نیاز دارد؟

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره سرانه فضای آموزشی در این ۵ منطقه و میزان نیاز به فضای آموزشی هم گفت: «‌بدترین وضعیت در این ۵ منطقه به ترتیب، متعلق به منطقه ۱۷ شهر تهران با سرانه ۳.۴۳ صدم مترمربع است. سرانه متوسط کشور اکنون ۵.۲۸ است. این منطقه به ۴۱ مدرسه در قالب ۶۱۵ کلاس درس نیاز دارد و ما به ۱۰۲ و ۵۰۰ متر‌مربع زمین برای احداث این ۴۱ مدرسه نیاز داریم. دوم؛ منطقه ۱۵ تهران است که سرانه فعلی در منطقه ۴.۲ است. این منطقه به ۵۹ مدرسه و ۸۸۵ کلاس درس نیاز دارد و زمین مورد نیاز برای احداث این تعداد مدرسه، ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع است. سوم؛ منطقه ۱۸ تهران؛ میزان سرانه در منطقه ۱۸ تهران ۴.۲۸ است. این منطقه حدود ۳۷ مدرسه ۱۵ کلاسه یعنی تقریبا ۵۵۵ کلاس درس نیاز دارد و زمینی که نیاز دارد، حدود ۹۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است. چهارم؛ منطقه ۱۹ تهران با سرانه ۴.۳۴ است که نیاز به ۲۵ مدرسه با تعداد ۳۷۵ کلاس درس دارد و نیازمندی ما برای احداث این تعداد مدرسه، ۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین است. آخرین منطقه، منطقه ۹ تهران است که سرانه فعلی آن، ۴.۴۹ است و ۱۹ مدرسه با ۲۸۵ کلاس نیاز دارد، برای احداث این تعداد مدرسه نیز در این منطقه به ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین نیاز هست.»

رفع مشکل سرانه فقط با احداث مدارس جدید

وی تاکید کرد: «‌در جلساتی که با شهرداری داشتیم، بحث زمین‌ها مطرح شده است که آیا می‌توانند مجوزهای لازم را به ما بدهند یا نه. ما برای اینکه مشکل سرانه حل کنیم، نیاز به زمین داریم تا بتوانیم مدارس جدیدالاحداث داشته باشیم.»

اقدامات رئیس‌جمهور در حوزه آموزش‌وپرورش بی‌سابقه و بسیار ارزشمند است

زارع با تاکید بر اینکه عنایت رئیس‌جمهور پزشکیان یک فرصتی است که اصلا سابقه ندارد، گفت: «اکنون شخص رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پای کار آمده‌اند و این فرصت گران‌بهایی است و شرایط بهتر از این وجود نخواهد داشت و باید به‌درستی اقدام و مشکلات کمبود مدارس را حل‌و‌فصل کرد. اقدامات رئیس‌جمهور در حوزه آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است.» 

تنها راهی که مشکل فضای آموزشی را حل خواهد کرد، فقط مولد‌سازی است

وی با تاکید بر اینکه اگر موضوع مولدسازی در تهران انجام شود، امکان برطرف کردن مشکلات فضای آموزشی وجود دارد، گفت: «‌عزم جدی که در این دوره برای مولدسازی وجود دارد، قبلا نبوده است. تاکنون چندین جلسه با استاندار تهران در موضوع مولدسازی برگزار شده است. به اعتقاد من، با یک تجربه ۳۰ ساله، تنها راهی که مشکل فضای آموزشی را حل خواهد کرد، فقط مولد‌سازی است. اکنون در حوزه شهرستان‌های استان و هم خود استان، به شدت استاندار پیگیر و پای کار هستند و انشاالله اتفاق‌های خوبی هم خواهد افتاد.»

صدور مجوز پایان کار انبوه‌سازان فقط با تایید سازمان نوسازی مدارس کشور

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، به تکلیف انبوه‌سازان به ساخت مدرسه اشاره کرد و گفت: «‌در جلسه مذکور، دکتر پزشکیان به خوبی به این موضوع اشاره کردند که وقتی ۲۰۰ واحد مسکونی می‌سازیم باید حتماً مدرسه کنارش ساخته شود و این تکلیف انبوه‌سازان است. شهردار تهران تاکید کرده که از این به بعد تا زمانی که تاییدیه سازمان نوسازی از سوی انبوه‌سازان دریافت نشود، آن‌ها پایان کار دریافت نخواهند کرد.»

«مسئولیت اجتماعی» باید جدی گرفته شود

وی بر توجه به اهمیت موضوع و مسئولیت اجتماعی تاکید کرد و گفت: «این موضوع را باید به صورت خیلی جدی به ویژه در شهرستان‌های استان تهران مورد توجه قرار داد. شهرستان ری، سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده است. این شهر با این اصالت باید در حوزه مسئولیت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. یا پاکدشت؛ پتانسیلی که پاکدشت در حوزه گل و گیاه دارد، شاید هلند نداشته باشد. فرمانداری‌ها باید این موضوعات توجه کنند. در شهری مثل پاکدشت باید هنرستان کشاورزی ساخته شود. نهادها باید به این مسئولیت اجتماعی توجه کنند. یا مثلاً چهاردانگه در صنعت مبلمان‌سازی حرف برای گفتن دارد. از این مسئولیت اجتماعی باید استفاده کرده و‌ ‌کمیته‌هایی تشکیل شود و این اقدامات صورت گیرد. راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنایع می‌تواند برای خود وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مفید باشد.»

۴ روز دیگر بسته را نهایی و تقدیم رئیس‌جمهور خواهیم کرد؛ اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد

زارع تصریح کرد:‌ «من خیلی خوشبین هستم که به امید خدا، اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. با این عزمی که هست وضعیت بهتر خواهد شد. ما چهار روز دیگر فرصت داریم تا انشاالله این بسته را نهایی و تقدیم رئیس‌جمهور کنیم.»

تحویل ۳ هزار کلاس درس در استان تهران طی دو سال‌ونیم گذشته

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: «‌سال گذشته بالاترین آمار تحویلی را استان تهران در کشور به خود اختصاص داد؛ با ۱۱۱ مدرسه و ۱۲۷۳ کلاس درس. در دو سال و نیم گذشته حدود ۳۰۰۰ کلاس درس را تحویل آموزش‌وپرورش داده‌ایم.»

وی افزود: «خدا را شاکریم در بحث استانداردسازی سیستم گرمایش، من به جرات می‌توانم بگویم که هیچ شعله مستقیمی در مدارس نداریم و کاملا در استان حذف شده است. یعنی بخاری گازسوز یا نفتی نداریم. حدود ۳ میلیون متر مربع آسفالت انجام و ایزوگام نیز انجام شده است.

وجود ۱۱۱ پروژه فعال در استان تهران با ۱۵۰۰ کلاس درس

زارع با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۱ پروژه فعال در استان تهران داریم، گفت: «این تعداد پروژه تقریبا حدود ۱۵۰۰ کلاس درس است و منتظر تامین منابع هستیم که انشاالله اعتبارات تخصیص داده شود و بتوانیم تعداد زیادی پروژه را تحویل دهیم.»

«اگر منابع تامین شود» ۱۸۱ مدرسه را کمتر از یک سال تحویل می‌دهیم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران تاکید کرد: «سازمان نوسازی مدارس استان تهران این توان را دارد که اگر منابع تامین شود ظرف کمتر از یک سال، این ۱۸۱ مدرسه را تحویل دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار