کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی منطقه ٩:

آموزش صحیح مهارت «نه گفتن» به مصون‌سازی نوجوانان از آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

تهران (پانا) - کارشناس پیگشیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش منطقه 9 از مهارت «نه گفتن » به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی یاد کرد که می‌بایست به‌صورت صحیح و اصولی به نوجوانان آموزش داده شود.

کد مطلب: ۱۳۲۶۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش صحیح مهارت «نه گفتن» به مصون‌سازی نوجوانان از آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

فاطمه آستانه با حضور در آئین اختتامیه هشتمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت خودمراقبتی که در دبیرستان بعثت برگزار شد، با بیان اینکه مهارت های زندگی مهارتی هائی هستند که برای افزایش توانایی های روانی و اجتماعی افراد آموزش داده می شود، گفت: با آموزش این مهارت ها فرد می تواند به طور موثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود.

وی یکی از مهارت های مهم و کاربردی در زندگی را که می تواند نوجوانان را از آسیب های اجتماعی مصون بدارد، مهارت «نه گفتن » دانست و افزود: اگر نوجوان نتواند به درخواست های نادرست و نابجای دیگران یا درخواست هایی که نمی تواند برآورده کند، نه بگوید، بدون شک در آینده و در گذر زمان و در موقعیت های حساس دچار کاهش عزت نفس و در نهایت اتخاذ تصمیمات اشتباه خواهد شد.

کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اشاره به اینکه آموزش «نه گفتن» به کودکان و فرزندان موجب ایجاد اعتماد به نفس در این افراد می شود، گفت: مهارت «نه گفتن » به عنوان یکی از اساسی ترین مهارت ها در زندگی، باید به صورت اصولی و درست، به کودکان آموزش داده شود، در غیر این صورت فرد با آموزش غیرصحیح این مهارت دچار سردرگمی می شود و راه اصلی را پیدا نخواهد کرد؛ بنابراین آموزش رفتارهای شجاعانه مثل «نه گفتن » اعتماد به نفس و روابط اجتماعی کودکان افزایش می یابد و این افراد تا حدود زیادی از آسیب های اجتماعی در امان خواهند ماند.

آستانه، مهارت «نه گفتن» را یکی از بهترین روش‌های خودمراقبتی دانست که با انجام آن می توان زندگی رضایت ‌بخشی را بر اساس شرایط خودمان بسازیم، چرا که اگر همیشه بر اساس خواست و تائید دیگران زندگی کنیم، هرگز نمی‌توانیم احساس آزادی و خوشحالی واقعی را تجربه کنیم.

وی یادآور شد: «نه گفتن» به این معنی نیست که ما بی‌ادب، خودخواه یا نامهربان هستیم. این‌ها همه باورهای غیرواقعی‌ هستند که «نه گفتن» را سخت می‌کنند؛ در نتیجه آگاهی از این موضوع که این باورها از کجا آمده‌اند، به کنار گذاشتن آن‌ها کمک می‌کند.

آستانه، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس، افزایش قاطعیت، افزایش اعتماد و احترام دیگران به فرد و وقت گذاشتن برای چیزهای پراهمیت و افزایش توانایی مدیریت زمان را فواید مهم آموزش مهارت «نه گفتن» دانست و افزود: افرادی که می‌توانند درخواست دیگران را محترمانه رد کنند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و کمتر دچار استرس می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار