«رشد» در ایستگاه چهل‌و سوم؛ وقتی سواحل استراتژیک مکران‌ میزبان «رشد» شد‌

تهران (پانا) - بازخوانی دوره چهل‌و سوم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد نشان می‌دهد که پایگاه اصلی‌ جشنواره در دوره چهل و سوم به سواحل خلیج فارس و مکران رسید و موضوعات این فستیوال نیز به 20 عنوان افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۳۲۴۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل‌و سوم؛ وقتی سواحل استراتژیک مکران‌ میزبان «رشد» شد‌

چهل و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در شرایط کارش را آغاز کرد که اولین دوره برگزاری این رویداد، در دولت یازدهم به‌شمار می‌آمد. این دوره از جشنواره از 3 تا 10 آبان 1392 با دبیری حمیدرضا کفاش دبیر باسابقه این رویداد برگزار شد.

دوره چهل‌وسوم از نظر آماری شاهد حضور 1532 فیلم از سوی فیلمسازان حرفه‌ای و آماتور ایران و 48 کشور جهان بود. در نهایت نیز 270 اثر به بخش مسابقه این دوره از جشنواره راه یافتند. این آثار در 200 سالن از سالن‌های مدارس تهران، 7 سالن سینمای شهر تهران و به طور همزمان در شهرستان چابهار و سواحل مکران برگزار شد.

رشدِ موضوعات «رشد»، در دوره چهل و سوم

برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در هر دوره، سرفصل‌هایی را به عنوان موضوعات محوری جشنواره برای شرکت‌کنندگان مشخص می‌کنند. یکی از اتفاقات مهم این دوره، افزایش تعداد موضوعات از 11 مورد به 20 مورد بود.

موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت اسلامی، مقایسه تطبیقی آموزش‌وپرورش سنتی و آموزش‌وپرورش نوین و نگاهی به آموزش‌وپرورش کشورهای پیشرفته، ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس، آموزش بزرگسالان و نهضت سواد آموزی، کاربرد فناوری های نوین در عرصه آموزش‌وپرورش، آداب و مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی، فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی، اقتصاد مقاومتی، حفاظت از محیط زیست، جوانان و پرهیز از رفتارهای پرخطر، علم برای زندگی، نگین زیبای ایران خلیج همیشه فارس و سواحل مکران در دریای عمان و همچنین توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله موضوعات این دوره از جشنواره فیلم رشد بودند.

ساحل استراتژیک مکران، میزبان جشنواره‌

یکی از اتفاقات جالب توجه در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، انتخاب منطقه چابهار و ساحل مکران به عنوان میزبان ویژه آثار جشنواره بود. با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر استراتژیک بودن سواحل مکران در چابهار، این منطقه به عنوان میزبان ویژه چهل و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد انتخاب شد و همزمان با برگزاری این رویداد در تهران، در چابهار و سواحل مکران نیز برگزار شد. اتفاقی که علاوه بر توجه به این منطقه ویژه و استراتژیک، سیاست عدم مرکزگرایی در این جشنواره را بیش از پیش محقق کرد.

بر اساس همین برنامه‌ریزی، در چابهار این جشنواره در هشت پایگاه، مجتمع آموزشی و پرورشی نیکوکاران، مجتمع آموزشی و پرورشی یادگار امام (ره)، مجتمع کوی بندر، هنرستان فنی فاروق اعظم، دبیرستان نمونه دولتی نرجس، سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتمع شهدای مسجد جامع روستای تیس و دبیرستان کوثر برای دانش‌آموزان چابهار برگزار شد.

تقدیر از ناصر ممدوح و یک معلم فداکار

دوره چهل‌وسوم جشنواره فیلم رشد، به سراغ بزرگداشت اهالی هنر و تربیت هم رفته بود. یکی از اتفاقات ویژه در این دوره از جشنواره، برگزاری مراسم بزرگداشت برای ناصر ممدوح دوبلور و بازیگر پیشکسوت بود. ممدوح که سال‌ها وظیفه مدیریت دوبله آثار خارجی رسیده به جشنواره را برعهده داشت؛ از چهره‌های باسابقه عرصه دوبله کشورمان است که سال‌ها رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم بود و به جای شخصیت‌های خاطره‌انگیز بسیاری صحبت کرده است. البته تخصص اصلی او گویندگی در فیلم‌های مستند بود و شاید به همین خاطر بوده که از او به عنوان مدیریت دوبله آثار خارجی رسیده به جشنواره فیلم رشد استفاده می‌شده است.

در این دوره همچنین از فرامرز قباسیاه معلم فداکار گیلانغربی تقدیر شد. معلمی که در حین عبور یکی از دانش آموزان از عرض جاده در آستانه برخورد یک دستگاه خودرو عبوری در یک حرکت ارزشمند با سپر قرار دادن خود در مقابل خودرو جان دانش‌آموز را نجات داد.

کدام فیلمسازان سرشناس به دوره چهل‌وسوم «رشد» آمدند؟

جشنواره فیلم رشد بخش‌های متنوعی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها بخش آزاد است. بشی که معمولاً در هر دوره، حداقل چند نفر از فیلمسازان نام آشنا سینمای ایران متقاضی حضور در آن می‌شوند.

سیدجمال سیدحاتمی یکی از این چهره‌ها بود که با فیلم داستانی «اوقات مشترک آن‌ها» راهی این دوره از جشنواره شده بود؛ اثری با بازی مسعود کرامتی و شیرین اسماعیلی که قصه آن درباره ماجراهای سرقت از یک بانک و اتفاقات بعد از آن است.

بهروز شعیبی دیگر فیلمسازی بود که در قالب یک همکاری مشترک با سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، فیلم داستانی «دنیای بهتر» را به این دوره از جشنواره فیلم رشد آورد. اثری با بازی سعید چنگیزیان، لیندا کیانی و نگار عابدی که قصه آن درباره پسر بچه‌ای 10 ساله است که تصمیم‌ می‌گیرد برای انجام درس اجتماعی مدرسه، به سه نفر خوبی کند تا هر کدام از آن ها نیز به نوبه خود به سه نفر دیگر کمک کنند و زنجیره‌ای از خوبی‌ها شکل گیرد.
«سفر زمان» امیرشهاب رضویان از دیگر فیلم‌ها مهم این دوره بود. قصه‌ای فانتزی درباره سفر یک پسر بچه نوجوان به گذشته و آینده برای رفع کردن مشکل اعتماد به نفس پایین پدرش!

ابراهیم فروزش هم با فیلم «شیر تو شیر» به این جشنواره آمدو. اثری با بازی لیلا اوتادی، ستاره اسکندری، هدایت هاشمی که درباره پسری است که پس از درگذشت مادرش در هنگام زایمان، حالا باید با همکاری سایر زنان روستا به او شیر داده شود.

«فرزند خوانده» وحید نیکخواه‌آزاد هم از جمله آثار این دوره بود که قصه آن در شب سال نو می‌گذرد و روایتی از اختلافات قدیمی چند خانواده است. فریبا کوثری، حمیدرضا پگاه، شبنم قلی‌خانی، سیدمهرداد ضیایی از جمله بازیگران این اثر سینمایی بودند.

در بخش فیلم‌های مستند نیز فیلمسازانی چون اُرد زند با مستند «ساعت عمارت خورشید»، علیرضا قاسم‌خان با مستند «آوازهای دریانوردان» و فرهاد مهران‌فر با مستند «دیلمان بهشت نیاکان» در این جشنواره حضور پیدا کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار