بازخوانی دوره چهل‌وهفتم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد؛

«رشد» در ایستگاه چهل و هفتم؛ پیشتازی دختران فیلمساز و طلوع و غروب آفتاب جشنواره در خراسان

تهران (پانا) - جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، چهل و هفتمین دوره خود را در مشهد برگزار کرد و در این دوره دختران دانش اموز پیشتاز فیلمسازی شدند.

کد مطلب: ۱۳۲۶۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل و هفتم؛ پیشتازی دختران فیلمساز و طلوع و غروب آفتاب جشنواره در خراسان

چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در طول یک هفته، از سوم تا دهم آذرماه، آثار بخش مسابقه را علاوه بر مشهد، در 24 مرکز نمایش در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی به نمایش گذاشت و در نهایت آثار برگزیده را از بین فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه، معرفی کرد.

در این دوره هزار و 257 فیلم به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد، 707 اثر ایرانی در بخش بین‌الملل، 242 اثر در بخش بین‌الملل خارجی، 136 اثر در بخش دانش‌آموزان فیلمساز، 140 اثر در بخش فرهنگیان و32 اثر در بخش دانشجومعلمان برای شرکت در مسابقه داوطلب شدند. در این دوره آثاری از 37 کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت نمایندگانی از 18 کشور در بخش مسابقه حضور داشتند.

کمتر از 20 درصد آثار ارسالی در بخش مسابقه

در نهایت، هیات انتخاب 261 فیلم را از نظر استانداردهای فنی و محتوایی، شایسته حضور در بخش مسابقه تشخیص داد که 112 اثر از بخش بین‌الملل ایرانی، 66 اثر از بخش بین‌الملل خارجی، 35 اثر از بخش دانش‌آموزان، 41 اثر از بخش فرهنگیان و هفت اثر از بخش دانشجومعلمان در آن حضور داشتند. آثار ارسالی در پنج بخش مستند، مستند علمی، پویانمایی، داستانی کوتاه و داستانی بلند در 10 محور آموزشی، علمی و تربیتی دسته‌بندی شد.

از نظر موضوعی، ۳۴ اثر در حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ۶۲ اثر در موضوع تعلیم و تربیت، ۲۶ اثر در موضوع فرهنگ و تمدن، ۲۸ اثر در موضوع سبک زندگی، ۱۹ اثر در موضوع توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ۱۸ اثر درباره مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی، ۱۹ اثر در حوزه حفظ سرمایه‌های ملی، ۲۲ اثر راجع به علمی و آموزشی و ۲۳ اثر دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت در بخش مسابقه حضور داشت.

24 داور در میدان مسابقه فیلم‌ها

در دوره چهل و هفتم، 19 داور ایرانی و پنج داور خارجی از کشورهای هند، بنگلادش، استرالیا، استونی و هلند به داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه نشستند. در نهایت پس از ۵۲۰ نفرساعت داوری روی آثار بخش مسابقه، اسامی برگزیدگان این دوره اعلام شد.

بر این اساس در بخش مسابقه بین‌المللی مستند کوتاه، ایرانی‌ها پیشتاز کسب رتبه‌های برتر بودند: دیپلم افتخار به مستند کوتاه «رویای آهنی» به کارگردانی یاسر طالبی رسید و «جمعه قالی» به کارگردانی مهدی اسدی صاحب تندیس سیمین شد. تندیس زرین نیز افتخار به مستند کوتاه «من می مانم» به کارگردانی فاطمه مرزبان اهدا شد.

هیات داوران بخش مسابقه بین‌المللی داستانی کوتاه در دوره چهل و هفتم دست و دل باز بودند و بیشترین جوایز را در بین بخش‌های مختلف به شرکت‌کنندگان اهدا کردند. در این بخش سه دیپلم افتخار تقدیم شد: اولی به خاطر کارگردانی و فیلم‌نامه موشکافانه به فیلم کوتاه «درون آینه» به کارگردانی مهدی یوسفعلی، دومی به خاطر پرداخت خوب و مضمون امیدوارکننده به فیلم کوتاه «آریو والیبال؟» به کارگردانی محمد بخشی و سومی به خاطر بیان واضح از شرایط روحی نوجوانی که در گذار از کودکی است به فیلم کوتاه «سکوت» به کارگردانی فرنوش صمدی و علی عسکری محصول مشترک ایتالیا و فرانسه...

تندیس‌های بخش فیلم کوتاه داستانی به خارج از کشور رفتند

تندیس زرین به خاطر روایتی تازه از تلاش یک نوجوان به فیلم کوتاه «جوخه به فرمان من» به کارگردانی ایمی ایمانیشی، محصول مشترک صحرای غربی، آمریکا و الجزایر اهدا شد و تندیس زرین، به خاطر فیلم‌برداری، کارگردانی و مضامین ارزشمند به فیلم کوتاه «روباه‌ها» به کارگردانی مایکل گوره‌آ از انگلستان رسید.

در بخش مسابقه بین‌المللی انیمیشن دیپلم افتخار به «داستان روباهی که حافظه‌اش را از دست داد» به کارگردانی کریستین آسموسن و متباس برون از آلمان اهدا شد و تندیس سیمین، به انیمیشن کوتاه «درخت پرتقالی» به کارگردانی امیر هوشنگ معین رسید. تندیس زرین این بخش را نیز «فضای منفی» به کارگردانی مکث پورت و ریوکوا هانا از فرانسه از آن خود کرد.

از بین پویانمایی‌هایی که دانش‌آموزان فیلم‌ساز به جشنواره ارسال کرده بودند، دیپلم افتخار مشترک به «مادربزرگ» به کارگردانی سپهر امامی‌فر و «پنجره» به کارگردانی ثمین گشتیل اهدا شد. «فریاد» از زهرا قربانی و «سراب» از فاطمه صداقت نیز به ترتیب تندیس سیمین و تندیس زرین این بخش را به خانه بردند.

از بین دانش‌آموزانی که در بخش داستانی کوتاه حضور داشتند، دیپلم افتخار مشترک به «پدر بذر بود» به کارگردانی ماندانا هوشمندیان و «خط قرمز» به کارگردانی سحر نوایی رسید. دو دختر فیلم‌ساز نیز به عنوان برندگان تندیس‌های این بخش معرفی شدند: محدثه اسدی‌زاده با فیلم «مهرک» به تندیس سیمین و ملیکا کدخدایی با فیلم «منفی درد» به تندیس زرین دست یافتند.

در بین آثار دانش‌آموزان مستندساز نیز «خشونت» به کارگردانی سوگند منصوریان و «ریزگردها» موفق شدند دیپلم افتخار را به دست آورند. همچنین هیات داوران برای پژوهش فیلم «دیار کارون» دیپلم افتخاری به کوثر موساییان تقدیم کرد و «پر کاه روی آب» به کارگردانی سالار صفدری را نیز شایسته دریافت دیپلم افتخار تشخیص داد. همچنین تندیس سیمین به امید بهرامی برای فیلم «پرواز بر بلندای بوم» و تندیس زرین به مهدی امیریان برای فیلم «زری‌باف» اهدا شد.

در رقابت فرهنگیان فیلم‌ساز برای کسب رتبه‌های برتر بخش پویانمایی، «تا خانه» به کارگردانی مریم سجادی نجف‌آبادی صاحب دیپلم افتخار شد و «تنبلی چشم» به کارگردانی رضا احمدیاری به تندیس سیمین رسید. جایزه نخست و تندیس زرین نیز به دستان رویا حسینی، کارگردان «اهل مطالعه را حصاری نیست» سپرده شد.

دیپلم افتخار فرهنگیان فیلم‌ساز در بخش داستانی کوتاه به «پیژامه راه‌راه پدر را باد برد» به کارگردانی محمد صادقی رسید. تندیس سیمین نیز به «سایه‌های یک شهر» به کارگردانی شهریار پورسیدیان و تندیس زرین، به «عبور از مرز توهم» به کارگردانی حاتم ساعدپناه اهدا شد.

در بخش مستند معلمان فیلمساز نیز معصومه کشاورز مشکین‌فام با فیلم «من باربی نیستم» و عبدالمحمود کبیری با فیلم «بال‌های کاغذی» شایسته دریافت دیپلم افتخار تشخیص داده شدند. در این بخش تندیس سیمین به «زورخانه» به کارگردانی رضا احراری و منصور میرشکاری و تندیس زرین به «مدیر مدرسه» به کارگردانی عبدالرحمن آقایی رسید.

دانشجومعلمان نیز در بخشی جداگانه به ارائه آثار خود مشغول بودند. در این بخش لوح زرین و سیمین اهدا نشد، ولی لوح تقدیر به «مثبت سیزده» به کارگردانی حسین حسنی‌مقدم و «گلدان» به کارگردانی محبوبه خلیلی رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار