بازخوانی دوره چهل‌و یکم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری پنجاه‌ودومین دوره رویداد؛

«رشد» در ایستگاه چهل‌و یکم؛ وقتی «رشد» از شمال تا جنوب تهران را درگیر خود می‌کند

تهران (پانا) - بازخوانی دوره چهل‌و یکم جشنواره فیلم رشد که اکنون در آستانه برگزاری پنجاه‌ودومین دوره این رویداد هنری است نشان می‌دهد این جشنواره در ایستگاه چهل‌و یکم از شمال تا جنوب تهران را درگیر خود کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۴۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل‌و یکم؛ وقتی «رشد» از شمال تا جنوب تهران را درگیر خود می‌کند

جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، موجب ارتباط و تبادل فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر و سبب ارتقاء سطح دانش علمی و هنری شرکت‌کنندگان می‌گردد و در هر دوره باعث پیشرفت جریان فیلم‌های آموزشی و علمی در کشور می شود.

این جشنواره در دوره چهل و یکم خود که از هشتم تا پانزدهم آبان ماه 1390 در سینما فلسطین و چندین سینما و مجموعه فرهنگی تهران برگزار شد، شاهد فراز و نشیب‌های متفاوتی بود که در ادامه این گزارش مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

از اصلاح الگوی مصرف تا آموزش‌ مهارت‌های زندگی در موضوعات جشنواره

دوره چهل و یکم با چند موضوع خاص کار خود را آغاز کرد. در این دوره موضوعاتی همچون جهاد اقتصادی (تولید ثروت و تبدیل دانش به ثروت)، اصلاح الگوی مصرف، تحول در حوزه دانش، مهارت و تربیت، فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، خلیج همیشه فارس، فرهنگ ملل، فرهنگ و معارف اسلامی، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش‌ مهارت‌های زندگی و سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان از جمله موضوعاتی بودند که در این دوره به عنوان موضوعات جشنواره معرفی شدند.

موضوعاتی که توانست در نهایت باعث تقاضای 1416 فیلم برای شرکت در این رویداد فرهنگی-اجتماعی شود. از این تعداد 1145 فیلم ایرانی و 271 فیلم خارجی بودند. که در بخش فیلم‌های ایرانی 638 فیلم در بخش آزاد، 120 فیلم در بخش فرهنگیان و 387 فیلم در بخش دانش‌آموزان فیلمساز متقاضی حضور بودند.

دوره چهل و یکم «رشد» در شمال، جنوب، غرب و شرق تهران!

دوره چهل و یکم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد یک ویژگی جالب توجه داشت. در این دوره تمرکز نمایش آثار صرفاً بر نمایش این فیلم‌ها در سینما فلسطین باقی نماند. بر این اساس در این دوره، علاوه بر سینما فلسطین که در خیابان‌های مرکزی شهر تهران قرار دارد، سینما چاپلین فرهنگسرای بهمن در جنوب تهران، پردیس سینمایی راگا در شهرری، پردیس سینمایی تماشا در یافت‌آباد، پردیس سینمایی رازی در محدود میدان گمرک تهران، سالن آمفی‌تئاتر امام علی(ع) در محدود خیابان نبرد جنوبی در شرق تهران، سینما صحرا در خیابان شریعتی تهران، سینما بهاران در منطقه 17 تهران و سینما ملت تهران پذیرای آثار جشنواره فیلم رشد بودند.

علاوه بر این، از ظرفیت محیط‌های علمی و دانشگاهی نیز برای نمایش آثار این دوره از جشنواره استفاده شد. بر این اساس، سالن دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در غرب تهران و 4 سالن از سالن‌های سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی که شامل چند مدرسه پسرانه و دخترانه در سطح تهران می‌شد هم به نمایش آثار این جشنواره اختصاص یافتند.

ترکیب بیش از اندازه مردانه‌ هیات داوران

یکی از نقاط ضعف دوره چهل و یکم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، ترکیب به شدت مردانه هیات داوران این رویداد است. در شرایطی که با توجه به محورهای اصلی جشنواره یعنی «آموزش»، «تربیت» و «علم»، بدون شک خانم‌ها باید نقش پررنگی در این رویداد چه از منظر حضور به عنوان شرکت‌کننده و چه از منظر داوری و تصمیم‌گیری داشته باشند. اما در این دوره از جشنواره فیلم رشد از 9 داور ایرانی حاضر در این رویداد، تنها یک نفر از آن‌ها که داور بخش دانش‌آموزی است، همگی مرد هستند!

در این دوره فیلمسازانی چون رسول صدرعاملی، ابراهیم فروزش، علیرضا سجادپور، مهدی اسدی و مستندسازانی همچون مهرداد اسکویی و سیدمهدی چوبینه، انیمیشن‌سازانی همچون عبدالله علیمراد و صفرعلی اصغرزاده به عنوان داور حضور داشتند. خانم نسیم اکبرپور هم نماینده بخش دانش‌آموزی بود که این جمع داوری را تکمیل می‌کرد.

43 کشور متقاضی حضور در «رشد» 41‌اُم

جشنواره فیلم رشد با توجه به رویکرد علمی و آموزشی که دارد؛ مورد توجه بسیاری از فیلمسازان بین‌المللی قرار دارد و یکی از اتفاقات مهم مرتبط با این جشنواره ارسال آثاری از کشورهای مختلف برای حضور در این رویداد است.

در دوره چهل و یکم این جشنواره، از چهل و سه کشور جهان آثاری راهی جشنواره شد. کشورهایی همچون مجارستان، اتریش، آمریکا، روسیه، اسپانیا، هلند، فرانسه، ایتالیا، صربستان، کانادا، بلژیک، استرالیا، فنلاند، کره‌جنوبی، دانمارک، ایرلند، رومانی، اسکاتلند، اسلواکی، لبنان، هند، آلمان، ژاپن، چین، انگلیس، بلاروس، سوئیس، نروژ، پرتغال، لهستان، یونان، سوئد ترکیه، ایسلند و... فیلمسازانی داشتند که از این کشورها متقاضی حضور آثارشان در این رویداد شدند.

«دفاع مقدس»، بخش ویژه جشنواره

هر دوره از جشنواره فیلم رشد یک بخش ویژه دارد که در این دوره «دفاع مقدس» به عنوان بخش و موضوع ویژه شنواره انتخاب شد. با توجه به اینکه مخاطب اصلی محصولات جشنواره فیلم رشد، دانش‌آموزان و آینده‌سازان این سرزمین هستند؛ انتخاب موضوعاتی همچون «دفاع مقدس» می‌تواند تاثیر بسیاری در آشنایی این نسل با تاریخ معاصر ایران عزیز و البته فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت داشته باشد.

در این دوره از جشنواره 12 فیلم با موضوعات مرتبط با دفاع مقدس در جشنواره حضور پیدا کردند که در این میان نام کارگردان های نام آشنایی دیده می‌شود. «آلزایمر» ساخته احمدرضا معتمدی یکی از این آثار بود که با هنرنمایی به یادماندنی مهدی هاشمی در نقش شخصیت اصلی راهی این جشنواره شد.

«تو خروشید، من ماه» محرم زینال‌زاده هم یکی دیگر از این آثار بود. داستان پدر شهیدی که برای بازگرداندن پیکر فرزندش به عمق جبهه‌ها می‌رود اما با دیدن شهدای دیگر از این کار منصرف می‌شود.

بهروز نورانی‌پور هم با مستند «جنایت در سکوت» قصه روستای مرزی نلاس را روایت می‌کند که در طول دوران جنگ تحمیلی، بمباران شیمیایی می‌شود و کودکانی که در این روستا به دنیا می‌آیند همگی دچار عوارض ناشی از بمب‌های شیمیایی هستند.

«صدای پای من» اثر سینمایی مهرداد خوشبخت هم از دیگر آثار این بخش بود که قصه آن درباره نوجوانی است که در یکی از شهرهای مرزی ایران، پای خود را در دسته رفتن روی یکی از مین‌های به جا مانده از زمان جنگ از دست داده است.

کدام فیلمسازان شاخص به چهل‌ویکمین دوره «رشد» آمدند؟

به غیر از فیلمسازانی سرشناسی که پیش از این به حضور آثارشان در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم رشد اشاره شد، فیلمسازان دیگری همچون بهروز شعیبی با فیلم داستانی «پیش خواهد آمد»، قاسم جعفری با فیلم سینمایی «دختران»، پرویز شیخ‌طادی با فیلم سینمایی «شکارچی شنبه»، حسن نجفی با فیلم داستانی «آسمان هشتم»، عطالله سلیمانیان با فیلم «پرنده باز»، علی شاه‌‎حاتمی با فیلم «پرواز مرغابی‌ها»، محمدعلی طالبی با فیلم داستانی «علفزار»، محمدعلی فارسی با مستند «معلم» در این رویداد حضور داشتند.

در نهایت نیز تندیس زرین بهترین فیلم بلند داستانی به «پرواز مرغابی‌ها» اثر علی شاه‌حاتمی رسید و تندیس زرین بهترین فیلم مستند نیز به «معلم» ساخته محمدعلی فارسی اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار