بازخوانی دوره چهل‌و دوم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری پنجاه‌ودومین دوره رویداد؛

«رشد» در ایستگاه چهل‌ودوم؛ وقتی دانش‌آموزان طراح پوستر جشنواره شدند

تهران (پانا) - در آستانه برگزاری دوره پنجاه و دوم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، در سلسله مطالبی به برررسی و بازخوانی مهمترین اتفاقات 10 دوره اخیر این رویداد پرداختیم. در این گزارش نگاهی به اتفاقات و فراز و نشیب‌های دوره چهل و دوم این جشنواره داریم. جشنواره‌ای که پوستر بخش دانش‌آموزی آن، توسط خود دانش‌آموزان طراحی شد.

کد مطلب: ۱۳۲۴۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل‌ودوم؛ وقتی دانش‌آموزان طراح پوستر جشنواره شدند

چهل و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در واقع آخرین دوره برگزاری این رویداد بود که در دوره فعالیت دولت دهم برگزار شد. رویدادی که پنجم تا دوازدهم آبان ماه 1391 در تهران برگزار شد؛ نهضت سوادآموزی بخش ویژه‌اش بود و در بخش‌های مختلف آن، فیلمسازان، معلمان و دانش‌آموزان زیادی به ارائه اثر پرداختند.

حمیدرضا کفاش به روال چند سال قبل از آن، دبیر این دوره از جشنواره بود. جشنواره‌ای که در آن 1145 اثر ایرانی و 271 اثر خارجی متقاضی حضور شده بودند.

از اساتید دانشگاه تا هنرمندان سینما در جمع داوران رشد

غربال اولیه آثارسیده به جشنواره، توسط گروهی متنوع از چهره‌ها صورت گرفت. دکتر علیرضا عصاره، از اساتید دانشگاه در حوزه برنامه‌ریزی درسی یکی از اعضای هیات انتخاب این دوره بود. یدالله کریمی از نویسندگان و کارگردانان سینما و محمود مجیب حق‌قدم از عکاسان سینما از جمله اعضای هیات انتخاب این دوره بودند.

در کنار این گروه، تیمی از چهره‌های هنری و اساتید دانشگاه، داوری این دوره از آثار رسیده به جشنواره را برعهده داشتند. احمد الستی که از اساتید سینماست، یکی از داوران این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بود. رسول صدرعاملی از کارگردانان سینما و مرحوم سیدعلیرضا سجادپور از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران از دیگر داوران حاضر در این دره از جشنواره بودند.

در بخش آثار مستند نیز مستندسازانی چون کامران شیردل و شهاب ا‌لدین عادل در کنار چندین چهره دیگر، داوری آثار را برعهده داشتند. رئیس هیات انتخاب و داوری جشنواره نیز با سیدامیر هاشمی بود.

اتفاقاتی که رشد چهل‌ودوم را از دیگر جشنواره‌ها متمایز کرد

دوره چهل‌ودوم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، با اتفاقات جالب توجهی همراه بود که هر کدام باعث متمایز شدن این رویداد از سایر جشنواره‌های فیلم داخل کشور شد. حضور 46 کشور در این دوره از جشنواره، اکران فیلم‌های منتخب در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، مشارکت 16 استان در پخش همزمان آثار، توجه در تولیدات به موضوع تحول آموزشی، توجه ویژه به تربیت اسلامی، طراحی پوستر بخش دانش آموزی توسط دانش آموزان هنرستانی و تدوین و چاپ دو کتاب تخصصی از جمله اتفاقات ویژه این جشنواره در دوره چهل‌ودوم محسوب می‌شود.

علاوه بر این، حضور پررنگ دانش‌آموزان در جریان برگزاری اختتامیه این رویداد و نقش‌‌آفرینی آن ها در برگزاری این مراسم، از جمله اتفاقات ویژه این دوره بود.

نهضت سوادآموزی، بخش ویژه جشنواره

هر دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، یک بخش ویژه دارد. در این دوره از جشنواره فیلم رشد نیز نهضت سوادآموزی، بخش ویژه این رویداد بود. بخشی که در آن 17 فیلم به موضوعات مرتبط با سوادآموزی به نمایش گذاشته‌ شدند.

«نغمه‌های انتظار» ساخته ابوالفضل شکیبا با تدوین شاهد احمدلو از جمله آثار مهم این بخش بود که قصه آن روایت داستان معلمی است که برای شروع کارش در مسیر عزیمت به روستای محل تولدش، خاطرات کودکی‌اش را در آرزوی معلم بودند را مرور می‌کند. حالا خود او تبدیل به آرزوی کودکان دیگر شده است...

«شعله‌های بیداری» ساخته مهدی رخشانی دیگر آثار شاخص این بخش بود که تولید نهضت سوادآموزی سیستان و بلوچستان به شمار می‌آمد. قصه‌ زنی خانه‌دار که به علت بی‌سوادی از بچه‌هایش می‌خواهد برایش شماره تماس تلفن‌ها را بگیرند اما یک روز وقتی در خانه تنهاست، خانه آتش می‌گیرد و زن نمی‌تواند به آتش‌نشانی خبر دهد. اتفاقی که مسیر زندگی او را در دستخوش تغییراتی مهم می‌کند.

کدام فیلمسازان شاخص به چهل‌ودومین دوره «رشد» آمدند؟

به سیاق هر دوره از جشنواره، در کنار معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز، شماری از فیلمسازان سرشناس نیز در بخش آزاد جشنواره به رقابت پرداختند. «آقای مدیر» حسن آقاکریمی یکی از این آثار بود که با تهیه‌کنندگی کانون پرورش کودکان و نوجوانان تولید و پخش شد. قصه مدیر مدرسه‌ای روستایی که رابطه صمیمانه‌ای با بچه‌ها ندارد. او که صاحب اولاد نشده، تصمیم می‌گیرد تا از امام رضا(ع) حاجتش را بگیرد.

«بزرگ‌مرد کوچک» ساخته صادق صادق‌دقیقی با بازی شبنم قلی‌خانی دیگر اثر مهم این دوره از جشنواره فیلم رشد بود که قصه آن نگاهی به زندگی شهید نوجوان بهنام محمدی است. «خشت بهشت» مجید اسماعیلی را هم باید به این لیست اضافه کرد. اثری به تهیه‌کنندگی روح‌الله حجازی، که قصه آن به ماجرای رحلت امام خمینی(ره) گره خورده است.

«سلام بر فرشتگان» نیز اثر فانتزی فرزاد اژدری بود که با قصه‌ای پیرامون مرگ و زندگی راهی این جشنواره شد. «گراناز» عباس رافعی هم با وجود اینکه برخلاف «سلام بر فرشتگان»، قصه‌‎ای کاملاً رئال داشت، توانست در این جشنواره مورد اقبال قرار گیرد. قصه این فیلم درباره پیرزنی است که در جستجوی پسرش راهی تهران می‌شود اما چون هیچ‌ آدرسی را بلد نیست، با پسری هشت‌ساله همراه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار