معاون وزیر کار در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

شورای عالی مهارت‌آموزی درصدد معرفی رشته‌های جدید در مدارس است

باشگاه کارآفرینان نوجوان طرح مشترک آموزش و پرورش و وزارت کار برای توسعه کارآفرینی است/ طرحی با عنوان «مشاغل آینده» در دست بررسی است تا ببینیم نیاز آینده بازار کار چیست

تهران (پانا) - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه شورای عالی مهارت‌آموزی درصدد شناسایی و معرفی رشته‌های تحصیلی جدید در دبیرستان‌هاست، عنوان کرد وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار در قالب همکاری‌های مستمر، برنامه‌های کاربردی برای توسعه کارآفرینی در مدارس دارند.

کد مطلب: ۱۳۲۲۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
شورای عالی مهارت‌آموزی درصدد معرفی رشته‌های جدید در مدارس است

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت‌وگو با پانا درباره توسعه کارآفرینی در مدارس گفت: «ارتباط وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی با وزارت آموزش و پرورش برقرار است و همکاری‌های مشترک خوبی در حوزه دانش‌آموزی آغاز شده که یکی از این موارد موضوع کارآفرینی است.»

باشگاه کارآفرینان نوجوان طرحی برای توسعه کارآفرینی در مدارس

کریمی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش بسته شده، اظهار کرد: «ما تفاهم‌نامه بسیار خوبی با معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش بسته‌ایم که درباره توسعه باشگاه کارآفرینان نوجوان در سطح مدارس کشور است، یعنی ادبیات کارآفرینی را با استفاده از فضای بیرونی و متخصصان، وارد فضای درون مدارس می‌کنیم.»

وی افزود: «این تفاهم‌نامه اجرایی شده و یک دوره آموزشی هم در کرج برگزار شد که معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم حضور داشتند. این اتفاق خوبی است که شروع شده و مجدد با وزارت آموزش و پرورش جلسات مستمری داریم و قرار است این موضوع را پیگیری کنیم تا به نتیجه برسد.»

هرچه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به‌روزتر باشد در آینده اشتغال‌پذیرتر خواهند بود

معاون وزیر کار گفت: «در گام بعدی برای هنرستان‌ها هم برنامه داریم. قرار است از ظرفیت هنرستان‌ها استفاده کنیم و این مجموعه را هم وارد این طرح کنیم. به‌ طور کلی هرچه اشتغال‌پذیرشدن دانش‌آموزان در مدارس اتفاق بیافتد برای جذب این عزیزان در بازار کار نیاز نیست کار خاصی بکنیم.»

وی افزود: «کسی که دارای مهارت است، بیکار نمی‌ماند و به‌راحتی جای خودش را پیدا می‌کند. بنابراین هرچه در حوزه هنرستان‌ها آموزش‌ها به‌روزتر باشد و مخاطبان اشتغال‌پذیرتر باشند خودبه‌خود این‌ها جذب بازار کار می‌شوند.»

کریمی گفت: «هرچند ما هم باید بسترها را فراهم کنیم و ازاین‌جهت توافق‌هایی که مابین وزارت کار و آموزش و پرورش در جریان است قاعدتاً مثمر ثمر در حوزه اشتغال خواهد بود و برای آینده، امیدهای زیادی را ایجاد می‌کند.»

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار پیشنهاد داد سامانه جست‌وجوی شغل وزارت کار به هنرستان‌ها متصل شود. وی دراین‌باره گفت: «در این سامانه همه نیازهای بازار کار ثبت شده است و اگر این سامانه به هنرستان‌ها وصل شود کسانیکه در هنرستان‌ها، آموزش مهارتی می‌بینند، در آنجا فرصت‌های شغلی خوبی پیدا کرده و می‌توانند شغل مورد نظرشان که مرتبط با رشته‌ای است که خوانده‌اند را پیدا کنند. در این موضوع هنرستان‌ها بدون واسطه به بازار کار وصل می‌شوند.»

شورای عالی مهارت‌آموزی درصدد معرفی رشته‌های جدید در مدارس است

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه تعریف شغل در سال‌های اخیر تغییر کرده است، برخی از مشاغل منسوخ‌شده و برخی به‌تازگی به بازار کار اضافه‌ شده‌اند، گفت: «لازم است وزارت آموزش و پرورش بازنگری در رشته‌هایی که در مدارس و هنرستان‌ها آموزش می‌دهد داشته باشد. در این راستا شورای عالی مهارت‌آموزی با ریاست وزیر و دبیری رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، بحث خوبی را آغاز کرده‌اند با عنوان «مشاغل آینده» که در آنجا در حال رصد هستیم تا ببینیم نیاز آینده بازار کار چیست و اسنادش تدوین‌شده و در نهایت بعد از آن در همکاری با وزارت آموزش و پرورش رشته‌های کاربردی برای دانش‌آموزان ارائه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار