بررسی فلسفه پرداخت وام به مشاغل خانگی در گفت‌وگو با پانا:

کریمی بیرانوند: قانون ما را مجبور کرده به مشاغل خانگی وام بدهیم

سیاح: دادن وام به مشاغل خانگی رانت‌آور است

تهران (پانا) - به گفته یک کارشناس حوزه کسب‌وکار پرداخت وام می‌تواند منشا رانت شود زیرا هرکسی به بهانه گرفتن وام به‌طور صوری اقدام به راه‌اندازی یک شغل خانگی می‌کند اما معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان می‌کند که این وزارتخانه به لحاظ قانونی باید وام بدهد و فقط باید نظارت را دقیق‌تر کرد تا از این آسیب جلوگیری شود.

کد مطلب: ۱۳۲۴۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
کریمی بیرانوند: قانون ما را مجبور کرده به مشاغل خانگی وام بدهیم

مدتی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه‌اندازی سامانه‌ای دغدغه‌های مشاغل خانگی را پیگیری می‌کند و در این راستا یکی از اقدامات این وزارتخانه پرداخت وام به مشاغل خانگی است.

وام مشاغل خانگی منجر به رانت می‌شود

امیر سیاح، کارشناس حوزه کسب‌وکار در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت مشاغل خانگی گفت: «یکی از موضوعات مهمی که در مشاغل خانگی باید به آن پرداخته شود پرداخت وام به این نوع از مشاغل است. مشخص نیست که این وام واقعا صرف راه‌اندازی مشاغل خانگی می‌شود یا خیر. اگر این وام باشد افرادی وارد این حوزه از کسب‌وکار می‌شوند که واقعا بنای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی را دارند.»

دست‌فروشان می‌توانند محصولات مشاغل خانگی را به فروش برسانند

وی با اشاره به اینکه مشکل مشاغل خانگی اتصال ضعیفی به بازار کار دارند، اظهار کرد: «برای حل این مشکل می‌توان این افراد را به بازار دست‌فروشان وصل کرد. اگر به شغل دست‌فروشی رسمیت داده شود معضل بزرگ مشاغل خانگی که فروش محصولات است براحتی قابل حل است. زیرا محصولات مشاغل خانگی را دست‌فروش‌ها می‌توانند به فروش برسانند.»

معاون وزیر کار: ما ناگزیریم که وام بدهیم

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع وام دادن به مشاغل خانگی گفت: «طبق قانون باید وام بدهیم و نمی‌توانیم وام ندهیم زیرا وام به معنی پشتیبانی از کسب‌وکار خانگی است و این موضوع ذاتا بد نیست و هدف دولت هم حمایت از کسی است که می‌خواهد تولید خانگی در قالب مشاغل خانگی داشته باشد.»

وی افزود: «مسئله اینجاست که این وام‌ها به هدف برسد. دغدغه این است که این وام‌های پرداختی ‌صرف مشاغل خانگی می‌شود یا خیر؟ پاسخ این است که نظارت‌های پیش از صدور و دریافت مجوز باشد در مرحله بعد از پرداخت وام در قالب نظارت‌های پسینی هم باشد.»

کریمی بیرانوند گفت: «ما در ستاد راجع به این موضوع زیاد صحبت کرده‌ایم و همه دستگاه‌ها را مکلف کرده‌ایم که نظارت‌های پسینی را تقویت کنند. در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستم جامعی برای پایش و نظارت بر کسب‌وکارها داریم.»

حمایت از مشاغل خانگی اولویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: «نکته دوم این است که اصولا مشاغل خانگی در دسته مشاغلی هستند که کم‌هزینه و پرسرعت بوده و در دسترس هستند و حتما حمایت از این نوع مشاغل در اولویت ماست ولی اینکه هرکسی مجوز بگیرد حتما به وی وام داده می‌شود، نیست. اگر کسی بخواهد کسب‌وکار ساده‌ای راه بیاندازد لزوما تسهیلات نمی‌خواهد و با گرفتن مجوز می‌تواند کار خودش را انجام دهد.»

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی راجع به ایده فروش محصولات مشاغل خانگی توسط دست‌فروش‌ها گفت: «رسمیت‌دادن به دست‌فروشی یک مسئله بین وزارتخانه‌ای است و تک بعدی نیست. از وزارت کشور و اقتصاد گرفته تا شهرداری و وزارت صمت همه در این موضوع دخیل هستند و باید یک تصمیم بین دستگاهی راجع به دست‌فروشی گرفته شود.»

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد برای رسمیت‌بخشیدن به دست‌فروشی با نهادهای دیگر همکاری کند

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مسئله رسمیت‌دادن به دست‌فروشی به عنوان شغل موافق است، گفت: «اکنون دست‌فروشی به‌خودی‌خود یک شغل است و افرادی از این مسیر درآمد دارند. پس اگر رسمیت داشته باشد چارچوب و ضوابط مشخصی پیدا می‌کند و ما سعی داریم تا پایان سال برای رسمیت‌بخشیدن به موضوع دست‌فروشی یک همکاری بین وزارتخانه‌ای را شروع کنیم و کاملا آماده هستیم که این مهم به سرانجام برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار