نقش والدین در امور تحصیلی فرزندان

تهران (پانا) - یکی از نگرانی‌های همیشگی والدین، موفقیت فرزندان‌شان در تحصیل است. یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان چگونگی رفتار، واکنش و رابطه والدین با فرزندان است.

کد مطلب: ۱۳۱۵۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
نقش والدین در امور تحصیلی فرزندان

به گزارش سایت بیتوته، والدین با انجام راهکارهایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، می‌توانند نقش مفیدی در بالا بردن انگیزه فرزندان خود به تحصیل و پیشرفت تحصیلی آن‌ها اجرا کنند.

ارتباط داشتن والدین با مدرسه

رفت و آمد والدین به مدرسه و ارتباط داشتن با کادر مدرسه می‌تواند تأثیر زیادی بر انگیزش و وضعیت تحصیلی فرزندان داشته باشد. همکاری والدین با اولیای مدرسه می‌تواند در به وجود آوردن ارتباط مطلوب خانه و مدرسه کمک کند.

به این ترتیب می‌توان به بالا بردن شایستگی‌ها و کم کردن مشکلات کمک کرد. باید گفت که اولیا در رابطه با مدرسه نباید نگاهی انتقادی و شکایت‌آمیز به کارکرد عوامل مدرسه داشته باشند، بلکه باید دید مبادرت مشارکتی را برای برطرف کردن کاستی‌ها در خود بپرورانند.

اضطراب فرزندان و نقش والدین در کاهش آن

بعضی وقتها اهمیت بیش از اندازه خانواده به فرزندان خود و انتظارات پدر و مادر درباره فرزندان باعث پیدایش زیاده روی هایی می‌شود، که یکی از این انتظارات زیاد به گرفتن نمرات ۲۰ می‌باشد که این انتظارات می‌تواند به علت قیاس کردن با دیگر بچه ها، دوستان و… با توجه به امکاناتی که برای فرزند آماده کرده اند باشد و تا جایی ادامه پیدا کند که به جای داشتن اثر مثبت، به علت اضطرابی که در بچه به وجود می‌آورند باعث گرفتن نتیجه منفی هم می‌شوند.

نظارت داشتن بر فعالیت او

مهم است که به فعالیت فرزند در خانه و مدرسه دقت کنید. رفتارهای غیر طبیعی او را به کمک روانشناسان بررسی نموده و از فرزندتان غافل نشوید. دقت شما نباید مانند بازجویی و نگهبانی باشد بلکه باید به فرزند احساس مراقبت و توجه را منتقل کند.

به علایق و استعداد کودک احترام بگذارید

امکان دارد همه مواردی که برای موفقیت تحصیلی گفته می شود را رعایت کنید؛ ولی باز نیز فرزندتان به درس علاقه ای نشان ندهد. توجه کنید که این موارد تقریبا بدون هزینه‌های زیاد آموزشی و رفاهی است.

پس، والدین باید بدانند که با پافشاری آن‌ها به تحصیل، اگر واقعا فرزند استعداد و علاقه دیگری داشته و رویاهایش مسیر دیگری را دنبال می‌کند، کاری بسیاری بیهوده و صدمه زننده به فرزند می‌باشد.

یک مکانیک حاذق و حرفه‌ای علاقه‌مند به کار، خیلی شادتر، سالم تر و موفق تر از دکتری است که علاقه‌ای به کارش نداشته و با تحمل فشارهای شدید روحی به این جایگاه رسیده است. ارتباط با مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند تا از دوران کودکی بهترین‌ها را برای فرزندتان انتخاب کنید.

درک کردن فرزندان

ﻫﺮ ﭘﺪر و ﻣﺎدری ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ و تدبیر ﮐﺎﻣﻞ، رﻓﺘﺎر بچه های ﺧﻮد را مورد توجه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و به وسیله رﻓﺘﺎرﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﺑاز اﺣﺴﺎﺳﺎﺗﺸﺎن آگاه شوند. آﻧﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮد را درک ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻫﻤﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ دقت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار