محتوای دروس علمی دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد مبتنی بر بازار کار

یاسوج (پانا) - سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد گفت مهمترین ویژگی و تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در محتوا و برنامه دروس آن بوده که مبتنی بر اشتغال پایدار است.

کد مطلب: ۱۳۱۵۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
محتوای دروس علمی دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد مبتنی بر بازار کار

علی اکبر دسترنج در نشست با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف این دانشگاه، تربیت افرادی است که مهارت ویژه ای فرا گیرند و پس از فارغ التحصیلی تبدیل به کارآفرینی ماهر شوند و اشتغال پایدار برایشان ایجاد شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مهمترین وظیفه شورای برنامه‌ریزی درسی این دانشگاه، شناخت بازار کار است، به گونه ای که این شورا بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه برنامه‌ریزی درسی می‌کند و محتوای این برنامه‌ها، ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان است.

دسترنج با اشاره به اینکه دوره‌های این دانشگاه، دو ساله کاردانی و کاردانی به کارشناسی است، تاکید کرد: رشته های تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی، در چهار قالب شامل صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات و فرهنگ و هنر هستند.

وی با بیان اینکه مدرسان این دانشگاه از لحاظ علمی و مهارتی تفاوتی اساسی با سایر دانشگاه‌ها دارند، ادامه داد: اصلی ترین هدف دانشگاه تربیت متخصصینی است که پس از فارغ التحصیلی باری بر دوش جامعه نباشند.

دسترنج ابراز کرد: مدرسان این دانشگاه کامل و کافی از تخصص مورد نیاز در آینده بازار کار دارند و به طور کلی مجموعه علم و عمل با هم است.

وی به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و یکی از اشکالات فارغ التحصیلان را آشنا نبودن از آینده بازار کار دانست و افزود: اما مشکل عدم ارتباط تحصیل با بازار کار در این دانشگاه رفع شده است.

دسترنج عنوان کرد: دروس به صورت عملی تدریس می‌شوند و حدود ۷۰ درصد محتوای دروس، عملی است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مراکز علمی و کاربردی در کنار صنعت شناخته می شوند و دروس در کنار کارخانه و خط تولید برگزار می شود.

وی ابراز داشت: حدود پنج هزار و ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه تحصیل می کنند که تعدادی از آنها امسال پذیرش شده‌اند.

وی ادامه داد: مهرماه ۱۴۰۱، تعداد پذیرش سه هزار و ۲۰۰ نفر بوده که تعدادی از آنها ثبت نام کرده و مابقی نیز در حال انجام است.

دسترنج ادامه داد: ۵۱ رشته کاردانی و ۴۱ رشته کارشناسی در حال حاضر در دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد فعال است و این دانشگاه تاکنون بیش از ۳۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته که تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها جذب بازار کار شده‌اند.

وی تاکید کرد: تعداد مدرسان این دانشگاه، بیش از ۶۳۰ نفرند که عمدتاً کارآزموده و باتجربه هستند.

سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هفت مرکز آموزشی در سطح استان وجود دارند که چهار مرکز در یاسوج، ۲مرکز در دوگنبدان و یک مرکز در دهدشت است.

دسترنج گفت: این استان ظرفیت های مختلفی در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، گردشگری و سایر موارد دارد اما مرکز علمی و کاربردی مستقل برای نفت و گاز و دیگر موارد در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: مزیت دانشگاه علمی کاربردی این است که رشته‌های آن بر اساس نیازسنجی بازار کار طراحی شده‌اند به گونه ای که بیش از ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان رشته اچ‌ اس‌ ای جذب بازار کار شده اند.

دسترنج تاکید کرد: بنا داریم دانشگاه استان را در دو بعد کمی و کیفی ارتقا دهیم و یکی از برنامه‌های اصلی افزایش توان اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان است.

وی تاکید کرد: مهارت‌محور بودن دوره‌های تحصیلی از مزیت‌های این دانشگاه است و این موضوع می‌طلبد ارتباط با صاحبان صنایع و بازار کار بیشتر شود.

سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی یاسوج با اشاره به برقراری ارتباط مؤثر بین صنعت و بازار کار، تصریح کرد: نیازهای عملیاتی حوزه‌های کاری را احصا و برنامه‌ریزی درسی را بر اساس آن به‌روز خواهیم کرد.

دسترنج ادامه داد: بر اساس ظرفیت، نیازها و سند آمایش، گسترش و استانداردسازی رشته‌ها انجام خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: یکی از جنبه‌های بسیار مهم این دانشگاه، مراکز در جوار صنعت است که متأسفانه در استان تنها یک مرکز وجود دارد که در کارخانه فولاد بویراحمد دایر شده است.

دسترنج اضافه کرد: میزان جذب فارغ‌التحصیلان این مرکز به دلیل مهارتی که دارند بعد از فارغ‌التحصیلی خیلی زیاد است.

وی گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های این دانشگاه دوره‌های کوتاه‌مدت است که برای ارتقا توان فنی و مدیریتی است که برای صنایع، کارخانجات، سازمانها و ادارت برگزار می‌شود.

دسترنج بیان کرد: در این دوره‌ها، نیازهای روز کارکنان و حتی داوطلبان آزاد سنجیده می شود و متناسب با آنها سرفصل‌های آموزشی تعریف می‌ شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها، راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی به ویژه برای بانوان است.

وی از دیگر برنامه‌های این دانشگاه را برنامه‌ریزی برای پایش مدرسان دانشگاه دانست و اظهار کرد: سعی بر آن است از افرادی استفاده شود که از لحاظ شغلی، مهارت بالایی داشته باشند.

وی گفت: ایجاد خانه‌های خلاق و راه اندازی مراکز ایده پروری از دیگر برنامه های در دستور کار این دانشگاه در استان است.

دسترنج افزود: در خانه‌های خلاق، از مدرسان و فارغ‌التحصیلان و کارآفرینان دعوت می‌ شود ایده خود را ارائه دهند.

سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این ایده ساخته و پرداخته می‌شود و سپس وارد مراحل بالاتر می‌رود و در نهایت تبدیل به یک موضوع برای طراحی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار