همزمان با روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان شد:

تشویق دانش‌آموزان مستعد به رشته‌های فنی و حرفه‌ای زمینه‌ساز اشتغال پایدار است

تهران(پانا) - مدیر هنرستان کار و دانش نرگس منطقه ۱۴، تشویق دانش‌آموزان مستعد به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و شرایط جذب هنرجویان بعد از فارغ‌التحصیلی را زمینه‌ساز اشتغال پایدار در جامعه برشمرد و بر نهادینه کردن فرهنگ تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بین دانش‌آموزان و همچنین اولیای آنها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تشویق دانش‌آموزان مستعد به رشته‌های فنی و حرفه‌ای زمینه‌ساز اشتغال پایدار است

مریم انهاری؛ مدیریت هنرستان کار دانش نرگس منطقه ۱۴ با بیان اینکه تقویت گرایش و جذب دانش آموزان به رشته‌های مهارتی هنرستان‌های فنی حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار امری ضروری است، در گفت وگو با پانا گفت: «توسعه هنرستان‌ها مکمل عدالت آموزشی است و اگر بخواهیم نظام آموزشی کارآمدی داشته باشیم تا در چرخه تولید و حوزه صنعت اثرگذار باشد، باید به سمت مهارت‌آموزی و توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای حرکت کنیم. آموزش های فنی و حرفه ای در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان بسیار مورد توجه است و نگاه به مقوله آموزش به صورت سرمایه گذاری است. این توجه و اهمیت را می توان در مسابقات سالیانه جهانی مهارت در کشورهایی مانند آلمان، روسیه، کره و ژاپن بصورت عینی مشاهده کرد.»

وی بر توسعه متوازن رشته ها و تقویت رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش تاکید کرد و گفت: «از آنجا که تقویت و توجه بیشتر به رشته های فنی حرفه ای، می تواند آینده دانش آموران را از هم اکنون تامین کرده و جامعه را به سمت کارآفرینی و اشتغال پایدار سوق دهد، رشته های فنی، باید همانند سایر رشته های دیگر مورد توجه قرار گیرند‌‌، چرا که بدون شک آموزش های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور ماست و راه حل اساسی برای ایجاد باور در مدیران دولتی و خصوصی در اهمیت آموزش‌های مهارتی و استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای است.»

انهاری با تاکید بر ضرورت توجه به جایگاه آموزش های عالی فنی و حرفه ای درجهت توسعه کارآفرینی و چرخه اشتغال کشور افزود: «مهارت های تخصصی یا حرفه‌ای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کارآیی آنان را در انجام کارها افزایش می‌دهند. سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه از جمله منویات معظم له در راستای توجه به آموزش های فنی و حرفه ای است.»

وی در خصوص آموزش فنی حرفه ای و پرداختن به بحث مهارت آموزی اظهار کرد: «استفاده از آموزش های مهارتی، تنها راه برون رفت از معضل بیکاری و یکی از فاکتورهای موثر برای بسیاری از جوانان و نوجوانان در عرصه های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی محسوب می شود. آموزش فنی حرفه ای و پرداختن به بحث مهارت آموزی قبل از انقلاب اسلامی ایران در کشور وجود نداشت. این حرکت پویا و بانشاط و ورود افراد به بازار کار و اشتغال زایی یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی در کشور است که باید در فرمان جهاد تبیین، موضوعات مهارت آموزی و آموزش های مهارتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند‌.»

مدیر هنرستان کار و دانش نرگس در بخشی از صحبت هایش خاطر نشان کرد: «در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بسیار بالاتر از رشته‌های نظری است، بنابراین انتظار داریم دانش‌آموزانی که فارغ التحصیل می‌شوند واجد یک مهارتی باشند که به طور مستقیم در چرخه تولید قرار گیرند و نقش اثرگذاری در فرآیند تولید در حوزه صنعت داشته باشند. عدم استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای تبعات جبران ناپذیری را از بعد اجتماعی، اشتغال و مهارتی به دنبال دارد.»

وی ادامه داد: «هم‌ اکنون اغلب فارغ التحصیلان رشته‌های نظری، فاقد مهارت‌های لازم هستند. به همین دلیل برای اشتغال نیز دچار مشکل می‌شوند؛ لذا رویکرد ما در نظام آموزشی کشور باید استفاده بیشتر از ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و تقویت هنرستان‌ها باشد تا از این طریق بتوان دانش‌ آموزانی را تربیت کرد که بعد از فارغ‌التحصیلی نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال، کارآفرینی، ارتقای حوزه صنعت و توسعه کشور ایفا کنند.»

انهاری افزود: «توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است؛ زیرا سرمایه گذاری‌های زیربنایی، افزایش ابزار، تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده مانده و یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد.»

مدیریت هنرستان کار و دانش نرگس اظهار کرد: «از آنجایی که موضوع بیکاری یکی از مهم ترین مسائل و مشکلات جهان است و در کشورهای در حال توسعه با توجه به عدم توازن ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سهم بیشتری را نسبت به توسعه دارد، با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است، انتظار می رود که همه ارگان‌ها آموزش و پرورش در راستای افزایش مهارت‌های فنی و حرفه ای گام بردارند‌.»

وی تغییر نگرش والدین نسبت به رشته‌های فنی را از ضروریات عنوان کرد و گفت: «توسعه مجموعه‌های آموزشی با وجود کمبودها و موانع با دستان مدیران توانمند و خلاق امکان پذیر است. همچنین به روزرسانی دانش علمی و مهارتی دبیران با توجه به تغییرات محتوای کتب درسی، تجهیز مدارس و بهبود فضای فیزیکی از دغدغه‌های اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای محسوب می شود‌‌.»

انهاری در پایان تصریح کرد: «هنرستان‌ها سرآغاز راهی روشن به اشتغال هستند، نگاه جامعه به سمت هنرستان‌ها و مهارت آموزی در حال تقویت است و اراده خوبی در حال شکل‌گیری است. ما نیاز داریم مشترکا این کشور را بسازیم و با تربیت نیروی انسانی ماهر به اقتصاد و اشتغال پایدار کشور کمک کنیم‌.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار