عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

چرا دانش‌آموخته‌های مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای در کشورهای دیگر تکنسین‌های موفقی می‌شوند

تهران (پانا) - عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای و هنرستان‌ها پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور دارند، عنوان کرد که دولت باید فرصت‌های کاری را برای این افراد فراهم کند تا عصای دست مملکت در آینده شوند.

کد مطلب: ۱۳۱۲۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
چرا دانش‌آموخته‌های مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای در کشورهای دیگر تکنسین‌های موفقی می‌شوند

در شرایطی که هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند پاسخ خوبی به نیاز بازار کار بدهند و از سوی دیگر معضل بیکاری در کشور را کم کنند اما این بستر در جامعه همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. چه از سوی نهادها که چندان جدی نگرفته‌اند و چه از سوی خانواده‌ها که بدون آگاهی از پتانسیل خوب این مراکز برای اشتغال فرزندان‌شان صرفاً در رؤیاهای‌شان سیر می‌کنند و دل در گرو رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی داده‌اند.

رشته‌های مهندسی فرصت شغلی بیشتری نسبت به رشته پزشکی دارند

عبدالخالق لطیفی، عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بیشتر دانش‌آموزان علاقه‌مند هستند در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند درحالی‌که رشته‌های مهندسی فرصت شغلی بیشتری دارند، عنوان کرد: «اکنون مهندس‌هایی که به خارج از ایران و حتی به همین کشورهای همسایه مانند قطر و دبی رفته‌اند، کارنامه موفقی از خود به‌جا گذاشته‌اند. بسیاری از همین دانش‌آموخته‌های هنرستانی و فنی‌و‌حرفه‌ای ما که در ایران ضعیف هستند وقتی به کشورهای همسایه می‌روند از فعالان حوزه مهندسی و از تکنسین‌های خوب می‌شوند.»

وی افزود: «دلیل این موضوع این است که در آن کشورها زمینه‌های خوبی برای فعالیت تکنسین‌ها فراهم‌شده که تجربه‌های خوبی می‌توانند کسب کنند.»

ایجاد فرصت کاری برای فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای در دیگر کشورها

لطیفی اظهار کرد: «در کشورهای دیگر جوانی که در رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای تحصیل می‌کند فرصت دارد تا برای شرکتی کار کند و کار عملی یاد بگیرد و بدین ترتیب تجربه خوبی پیدا می‌کند. در ادامه حتی تشویقش می‌کنند که در همان شرکت بماند و چه‌بسا صاحب سهم شود.»

وی افزود: «من مدرس دانشگاه هم بوده‌ام و دانشجویانم که از ایران رفته‌اند عمدتاً علت موفقیت‌شان را حتی به‌عنوان تکنسین در دیگر کشورها به دلیل فراهم کردن فرصت‌های کاری عنوان می‌کنند که در رشته خودشان متخصص و حرفه‌ای می‌شوند.»

لطیفی با اشاره به اینکه رشته‌های مهمی در حوزه مهندسی وجود دارد که در داخل کشور به آن‌ها نیاز اساسی وجود دارد، گفت: «یکی از رشته‌های مهمی که در کشور ما وجود دارد فعالیت در حوزه نفت است. مهندس اجرایی در این حوزه کم داریم یا در راه‌آهن و سدسازی تکنسین و مهندس کم داریم.»

دولت فرصت کوتاه کاری در خارج از کشور برای فنی و حرفه‌ای خوانده‌ها فراهم کند

وی افزود: «کافی است دولت سرمایه‌گذاری کند و وزارت علوم حدود 100 جوان فنی‌و‌حرفه‌ای‌خوانده را به ژاپن بفرستد تا دوره‌های تونل‌سازی و سدسازی را ببینند. حتی به‌عنوان تکنسین بروند و در آنجا کار کنند و بعد از اینکه دو سال حمایت کرد مجدد از آن‌ها برای کار در ایران دعوت کند تا تجربه‌های‌شان مورد استفاده قرار بگیرد. این‌ها عصای دست مملکت ما ‌خواهند شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار