معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

برنامه سازمان پژوهش برای تقویت تعاملات با خانواده بزرگ آموزش و پرورش

۹۲ درصد دانش‌آموزان ثبت سفارش کتب درسی خود را با موفقیت انجام داده‌اند‌/ تلاش ما این است همه دانش‌آموزان اتباع خارجی کتاب درسی دریافت کنند

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از برنامه این سازمان برای تقویت تعاملات با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش از جمله دانشگاه فرهنگیان و معاونت‌های پرورشی، آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه سازمان پژوهش برای تقویت تعاملات با خانواده بزرگ آموزش و پرورش

حجت‌السلام‌والمسلمین علی لطیفی در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: در این نشست به سه محور اساسی که مورد نظر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است می‌پردازیم که محور اول شامل رویکرد و سیاست‌های اساسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی براساس چارچوب‌ سیاست‌های دولت و برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش می‌شود و همچنین بررسی‌هایی که در مدت اخیر درباره وضعیت سازمان داشته‌ایم را دربر‌می‌گیرد.

وی افزود: توجه به تعامل جدی با مجموعه وزارت آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در این محور پیگیری خواهد شد. متاسفانه در گذشته در زمینه تعامل با دیگر بخش‌های وزارتخانه، ضعف‌ها و آسیب‌هایی وجود داشت اما در این دوره سعی داریم بیشتر از قبل با دانشگاه فرهنگیان، معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه و همچنین معاونت پرورشی ارتباط داشته باشیم.

حجت‌السلام‌والمسلمین لطیفی با اشاره به تمرکز روی تغییرات فرهنگی جامعه، عنوان کرد: انتظار مردم از آموزش و پرورش متناسب با تغییر و تحولات جامعه بیشتر می‌شود و توقع دارند برنامه‌های ما روزآمد شود که انتظار صحیحی است؛ برای مثال در حوزه تحولات پس از دوران کرونا و همچنین تحولاتی که در زمینه فناوری‌های جدید داشته‌ایم نیاز است توجه ویژه‌ای معطوف شود و برنامه‌ها و طرح‌های ما مرتبط با آن‌ها باشد. در نتیجه پیگیری سیاست توجه به تغییرات جامعه و روزآمد‌بودن برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی از جمله اصلی‌ترین مباحث و اهداف موردنظر ما است و بنده از ابتدای مسئولیت، روی این موضوع تاکید داشته‌ام.

مشارکت‌پذیری حداکثری در زمینه تدوین محتوای درسی

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سیاست دیگری که مورد نظر ما قرار دارد، مشارکت‌پذیری حداکثری نسبت به همه ذی‌نفعان برنامه درسی و تولید محتوای آموزشی است. بسیارند کسانی که در زمینه تدوین محتوای درسی تجربه دارند اما در خارج از مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارند؛ قرار است از ظرفیت این افراد استفاده کنیم. همچنین استفاده از ظرفیت معلمان پیشکسوت و دیگر افرادی که می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند به‌طور جدی در دستور کارمان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به دو سیاست توجه به حمایت از برنامه درسی و اشاعه درست آن و توجه به استناد تحولی مصوب و پیگیری آن تا سطح مدرسه، گفت: تمرکز اصلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام وظایف محوله و انجام ماموریت‌ها به صحیح‌ترین شیوه ممکن است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: آخرین سیاست در این محور تقویت سرمایه انسانی است. در سال‌های گذشته سازمان به دلایل معتدد شاهد‌ ضعف‌هایی در تامین سرمایه انسانی خود بوده و در حال حاضر نیازمند تقویت آن هستیم؛ علاوه بر آن بخشی از کارشناسان در آستانه بازنشستگی هستند و نیاز است با تزریق نیروی جدید، استمرار حرکت موثر و سازنده‌ی سازمان تضمین شود.

حمایت از تولید ملی و توان داخلی

حجت‌السلام‌والمسلمین لطیفی در ادامه این نشست خبری به محور دوم مورد نظر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پرداخت و گفت: محور دوم درباره حمایت از تولید داخلی است؛ در گذشته نزدیک به ۴۵۰۰ تُن مقوای کتب درسی از خارج وارد می‌شد چون در داخل امکان تولید نبود اما امسال یک شرکت داخلی با شرکت در مناقصه توانست تامین آن را برعهده گیرد و براساس قرارداد منعقد شده صددرصد مقوای کتاب‌های درسی تولید داخل باشد. همچنین در گذشته ۴۵ هزار تن کاغذ کتب درسی از خارج وارد می‌شد و نهایتا ۵ تا ۷ هزار تن تولید سالانه داخلی بود اما امسال با توجه به قراردادی که با شرکت چوب و کاغذ مازندران منعقد شد، تامین ۳۰ هزار تن، یعنی حدود ۶۷ درصد کاغذ مورد نیاز، از تولید داخلی خواهد بود‌ و تا این لحظه از سوی شرکت تامین‌کننده دو نوبت دریافت کاغذ داشته‌ایم.

روند چاپ و توزیع کتب درسی

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به محور سوم مورد نظر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: با توجه به وضعیت سال تحصیلی پیش‌رو و مبحث چاپ کتاب درسی، براساس جمعیت پیش‌بینی‌شده هر ساله سفارش چاپ کتاب داده می‌شود و امسال ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد سفارش کتاب داشتیم که چاپ شده است. توزیع این کتب از دهم شهریور‌ در مناطق و مدارس کشور آغاز شده، همچنین کتاب‌های مهر‌ سال ۱۴۰۲ نیز آماده ارسال برای چاپ است و آنچه ماموریت سازمان است به‌خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به دانش‌آموزان اتباع خارجی گفت: همیشه درصدی بیشتر از جمعیت دانش‌آموزان برای تولید و چاپ کتاب اقدام می‌شود تا به‌دست همه برسد. براساس تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تلاش ما این بوده است همه دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز کتاب درسی دریافت کنند اما جانمایی و ثبت‌نام با تاخیر همراه است.

حجت‌السلام‌والمسلمین لطیفی ادامه داد: در حال حاضر ۹۲ درصد دانش‌آموزان ثبت سفارش کتاب خود را با موفقیت انجام داده‌اند اما برخی هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌اند، از خانواده‌ها تقاضا داریم هرچه سریع‌تر در این راستا اقدام کنند تا به‌راحتی کتب درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار