رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با پانا:

نظام‌واره شایستگی‌های مشترک برای دانش‌آموزان تدوین می‌شود

تهران(پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تدوین نظام‌واره شایستگی‌های مشترک برای دانش‌آموزان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۹۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
نظام‌واره شایستگی‌های مشترک برای دانش‌آموزان تدوین می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در زمینه تمهیداتی که برای استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی داریم،‌ دو اقدام در نظر گرفته شده است؛ اقدام کوتاه‌مدت و اقدام میان‌مدت. برای مواجهه با زیست بوم جدید پساکرونا، آموزش‌های ترکیبی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در زمره اقدامات کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد. در این اقدامات سعی ما بر توانمندسازی معلمان با استفاده از آموزش‌های صحیح در راستای بهر‌ه بردن از آموزش ترکیبی است. البته این آموزش با در نظر گرفتن همه ملاحظات صیانتی و مراقبتی است که دانش‌آموز و خانواده او باید به آن توجه داشته باشند.»

وی ادامه داد: «برای ما بسیار مهم است که آسیب‌های تربیتی در زیست بوم جدید، دانش‌آموز را تهدید نکند و گریبانگیر آموزش نشود. در واقع محور اساسی در اقدامات کوتاه‌مدت، متناسب شدن آموزش و پرورش با زیست بوم جدید در دوره پساکرونا است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اقدامات میان‌مدت اشاره کرد و گفت: «در اقدامات میان‌مدت یک پروژه در حال انجام داریم که ان‌شاءلله به زودی به سرانجام خواهد رسید. این پروژه تدوین نظام‌واره شایستگی‌های مشترک است. در این نظام‌‎واره روی برخی از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌ها برای دانش‌آموزان، فارغ از اینکه در چه رشته‌ و حوزه‌ای فعال هستند تمرکز داریم. این شایستگی‌ها از جنس تفکر، هویت، برقراری ارتباط موثر و مسئولانه است و عمدتا شایستگی‌هایی هستند که در تمامی دوره‌های تحصیلی به آن پرداخته می‌شود. دانش‌آموزان باید از این شیوه در دوره آموزش عمومی برخوردار شوند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی یادآور شد: «با توجه به اینکه تصور ما از فضای مجازی و زیست بوم جدید زمینه‌سازی‌ برای تحولات در ابعاد هویتی، شخصیتی و ارتباطی دانش‌آموزان است، یک‌سری از توانمندی‌ها و مهارت‌ها را به صورت ویژه پیش‌بینی کرده‌ایم تا بخشی از آموزش‌ها متناسب با آن‌ها طراحی شود. این توانمندی‌ها عبارتند از سواد رسانه‌ای، آموزش فضای مجازی، برخی از آموزش‌های ناظر بر ابعاد هویتی و هویت‌یابی. چنین مواردی به تدریج وارد محتوای آموزشی خواهد شد و صرفا به تحول در ابزارها و فناوری آموزشی توجه نمی‌کند بلکه تحول در هدف‌گذاری و تولید محتوای آموزشی متناسب با تغییرات جدید را مدنظر قرار می‌دهد؛ در نتیجه کاری اساسی‌تر از آموزش ترکیبی خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار