عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با پانا

مدرک‌گرایی ما را از پتانسیل تکنسین‌های هنرستان‌های کشاورزی غافل کرده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه محتواهای هنرستان‌های کشاورزی خوب و کاربردی هستند، اثرگذار نبودن خروجی‌های هنرستان‌های کشاورزی در موضوع امنیت غذایی را در این سال‌ها، به دلیل گرایش جامعه به مدرک عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مدرک‌گرایی ما را از پتانسیل تکنسین‌های هنرستان‌های کشاورزی غافل کرده است

این روزها موضوع امنیت غذایی در دنیا سخن اول است و سیاست‌گذاران در حال تدبیر برای سروسامان دادن به این موضوع هستند. ایران هم باوجود منابع غذایی غنی که دارد از دغدغه امنیت غذایی دور نیست و با این شرایط سؤال اینجاست که چرا آن‌گونه که باید شاهد حضور موثر فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی در موضوع سامان دادن به امنیت غذایی نیستیم.

برای هر منصب و سمتی مدرک تعیین کردیم و از تکنسین‌ها غفلت کردیم

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه چرا خروجی هنرستان‌های کشاورزی را کمتر در حوزه کشاورزی به‌عنوان تکنسین می‌بینیم، گفت: «متأسفانه از وقتی‌که برای انتخاب هر منصب و جایگاهی مدرک را معیار قرار دادیم حضور تکنسین‌ها را محدود کردیم. برای هر منصبی از دهیار و شورایار گرفته تا نماینده مجلس و غیره، دائم موضوع مدرک را مطرح کردیم و همین مدرک‌گرایی باعث شد تا کاردان‌ها و تکنسین‌ها که با مدارک پایین کارهای ارزشمند و کاربردی انجام می‌دادند مورد غفلت قرار بگیرند و فراموش بشوند.»

یکی از غفلت‌های اساسی در موضوع امنیت غذایی استفاده نکردن از پتانسیل هنرستان‌های کشاورزی است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه خودش نیز فارغ‌التحصیل هنرستان کشاورزی است،‌ گفت: «در دهه شصت در هنرستان‌های کشاورزی موضوعات کاربردی و عملی آموزش داده می‌شد و شاید در مقاطع بعدی چنین آموزش‌های عملیاتی کمتر دیده شده است.»

وی افزود: «فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی، تکنسین‌های کاربلدی هستند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف کشاورزی و در مزارع مفید و مؤثر باشند. شاید یکی از غفلت‌های اساسی که در موضوع امنیت غذایی صورت گرفته استفاده نکردن از این فارغ‌التحصیلان در عمل بوده برای توسعه بخش کشاورزی در مزارع و دامداری‌ها و باغات و مرغداری‌ها و غیره بوده است. فارغ‌التحصیلان این نوع مراکز توان کار عملی‌شان به‌عنوان تکنسین بسیار بالاست.»

از تکنسین‌های فارغ‌التحصیل از هنرستان‌های کشاورزی غفلت کرده‌ایم

نوری با اشاره به اینکه برخلاف آنچه می‌گویند محتواهایی که در هنرستان‌ها تدریس می‌شود، کاربردی است، گفت: «در دهه 60 که ما مشغول به تحصیل در هنرستان‌های کشاورزی بودیم محتوا بسیار غنی و کاربردی بود. محتواها خوب است اما مشکل کار در جای دیگر است. اشکال کار بیشتر در مدرک‌گرایی در کشور است که باعث شده تا به تکنسین‌های فارغ‌التحصیل از هنرستان‌های کشاورزی کمتر توجه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار