عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با پانا:

جوان‌شدن کشاورزی در ایران در گرو رسیدگی به هنرستان‌های کشاورزی است

ما نیاز به کشاورز‌ جوان داریم/ کشاورزی با روش‌های سنتی پاسخگو نیست/ وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش به جوان‌شدن کشاورزی کمک کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاق برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران در سال‌های گذشته عنوان می‌کند که این نشان می‌دهد روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نیست و باید با همت هنرستان‌های کشاورزی به‌سمت جوان‌شدن کشاورزی رفت.

کد مطلب: ۱۳۱۶۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
جوان‌شدن کشاورزی در ایران در گرو رسیدگی به هنرستان‌های کشاورزی است

منصورعلی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت جوان‌گرایی در حوزه کشاورزی گفت: «آنچه اکنون مهم است این است که در حوزه کشاورزی فاصله‌ای میان افرادی که به‌سمت کشاورزی می‌روند و کسانی‌که در گذشته کشاورز بوده‌اند، ایجاد شده است. افرادی که به کشاورزی مشغول هستند سن بالایی دارند و باید به‌سمت کشاورزی جوان برویم.»

ما نیاز به کشاورز‌ جوان داریم

زارعی افزود: «باید بستری فراهم شود تا افراد جوان‌تر ترغیب شوند و به‌سمت کشاورزی بروند زیرا فعالیت سنتی در حوزه کشاورزی دیگر پاسخگو نیست.»

کشاورزی با روش‌های سنتی پاسخگو نیست

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مشکلاتی که در صادرات محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته پیش آمده است، اظهار کرد: «مشکلاتی که در صادرات محصولات کشاورزی‌مان در سال‌های گذشته دیدیم نشان می‌دهد که دیگر کشاورزی با روش‌های سنتی پاسخگو نیست. از سوی دیگر باید ضریب بهره‌وری را بالا ببریم تا رشد اقتصادی متناسب را داشته باشیم.»

وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش به جوان‌شدن کشاورزی کمک کنند

زارعی با بیان اینکه راهکار جوان‌شدن کشاورزی در ایران ارتباط مؤثر و مستمر میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: «این ارتباط باید عمیق‌تر باشد. ممکن است در مرحله تحصیل دانش‌آ‌موزان این دو نهاد همکاری‌هایی با هم داشته باشند و به هم وصل باشند اما به نقطه بهره‌وری که می‌رسیم به هم وصل نیستند و در نتیجه هرکدام از این نهادها مسیر خود را طی می‌کنند.»

مهارت‌آموزی تخصصی کشاورزان جوان جدی گرفته شود

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: «وقتی در رشته پزشکی وارد می‌شویم می‌بینیم که چون با حوزه سلامت مردم سروکار دارد از همان ابتدا از پزشک گرفته تا بهیار و بقیه رشته‌های مرتبط آموزش‌های تخصصی هدفمند می‌بینند و زمینه ورد به بازار کارشان هم فراهم می‌شود. در زمینهٔ کشاورزی هم باید همین باشد.»

وی افزود: «هدایت به رشته کشاورزی هم باید تخصصی باشد، مخصوصاً با این اتفاقاتی که اخیراً پیش آمد باید آموزش تخصصی کشاورزان جوان جدی گرفته شود و این نشان می‌دهد کشاورزی ما باید از این مسیر سنتی‌اش خارج شود. اصل این مهم از مرحله مهارت‌آموزی آغاز می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار