ایجاد پویش «مشهد مهربان»، برای جذب بازماندگان از تحصیل

مشهد (پانا) - پویش مردمی «مشهد مهربان» با هدف جذب بازماندگان از تحصیل، پذیرای مهرورزی نیکوکاران است.

کد مطلب: ۱۳۰۷۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد پویش «مشهد مهربان»، برای جذب بازماندگان از تحصیل

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، هر سال شماری از دانش‌آموزان به‌عنوان پایه چرخ اقتصادی در خانواده‌شان فعال می‌شوند و از تحصیل که حق طبیعی هر کودک است، باز می‌مانند. البته نباید سهم فقر فرهنگی را در معضل «بازماندگان از تحصیل» نادیده گرفت. خانواده‌هایی که به دلایلی مانند ازدواج زودهنگام یا تکرار پایه تحصیلی فرزندشان، مانع از تحصیل او می‌شوند.

علیرضا ابدی پیش از این عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد 82درصد مراجعان به کلانتری درس ‌نخوانده یا ترک‌تحصیل کرده‌اند. همچنین 92درصد محکومان، درس نخوانده‌ یا تحصیل را ترک کرده‌اند.

این آمار نشان از اهمیت ماجرا در آینده جامعه‌مان دارد. همچنین براساس آخرین آماری که اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی ارائه داده است، فقط در مقطع ابتدایی، در سال تحصیلی پیش رو 22هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد. بنابراین نیازمند هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌ها هستیم تا آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل حتی یک نفر کمتر شود.

«مشهد مهربان» عنوان پویشی مردمی است که با همین رویکرد راه‌اندازی شده است. این پویش ابتدا برای کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد تشکیل شد و حالا این مهربانی قرار است در حوزه رفع مشکل بازماندگان از تحصیل به کار آید و با شعار «این قلم آینده شهر را می‌نویسد»، کمک‌های خیراندیشان را به این سو جذب کند. البته در سال‌های گذشته اهمیت این موضوع برای بیشتر مردم پررنگ‌ شده است و حوالی مهر که می‌شود، هر کسی سعی می‌کند در کاهش آمار دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده نقش داشته باشد؛ حتی با ایجاد پویشی در مقیاس کوچکی از جامعه.

آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی این پویش را کاری مشترک میان این اداره‌کل و شهرداری مشهد خواند و گفت: شورای اجتماعی محلات در شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به ما کمک می‌کند. بازماندن از تحصیل مشکلی نیست که فقط به آموزش‌وپرورش مرتبط باشد. زیرا اگر به وضعیت این کودکان رسیدگی نشود، تبدیل به کودکان کار و خیابان می‌شوند و معضلاتی را در جامعه به همراه می آورند. بنابراین شهرداری در این پویش همراه ما خواهد بود. پس از شناسایی و جذب، نگه‌داشتن این دانش‌آموزان نیازمند حمایت بهزیستی و کمیته امداد است.

رشیدی با بیان اینکه بیشترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل را در حاشیه شهر داریم، اظهار کرد: اکنون این پویش برای شهر مشهد است و اگر موفق باشد، به دیگر شهرداری‌ها در استان نیز ابلاغ می‌شود. در این پویش فهرستی را که در اختیار داریم، با حفظ شأن و منزلت دانش‌آموزان به شورای اجتماعی محلات تحویل می‌دهیم و آن‌ها شروع به کار می‌کنند. ضمن اینکه برای هر دانش‌آموز در همان حوزه‌ای که دچار مشکل است، هزینه می‌شود. حتی اگر مشکل فقر فرهنگی خانواده باشد که مانع از تحصیل فرزندشان می‌شوند، برای آن‌ها کلاس و دوره‌های تربیتی برگزار می‌کنیم که نیازمند هزینه است و از طریق این پویش پرداخت می‌شود.

ابراهیمی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی‌ و فرهنگی شهرداری مشهد نیز درباره این پویش گفت: به‌دلیل اینکه مردم و شورای اجتماعی محلات از پویش «مشهد مهربان» برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استقبال کردند، این بار فصل دوم این پویش به کودکان بازمانده‌ از تحصیل اختصاص یافته است.

مهدی ابراهیمی با بیان اینکه این پویش کار خود را از اول شهریور آغاز کرده است، افزود: این پویش در مرحله اول تا پایان مهر ادامه خواهد داشت. افرادی که می‌خواهند در این طرح مشارکت کنند، می‌توانند کمک‌هایشان را به شماره کارت 6037997599569671 به نام آموزش‌وپرورش استان واریز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار