قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تشریح کرد؛

تشریح محور‌های اجرای مرحله دوم طرح «یاریگران زندگی»

تاکنون ۴۰ هزار کانون یاریگران زندگی با پوشش بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز ایجاد شده است

تهران (پانا) - قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار محور مرحله دوم طرح یاریگران زندگی را با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح محور‌های اجرای مرحله دوم طرح «یاریگران زندگی»

علیرضا کاظمی صبح امروز در نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر با عنوان پیشگیری از اعتیاد- مشارکت‌های مردمی - اشتغال بهبود یافتگان، که امروز در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد با اشاره به اهمیت آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: امروز موضوع آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و هجمه‌های بی‌رویه‌ای در این حوزه ایجاد شده است موجب رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی در عرصه جهانی و ملی شده است که می‌طلبد به میزان این هجمه‌ها ورود کنیم و برنامه‌های وسیع و گسترده‌ای در برابر این هجمه‌ها صورت بگیرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی باید به سمت یک نهضت پیشگیری رفت، گفت: باید به سمت نهضت پیشگیری به معنای فراتر از در اولویت بودن پیشگیری است حرکت کنیم. در این مسیر هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند در نهضت پیشگیری حضور پیدا کند و یاریگر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. برای تحقق نهضت پیشگیری در حوزه مصرف مواد مخدر، هیچ راهی جز رویکرد اجتماعی‌سازی نداریم و بهترین جا و کانونی‌ترین نقطه نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی است که بهترین دوران تربیت یک انسان را در اختیار دارد.

کاظمی ادامه داد: ما همکاری‌های زیادی را با آموزش‌وپرورش آغاز کردیم. یکی از این برنامه‌ها اجرای طرح یارگیران زندگی است. امروز در آستانه حضوری شدن مدارس به این موضوع توجه ویژه شده است. طرح یاریگران زندگی با چهار محور عمده دنبال می‌شود. محور اول این طرح، توانمندسازی دانش‌آموزان در دوران ابتدایی، متوسطه اول و دوم است.

وی محور دوم طرح یاریگران زندگی را مدیریت موردی و مداخله برای دانش‌آموزان آسیب دیده عنوان کرد و گفت: تشکیل تشکل اثرگذار و خود توانمند کانون‌های یاریگران زندگی در مدارس است محور سوم است که تاکنون ۴۰ هزار کانون با پوشش بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز ایجاد شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: محور دیگر که امسال به طرح یاریگران اضافه شده است، جشنواره نوجوان سالم و یاریگران زندگی است که 9 برنامه برای طرح یاریگران زندگی طراحی شده است. همچنین دو حوزه جدید نیز امسال اضافه شده است که استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و نیز سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک با تمرکز بر مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها است.

کاظمی تصریح کرد: امسال نقشه راه یاریگران زندگی را در فاز دوم طراحی و رونمایی می‌کنیم. رویکرد ما در فاز دوم طرح، دو مساله توسعه ضریب نفوذ کانون‌ها و ارتقای کیفی فعالیت کانون‌ها است که برنامه عمل و اقدام این کانون‌ها در طول سال طراحی شده است که امروز رونمایی شد.

وی یادآور شد: امروز فضای جدیدی که در دانشگاه فرهنگیان باز شده است یک فضا و فرصتی است که می‌تواند دانشگاه فرهنگیان را یک دانشگاه راهبردی برای نظام تبدیل کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: از تمام دستگاه‌ها می‌خواهیم که به آموزش‌وپرورش کمک کنند. هر کسی می‌خواهد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورود کند اگر فقط بتوانیم دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به کلاس درس بازگردانیم، بزرگترین خدمت به پیشگیری از مصرف مواد مخدر را انجام داده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار