وزیر آموزش و پرورش نقشه راه یاریگران زندگی را رونمایی کرد؛

برنامه‌هایی که پیوست فرهنگی ندارند در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شوند

با اجرای طرح یاریگران زندگی ۱۶۴ هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم/ قبل از طرح نماد باید به شناسایی استعدادها توجه شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت پیوست فرهنگی در اجرای برنامه‌ها گفت در آموزش و پرورش تاکید بر این است که تا برنامه‌ای پیوست فرهنگی نداشته باشد، اجرا نشود.

کد مطلب: ۱۳۰۷۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌هایی که پیوست فرهنگی ندارند در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شوند

یوسف نوری در نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور با عنوان پیشگیری از اعتیاد - مشارکت‌های مردمی- اشتغال بهبودیافتگان که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، ضمن تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم، دانش‌آموزان و شهدای مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: امسال در هفته دولت محضر حضرت آقا رسیده بودیم فرمودند برای همه کارهای‌تان پیوست فرهنگی داشته باشید. لازم است پیوست فرهنگی در همه جا لحاظ شود و پیوست فرهنگی ضمیمه تمام فعالیت‌های ما باشد. اکنون در آموزش‌وپرورش تاکید کردم تا برنامه‌ها پیوست فرهنگی نداشته باشند، برای اجرا به بنده ندهند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث بیماری جهانگیر کرونا ما به فضای مجازی پرتاب شدیم، بدون اینکه برای آن پیوستی داشته باشیم. نه خانواده آگاه بود، نه معلم و نه دانش‌آموزان. البته با نرم‌افزار آشنا بودند اما اینکه در این زیست‌بوم چه رفتاری ‌انجام دهند را آگاه نبودند.

وی افزود: در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز این اتفاق افتاده است و خدا را شکر که برنامه‌ها پیوست فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی هستیم، گفت: حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم از ابتدای مهر به مدرسه می‌روند و ۸ میلیون نیز کودک پیش از دبستان داریم.

نوری در ادامه با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی گفت: با اجرای این طرح توانستیم از ۹۰۸ هزار بازمانده از تحصیل ۱۶۴ هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم. در عین حال دانشگاه فرهنگیان نیز ۱۰۵ هزار دانشجو و دانشگاه شهید رجایی نیز ۱۰ هزار دانشجو دارد که امسال ۴۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدند که احتمالا برای خدمت به ۳۰ هزار مدرسه اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه‌ در جامعه فقط ۷ درصد جامعه ورزش می‌کنند و حدود ۷۰ درصد مبتلایان، متاهلان هستند، گفت: اکنون تعیین‌کننده مصرف خانوار، فرزندان هستند. ‌در دوره‌ای که دانشگاه‌های غیر دولتی آمده بودند و من تدریس داشتم شاهد بودم خانواده اگر چیزی نداشت ولی شهریه بچه را فراهم می‌کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت و حاشیه‌نشینی گفت: بیشترین آسیب‌های اجتماعی ما در حاشیه‌نشینی است. حاشیه‌نشینی عوامل اقتصادی را هم به دنبال دارد. اشتغال‌ها به سمت کاذب می‌رود که یکی از آن همین مواد مخدر است و کار ‌در این بخش سخت‌تر است.

وی‌ گفت: آموزش‌وپرورش بستر اقدامات پیشگیرانه است. در این راستا طرح یاریگران زندگی در حال اجرا است که مرحله دوم آن آغاز شده است. در عین حال شبکه شاد هم یک شبکه خوب است که اتفاقات خوبی در آن افتاده است. در شبکه شاد، یک موتور جستجوی سالم و کامل برای دانش‌آموزان داریم به اسم شاد‌بین که خانواده‌ها نگران نباشند زیرا بسیار امن است. همچنین پیام‌رسان شاد را داریم که اختصاصا برای وزارت آموزش‌وپرورش است. مدرسه مجازی برای بازماندگان در حال ایجاد است. این اقدامات باعث می‌شود که دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها از این شبکه استفاده کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان خاطرنشان کرد: با انجام فعالیت‌های فرهنگی در کنار سایر فعالیت‌هایی که در کانون یاریگران زندگی دنبال می‌شود، باید سطح معلمان و دانش‌آموزان را ارتقا دهیم. معتقدیم یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، ایجاد یک سکوی استعدادیابی است. ما نماد را برای شناسایی آسیب‌ها داریم اما استعدادها باید شناسایی شوند که چه نوع دانش‌آموزانی ممکن است در آینده آسیب ببینند و قبل از طرح نماد باید به شناسایی استعدادها توجه شود.

پس از پایان سخنرانی دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش از نقشه راه یاریگران زندگی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار