امام جمعه دهدشت در گفت‌وگو با پانا:

الگوی‌ اجرای بومی سند تحول بنیادین باید عملیاتی شود

مبنای تقویت آموزش و پرورش، رتبه‌بندی، عوامل تشویقی و ترغیبی آموزش و پرورش باید بر اساس سند تحول برنامه‌ریزی شود/ دولت برای اجرای سند تحول باید برنامه‌ریزی کند

تهران (پانا) - امام جمعه دهدشت گفت‌ یکی از سندهای مهم بالادستی در نظام اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در شورای عالی آموزش و پرورش تأیید شده است و مقام معظم رهبری بر اجرای آن تأکید دارند.

کد مطلب: ۱۳۰۷۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
الگوی‌ اجرای بومی سند تحول بنیادین باید عملیاتی شود

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «با توجه به اینکه آموزش و پرورش تربیت‌ساز و تربیت‌کننده جامعه است و به تعبیری کارخانه انسان‌سازی در نظام اسلامی را برعهده دارد؛ ضرورت دارد که سند تحول بنیادین مورد توجه تمام اقشار و به ویژه آموزش و پرورش قرار بگیرد. تقویت بنیه و هویت ایرانی- اسلامی، تاریخ بزرگ و سترگ ایران اسلامی و نگاه اسلام به نوع تربیت بشر از مواردی است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.»

حجت الاسلام وحدانی‌فر با اشاره به ضرورت اجرای سند تحول بنیادین، گفت: «تعیین الگوهای ثابت یکی از عوامل سند تحول است به این معنا که در معانی نظری سند و ساختار آن بند خاصی برای مبنای فلسفی، حقوقی، اجتماعی و... به عمل آمده است ولی باید در تطابق آن با فلسفه اسلامی، تدوین جدی صورت گیرد.»

امام جمعه دهدشت تصریح کرد: «برای عوامل نظری سند تحول و ساختاربندی آن کار مبنایی جدی صورت گرفته است اما در عمل اتفاق خاصی نیافتاده است و باید در نظر داشته باشیم تحول اساسی زمانی رخ می‌دهد که از ارتباط بناها به مبنا اطمینان حاصل شود.»

وی با اشاره به لزوم انجام جهت‌گیری و هدف‌گذاری درست برای سند تحول توسط آموزش و پرورش؛ اظهار کرد: «یکی از راهکارهای اجرایی، برنامه‌ریزی برای اشاعه سند تحول بنیادین است. تبلیغ و ترویج جدی برای آشنایی آموزش و پرورش، مربیان و معلمان با این سند صورت نگرفته است.»

حجت الاسلام وحدانی‌فر تصریح کرد: «مجموعه آموزش و پرورش باید به این باور برسند که این سند راهکار، راهبرد و نقشه راه است. یکی از اشکالات جدی تحول بنیادین این است که الگوی اجرای بومی در بخشی از سند آمده است ولی عملیاتی‌شدن آن دارای مشکل است.»

وی با اشاره به نقش مهم معلمان در اجرای سند تحول بنیادین، افزود: «صلاحیت عوامل اجرا در تربیت نسلی انقلابی ضروری است و اگر این سند را به مجموعه آموزش و پرورش بقبولانیم و به یک باور عمومی، نقشه راه، طرق مستقیم، قله پیشرفت و... تبدیل شود آن موقع می‌توان آن را اجرایی کرد.»

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره نقش و اهمیت وزارت آموزش و پرورش درباره کارسازی، انسان‌سازی و ... برای جامعه و آینده ایران اسلامی افزود: «دولت برای اجرای سند تحول باید برنامه‌ریزی کند و اجرای آن صرفاً معطوف به روی کاغذ آوردن، تریبون‌ها، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و... نباشد بلکه آن را مبنای کار قرار دهد. مبنای تقویت آموزش و پرورش، رتبه‌بندی، عوامل تشویقی و ترغیبی آموزش و پرورش باید بر اساس سند تحول برنامه‌ریزی شود.»

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر به مسائل و معضلات آموزش و پرورش و مدارس دهدشت اشاره کرد و افزود: «دهدشت از نظر پراکندگی و جمعیتی دومین شهر استان است اما متأسفانه در حال حاضر دانش‌آموزان در 18 مدرسه کانکسی تحصیل می‌کنند که یکی از ضعف‌های اساسی است. 35 مدرسه سنگی و 40 مدرسه تخریبی در دهدشت وجود دارد که نشان‌دهنده این است که در حوزه زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش دچار مشکل اساسی هستیم و باید مسئولان استانی و کشوری تدابیر ویژه‌ای برای رفع آن‌ها بیندیشند.»

امام جمعه دهدشت تصریح کرد: «از طرف دیگر، اقبالی برای زیباسازی مدارس وجود ندارد و عملاً هیچ کاری انجام نمی‌شود اما این در حالی است که زیباسازی فضای کلاس و مدرسه تاثیر به‌سزایی بر روح و روان دانش‌آموزان دارد.»

وی ادامه داد: «در بحث سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز مشکلات متعددی وجود دارد و لازم است تا خیرین و خود آموزش و پرورش با جذب اعتبارات از مرکز، این مشکل را حل و فصل کنند.»

حجت الاسلام وحدانی‌فر به رتبه‌بندی نیروهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «رتبه‌بندی برای نیروهای خدماتی اعمال نشده است و همین امر موجب می‌شود تا انگیزه نیروهای خدماتی برای ادامه روند کار کاهش یابد.»

وی در پایان افزود: «رفع برخی مشکلات در حوزه آموزش و پرورش از توان مسئولان شهرستانی و استانی خارج است و لازم است تا مسئولان کشوری تدابیر ویژه‌ای برای رفع آن‌ها بیندیشند و زمینه اجرای آن‌ها را فراهم کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار