باقرزاده در جمع نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی استان خراسان شمالی:

دانش‌آموزان ما باید آینده‌نگر و اهل تفکر باشند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از دانش‌آموزان خواست هویت و استقلال فکری به معنای مثبت و سازنده داشته باشند و هیچ موضوعی را بدون تفکر نپذیرند.

کد مطلب: ۱۳۰۵۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان ما باید آینده‌نگر و اهل تفکر باشند

اصغر باقرزاده که به استان خراسان شمالی سفر کرده است، در همایش نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی این استان و آیین تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده کشوری اظهار داشت: خوشحالم که در جمع نمایندگان تشکل‌های دانش آموزی حضور دارم؛ روی صحبت من با نوجوانان و جوانان است که امروز به نمایندگی از چند تشکل آمدند و نکاتی را گفتند. اما قبل از هرچیز سوالی را از خودتان بپرسید تا بعدا درباره پاسخش با هم صحبت کنیم.

وی افزود: یک سوال مهم از خودتان بپرسید؛ من چند سال دیگر چه کسی هستم؟ چه چیزی شده‌ام؟ چگونه شده‌ام؟ هر دانش‌آموز باید این سوال‌‎ها را از خودش بپرسد و بگوید 10 سال دیگر چه سبکی هستم؟ این موضوع بسیار مهم است. چون شما در شور و نشاط نوجوانی هستید و شاید به این موضوعات و سوالات فکر نکنید اما همیشه اینطور نیست و 10 سال بعد یک آقای محترم، یک خانم محترم باید موقعیت اجتماعی مناسبی داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون و در این لحظه می‌خواهم یک هشدار به شما بدهم؛ شما 10 سال بعد آنی هستید که الان زندگی می‌کنید، یعنی اگر الان منظم هستید، در آینده نیز یک آقا و خانم منظم خواهید بود؛ اگر امروز یک آدم اهل تفکر هستید، بعدها هم یک آدم بافکر خواهید بود. حتی کسی که امروز باری به هر جهت است 10 سال بعد نیز همین‌گونه خواهد بود و شاید بدتر.

باقرزاده درباره هدف خود از طرح این سوالات، تصریح کرد: چرا این حرف را الان پیش کشیدم؟ چون 10 بعد، دیگر فرصت نیست که آن چیزی که می‌‎خواهید باشید؛ ولی الان می‌توانید 10 سال آینده را تغییر دهید. بنابراین نکته دقیقا در همین موضوع است که تغییر در 10 سال آینده سخت است.

وی افزود: این صحبت‌ها برگرفته از حدیثی بود که من آن را تبدیل به این مقدمه کردم؛ می‌فرمایند: «کَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ؛ همانطور که زندگی می‌کنید می‌میرید» فکر نکنید مردن چیزی به جز زندگی شما است، چون همانطور به آخر خط می‌رسید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که برایتان پیش آمده است و می‌آید، دقت کنید؛ چون می‌توانید در این موقعیت‌ها و فرصت‌ها خودتان را تنظیم کنید؛ یک موقعیت در هلال احمر، انجمن اسلامی، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و... می‌تواند به شما برای ساختن خودتان و آینده‌تان کمک کند.

باقرزاده تاکید کرد: کسانی که اهل مطالعه هستند انسان‌های خوبی خواهند بود؛ بنابراین اگر اهل مطالعه نیستید به فکر آینده و موقعیت خوب نباشید و اگر استقلال فکری ندارید و هرکس هرچه می‌گوید شما بدون فکر و اندیشه به آن گرایش پیدا می‌کنید، در آینده یک انسان طبیعی نخواهید بود. اینها حاصل تحقیقاتی است که دوستان تعلیم و تربیت طی سال‌ها مطالعه و بررسی به آن رسیده‌اند.

وی گفت: انسان اولین چیزی که احتیاج دارد، استقلال فکری است و مهمترین هویت از نظر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز هویت مستقل است. بنابراین همین است که شما می‌بینید برخی بچه‌ها به هر سمتی می‌روند و خیلی احساس استقلال نمی‌کنند. لذا روی استقلال خودتان خیلی فکر کنید، البته استقلال به معنی بی‌ادبی نسبت به پدر و مادر یا مربی که به ما پیشنهادی می‌دهند یا راهنمایی می‌کنند نیست، بلکه به معنای فکر کردن روی حرف‌های مختلف.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فطرت بشر خدایی است و پروردگار به راحتی شما را به سمت خود می‌برد؛ کافی است شما مستقل باشید و تفکر کنید؛ آن زمان است که به سمت فطرت خود سوق داده می‌شوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار