معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

امسال 100 اردوگاه دانش‌آموزی فعال می‌شوند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با گلایه از بی‌توجهی‌ به اردوگاه‌های دانش‌آموزی در چند سال اخیر و عدم اختصاص یک ریال اعتبار به آن‌ها، از برنامه‌ریزی برای فعال‌شدن 100 اردوگاه در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
امسال 100 اردوگاه دانش‌آموزی فعال می‌شوند

اصغر باقرزاده که به استان خراسان شمالی سفر کرده است، با حضور در اداره‌کل آموزش و پرورش این استان، ضمن گرامیداشت یاد معلمان شهید، رجایی و باهنر اظهار داشت: شهیدان رجایی و باهنر آنقدر بابرکت زندگی کردند و وظیفه خود را در برابر پروردگار به بهترین نحو انجام دادند که بعد از شهادت‌شان نیز یادبودشان مایه برکت شد و با عنوان هفته دولت و هفته خدمتگزاری نام گرفت.

وی افزود: امروز خوشحالم که در محضر شما بزرگواران و همکاران خوب آموزش و پرورش استان خراسان شمالی هستم؛ در این فرصت، از طرف جناب آقای دکتر نوری و شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش خدمت شما سلام عرض می‌کنم و خداقوت می‌گویم؛ چراکه با وجود برخی کمبودها همچنان شاهد مجاهدت، رشادت و تلاش‌‌تان هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: طی یکسال اخیر در حوزه آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است که هرچند مطلع هستید اما در این فرصت کوتاه، آن‌ها را به صورت تیتروار مرور می‌کنیم.

باقرزاده ادامه داد: چالش‌های متعددی از سال‌های اول انقلاب تا امروز در آموزش و پرورش وجود داشته و دارد که البته این چالش‌ها در سال‌های اخیر به دلیل برخی کم‌کاری‌ها‌ تشدید شد.

348 اردوگاه بدون یک ریال بودجه در سال‌های اخیر

وی تصریح کرد: 348 اردوگاه در سراسر کشور وجود دارد که بالغ بر 7 هزار هکتار است اما متاسفانه در سال‌های اخیر یک ریال اعتبار به این تعداد اردوگاه‌ها اختصاص داده نشد. تصور کنید مگر می‌شود یک اردوگاه 600 هکتاری فقط یک نگهبان و یک مسئول داشته باشد!؟ بنابراین دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش، چنین شرایطی را تحویل گرفت اما تا به حال نزدیک به 100 هزار دانش‌آموز را به اردوگاه‌ها برده‌ایم و امکانات رفاهی این فضاهای تربیتی و پرورشی را اصلاح کرده‌ایم. گرفتاری‌ها زیاد است و به‌ویژه در 8 سال گذشته عقب‌افتادگی‌ها زیادتر شده بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: این 348 اردوگاه، 1118 کانون فرهنگی در کل کشور و 750 دارالقرآن در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده بودند. این در حالی است که چنین فضاهایی موقعیت‌های تربیتی برای کودکان به وجود می‌آورد و آن‌ها چنین مکان‌هایی را بیشتر از کلاس درس دوست دارند.

باقرزاده با اشاره به دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش برای معلمان، دانش‌آموزان و مجموعه تعلیم و تربیت کشور اظهار داشت: ایشان بسیار تلاش می‌کند و ما هرچه بدویم مانند آقای دکتر نوری نیستیم؛ ایشان شب و روز ندارد و گاهی اوقات وقتی ایشان را می‌بینم خجالت می‌کشم. برای مثال، در یک جلسه که با حضور معلمان داشتیم، ایشان تمام مدت را سرپا ایستاد و به حرف‌های معلمان گوش سپرد. بعدا که در این باره با ایشان صحبت کردم، اظهار داشت که من به احترام معلمان سرپا ایستاده بودم.

وی افزود: بنده از آقای دکتر نوری درس یاد می‌گیرم و می‌آموزم، نه به این دلیل که معاون ایشان هستم و البته واقعیت این است که من 6 ماه است که وزیر آموزش و پرورش را می‌شناسم؛ بلکه به خاطر اعمال، نگرش و تفکر ایشان است که درس یاد خواهم گرفت.

برخی دیگر از اقدامات ماندگار آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: می‌دانید که بحث قرارداد بیمه تکمیلی در حال پیگیری است، طرح رتبه‌بندی معلمان با وجود کم‌کاری‌های یک دهه گذشته در حال پیگیری و انجام است و همچنین اصلاح محتوای متون درسی در دستور کار قرار دارد.

باقرزاده گفت: امروز افتخار داریم که جناب آقای لطیفی، حافظ کل قرآن که به 5 زبان دنیا مسلط است و بیش از 20 سال کار تعلیم و تربیتی می‌کند رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی است؛ حضور، تلاش و مجاهدت این روحانی باعث افتخار است و او شب و روزش را برای اصلاح متون درسی و دیگر امور مهم این سازمان قرار داده است.

وی تصریح کرد: تا پیش از این، چاپ کتاب‌های درسی با کاغذ خارجی بود، اما با همت و پیگیری ایشان و همکاران‌شان، با تولیدکننده داخلی قرارداد منعقد شد تا حدود 70 درصد از کاغذ مورد نیاز کشور با تکیه بر توان داخلی تولید شود و قرار است این میزان در آینده نزدیک به 100 درصد برسد. بخشی از این برنامه‌ها نیز برعهده معاونت پرورشی است و بحث‌های پرورشی را در کنار امور درسی و کتاب‌های آموزشی قرار داده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: خیرین مدرسه‌سازی که به آقای نوری و تیم‌شان اعتماد کرده‌اند چندبرابر شده‌اند و فقط یک خیر در اصفهان قبول کرده است 30 هنرستان جوار صنعت بسازد. بر این اساس، قرار شد در کنار مجتمع‌های صنعتی، شاهد احداث هنرستان باشیم تا اساتید صنعت وارد فضای آموزشی شوند و هنرجویان نیز کارورزی خود را در فضای صنعتی انجام دهند.

باقرزاده گفت: بحث تغذیه رایگان دانش‌آموزان موضوع بسیار مهمی است که برای مدارس مناطق کم‌برخوردار فعال شده است و به‌زودی شاهد توسعه و دربرگیری بیشتر آن خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت فعال‌شدن هرچه بیشتر اردوگاه‌ها به عنوان یکی از مهمترین فضاهای تربیتی و پرورشی، ادامه داد: طبیعتا با توجه به شرایط گذشته، ما نمی‌توانیم همه اردوگاه‌ها را فعال کنیم اما امسال 100 اردوگاه دانش‌آموزی فعال می‌شوند. همچنین در زمینه کانون‌های فرهنگی هم دغدغه‌ها و برنامه‌های خوبی داریم که در حال اجرا است و به‌زودی با قوت بیشتری پیگیری می‌شود. امیدوارم کارهایی که انجام می‌دهیم را بعدا اعلام کنیم چون قصد ما فقط ارائه گزارش نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امیدوارم هرکسی که به این نظام مقدس خدمت می‌کند و در پیشگاه خداوند متعال مشهود است، به زندگی‌اش برکت داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار