در گفتوگوی پانا با کارگردان نمایش «نیموجبی» مطرح شد:
علیرضا دهقانی: تئاتر دانشآموزی در مدارس زمینهساز تشکیل جامعهای ایدهآل و سازنده در آینده است
تهران (پانا) - کارگردان نمایش کودک «نیموجبی» با بیان این که ظرفیتهای بسیار زیادی در منابع دینی، ملی و مذهبی کشور برای تولید متون نمایشی وجود دارد، گفت تئاتر دانشآموزی در مدارس زمینهساز تشکیل جامعهای ایدهآل و سازنده در آینده است.
علیرضا دهقانی کارگردان «نمایش نیموجبی» که بر اساس متنی از رکسانا عقبری، این روزها برای مخاطب کودک و نوجوان در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه میرود، در گفتوگو با پانا، با بیان این که فعالیتهای تأثیرگذاری در حوزه تئاتر برای کودک و نوجوان انجام شده است، گفت: «بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه تئاتر کودک و نوجوان مقطعی و کوتاه و در برخی از موارد غیر کاربردی بوده است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که افراد فوقحرفهای که در شهری مانند تهران که پایتخت و دنیایی از امکانات برای فعالیت در فضای تئاتر است، دقیقاً مانند کسی زحمت میکشد که در مدارس شهرستانهای زابل زاهدان یا دورافتادهترین روستاهای مشهد، به فعالیت تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر دانشآموزی در مدارس میپردازد.»
وی در ادامه با اشاره به این که در مقطع زمانی خاص به عنوان مأمور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مربی و استاد در کنار گروههایی که نمایشهای خود را برای حضور در جشنوارههای فجر آماده میکردند حضور داشته است، افزود: «در حوزه کدام رشته دادههای بسیار زیادی در مدارس وجود دارد و شناسایی، جذب و آموزش استعدادهای هنری به مدارس بازمیگردد و این امروز در ایران به این علت که مدارس میتوانند الگوهای مناسبی دادهاند چرا که سنگبنای دروس مختلفی مانند ریاضی، علوم و زبانهای عربی و انگلیسی در مدارس بنا نهاده میشود، و همین آجرهای کوچک ذره ذره دیوارهایی را تشکیل میدهند و زیربنای محکمی را پایه مینهند که خانههای مستحکمی را میتوان از علوم مختلف، روی آنها بنا کرد و یکی از این علوم میتواند تئاتر دانشآموزی باشد که کودکان و نوجوانان به واسطه انرژی فوقالعادهای که در وجود دارند از آن استقبال میکنند.»
کارگردان نمایش «نیموجبی» در همین راستا با اشاره به این که کودکان به واسطه انرژی فوقالعادهای که در وجود دارند از نمایشهای کودکانه و تئاتر دانشآموزی استقبال میکنند و آموزشوپرورش میتواند مدارس را به خانههای تئاتر دانشآموزی مبدل سازد، اضافه کرد: «دانشآموزان میتوانند به واسطه هدایت یک معلم مشتاق، به خصوص در این مسیر مهم، گام بردارند و با وجود این که جمعیت غالب معلمان هنردوست و هنری هستند، میتوانند بستر مناسبی را برای تمرین زندگی ایدهآل کودکانمان در آینده، بهمنظور تشکیل جامعهای ایدهآل، سالم و سلامت فراهم آورند تا از نظر روانی سهم بسیار بزرگی در تشکیل آینده این مرز و بوم داشته باشند.»
این کارگردان تئاتر، در همین راستا با تأکید بر این مفهوم که اگر تا به امروز فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی در مدارس کمرنگ و بیهدف بوده است از امروز به بعد میتوان با ترسیم نقشه راه کاملی این فعالیت را هدفمند بنا نهاد، اضافه کرد: «میتوان نقشه راه کاملی را در حوزه اجرای تئاتر دانشآموزی در اختیار مدارس گذاشت که شامل ایده تا اجرا باشد و دقیقاً مشابه چنین شرایطی در حوزه هنری، که من پیشتر با آنها همکاری داشتهام، دیده میشود که پکیجهای بسیار کاملی را در حوزه فعالیتهای هنری مانند تئاتر با گرایش به داستانهای قرآنی فراهم شده است که مثلاً داستانی مانند داستان زندگی حضرت یونس (ع)، که خود بنده افتخار حضور در چنین نمایشی را داشتهام، با همکاری و راهنماییهای دوستان در حوزه هنری، برای کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است و زمینههای دیگر نمایش مانند اجرای نمایشهای عروسکی، اجرای نمایش با استفاده از ظرفیتهای موجود در شاهنامه و دیگر مواردی از این دست میتوانند ظرفیتهای بسیار قوی برای اجرای نمایشهایی با مخاطبان کودک و نوجوان باشد.»
دهقانی، شاهنامه و قرآن کریم را دو اقیانوس بسیار بزرگ و دو بستر مهم، ملی و مذهبی در جهت اقتباس متون نمایشی برشمرد و با تأکید بر این که استفاده از این دو منبع، میتواند در پرورش روحیه ملی و مذهبی در میان دانشآموزان تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: «با توجه به ظرفیتهای موجود در متون قرآن کریم و منابع ملی مانند شاهنامه فردوسی میتوان دست به استخراج موتور نمایشی زد و با این کار، بستر لازم در جهت اجرای متون نمایشی ملی و مذهبی در مدارس ایجاد میشود و با دست یابی به این مهم میتوان در کنار پرورش یک نسل مسلمان دیندار شیعه موضوعیتهایی مانند ارج نهادن به ملیت، خاک و سرزمین در میان دانشآموزان نهادینه شود.»
ارسال دیدگاه