بازیگر نمایش « نمایش داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» در گفت‌وگو با پانا:

امین اکبری‌نسب: با تکیه بر هنر نمایش می‌توان در مدارس دست به انقلاب فرهنگی زد

کودکان با دریافت آموزش‌های نمایشی از مخاطرات در امان خواهند بود/ امروز باید جایگاه ویژه و خاصی را برای نمایش در نظام آموزش‌و‌پرورش در نظر گرفت/ هر مدرسه باید یک کارشناس نمایش داشته باشد

تهران(پانا) - بازیگر نمایش « نمایش داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم»، با تأکید بر این مفهوم که کودکان با دریافت آموزش‌های نمایشی از مخاطرات در امان خواهند بود، گفت با تکیه بر هنر نمایش می‌توان در مدارس دست به انقلاب فرهنگی زد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
امین اکبری‌نسب: با تکیه بر هنر نمایش می‌توان در مدارس دست به انقلاب فرهنگی زد

امین اکبری‌نسب، بازیگر نمایش « نمایش داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم»، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه تئاتر گفت: « از نظر من حضور یک کارشناس نمایش در هر مقطعی و هر مدرسه یک امر ضروری است و ما فقط نمی‌توانیم به این نکته اکتفا کنیم که یک نمایش، تنها در یک تماشاخانه اجرا و تمام شود.»

وی در ادامه کارشناس نمایش را فردی بر شمرده که نمایش بلد است و می‌تواند در بدنه یک مدرسه به آموزش تئاتر بپردازد، افزود: «باید از وجه آموزشی تئاتر وارد شویم و اگر این اتفاق بیفتد می‌بینیم که به واسطه همین وجه وضعیت آموزشی که هنر نمایش دارد می‌توانیم در مدارس دست به انقلابی فرهنگی بزنیم.»

کودکان با دریافت آموزش‌های نمایشی از مخاطرات در امان خواهند بود

وی، در ادامه با تأکید بر این مفهوم که ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات بشر، از همان مقاطع پایین که در آن حضور داشته است آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد، ادامه داد: «اگر ما بتوانیم از همان ابتدا، کودکی را که قرار است از همان مقطع ابتدایی بالا بیاید، درست آموزش دهیم که بداند در اجتماع چگونه باید رفتار کند، چگونه باید زیست اجتماعی داشته باشد، چگونه باید در برابر مخاطرات از خود و خانواده خود محافظت کنند، و چگونه باید با محیط اطراف ارتباط برقرار کند، آینده‌ای سالم خواهیم داشت و باید بگویم که همه این‌ها، به واسطه حضور در یک محیط نمایشی برای کودکان میسر خواهد بود.»

این بازیگر باسابقه تئاتر، دیدن را از مهم‌ترین ویژگی‌های ذاتی هنرهای نمایشی برشمرد و بیان این که فرد با دیدن بسیار راحت تر از شنیدن می‌تواند با دنیای پیرامونی خود ارتباط برقرار کند، اضافه کرد: «ما همواره گوشمان از نصیحت پر بوده است و شما اگر در شرایط کنونی یک کودک و یا یک نوجوان را، روی یک صندلی بنشانی و شروع به نصیحت کردن او بکنی، تنها سر تکان می‌دهد و اصلاً به شما گوش نخواهد داد اما اگر همان نوجوان دارای دغدغه‌ای خاص باشد و در تماشای یک تئاتر در یک سالن نمایش، آن دغدغه راه بروی صحنه ببیند، و به خوبی متوجه این موضوع شود که اگر کار نادرستی انجام دهد سرنوشت او به چه مسیری هدایت خواهد شد، آن زمان خواهیم شد که تئاتر چیست و چه تاثیری دارد.»

امروز باید جایگاه ویژه و خاصی را برای نمایش در نظام آموزش‌و‌پرورش در نظر گرفت

این بازیگر تئاتر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که امروز باید جایگاه ویژه و خاصی را برای نمایش در نظام آموزش‌و‌پرورش در نظر گرفت، اظهار داشت: «نباید امروز استفاده از تئاتر در سیستم آموزش‌وپرورش، به برگزاری جشنواره های فرهنگی‌وهنری محدود شود.»

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: «امروز بسیاری از فعالیت‌های حوزه هنرهای نمایشی در مدارس محدود به برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری آموزش‌و‌پرورش شده است.»

اکبری‌نسب، با تأکید بر این مفهوم که امروز نمایش می تواند در آموزش و پرورش بسیار فراتر از تعاریف موجود عمل کند، خاطر نشان کرد: « هنر در برخی مدارس تنها به حوزه های خاصی مانند گرافیک، خط و نقاشی محدود شده است، تنها در برخی از مدارس که هزینه ها از خانواده‌ها و دانش‌آموزان دریافت می‌کنند توجهی گذرا به حوزه هنرهای نمایشی دارند.»

هر مدرسه باید یک کارشناس نمایش داشته باشد

این مدرس حوزه هنرهای نمایشی با تاکید بر این مفهوم که امروز نمایش در مدارس غیردولتی نیز می‌تواند به عنوان یک ابزار کار را به ویژه در مناطق پایین تر شهرها و استان‌ها به کار گرفته شود، تأکید کرد: «این موضوع بسیار مهم است که در هر مدرسه، یک کارشناس هنر و به ویژه کارشناس هنر نمایش حاضر باشد و همچنان، این ابهام برای من وجود دارد که چرا در آزمون های استخدامی آموزش‌‌وپرورش، با وجود کارشناسان در حوزه هنر گرافیک، هیچ جایگاهی برای کارشناسان حوزه هنرهای نمایشی وجود ندارد.»

اکبری‌نسب، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، در مدارس هنوز احساس نیازی نسبت به حوزه هنرهای نمایشی وجود ندارد، با تاکید بر این که امروز، تئاتر در کشور ما به عنوان یک ابزار آموزشی و درمانی جا نیفتاده است، خاطر نشان کرد: «امروز ما مقاله ای با عنوان تئاتر درمانی داریم و بسیاری از روانشناسان در علم پزشکی از ابعاد روانشناسی پزشکی استفاده می‌‌کنند و این موضوع می تواند به عنوان الگویی به منظور استفاده تئاتر در آموزش‌وپرورش، پیش‌روی ما قرار بگیرد که مدارس در کنار کادر دبیران نیاز به یک کارشناس حوزه تئاتر دارد تا بتواند در کنار بقیه عوامل حاضر در مدرسه روانشناسی و روان‌درمانی دانش آموزان بپردازد.»

وی در همین راستا با تأکید بر این امر که اگر بناست به یک جامعه‌ای با ریشه‌هایی بسیار قوی دسترسی داشته باشیم، باید فرزندان و نسل بعدی خود را درست پرورش دهیم، تأکید کرد: «اگر بناست کودکی که از مقطع ابتدایی همین‌گونه پیش می‌آید، بالا می‌آید و وارد دانشگاه می‌شود و سپس پای او به اجتماع باز می‌شود و پس از این مرحله، می‌خواهد بر صندلی مدیریت در این مملکت بنشیند، درست آموزش داده شود، زمانی که در ۲۰ سال آینده مدیریت یک ارگان به واگذار می‌شود، درست عمل خواهد کرد و در نهایت ما نتیجه این آموزش درست را خواهیم دید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار