ساخت هر متر مسکن ملی چقدر هزینه دارد؟

تهران (پانا) - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با نصبیات تقریبا به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ساخت هر متر مسکن ملی چقدر هزینه دارد؟

به گزارش ایسنا، رامین کرمی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه مهندسی وضعیت بیمه است. سازمان نظام مهندسی استان تهران با ۱۳۰ هزار عضو که یک چهارم کل مهندسان کشور را شامل می‌شود با مشکلات بیمه‌ای مواجهند و فاقد بیمه هستند. در این زمینه پیگیری‌هایی را از طریق مجلس صورت داده‌ایم.

لغو شناسنامه فنی ـ ملکی ضربه بزرگی به ساخت و ساز بود

وی افزود: دغدغه دیگر به دستور لغو اخذ هزینه صدور پروانه شناسنامه فنی ـ ملکی توسط دیوان عالی کشور مربوط می‌شود. متاسفانه این حکم دیوان ضربه بزرگی به ساخت و ساز وارد کرد؛ چرا که شناسنامه فنی، هویت یک ساختمان است که کلیه مراحل طراحی، ناظر، مجری و بازرسان را شامل می‌شود و کسی که یک ملک را می‌خرد از کیفیت آن مطلع می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: البته ما در استان تهران بحث شناسنامه خدمات فنی ـ ملکی را قطع نکرده‌ایم و آن را به صورت رایگان ارایه می‌دهیم؛ چرا که خدمت‌رسانی به مردم است. همزمان موضوع ابطال حکم دیوان را نیز در دستور کار داریم.

درآمد مهندسان در دنیا بیش از ۱۰ برابر ایران است

کرمی با بیان این‌که در دنیا خدمات مهندسی ۵ تا ۷ درصد قیمت ملک را به خود اختصاص می‌دهد گفت: این رقم در ایران به ۰.۵ درصد هم نمی‌رسد. یعنی درآمد مهندسان در دیگر کشورها بیش از ۱۰ برابر مهندسان ایرانی است.

وی درباره هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اظهار کرد: قیمت تمام شده این واحدها به ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. با هزینه‌هایی مثل کابینت و پکیچ، این رقم به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است. هرکس این اعداد را انکار کند معلوم است که در بازار مسکن حضور ندارد.

پایان سفت‌کاری برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درخصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی واحدهای نهضت ملی مسکن در این استان گفت: در جلسات رفع دغدغه‌های نهضت ملی مسکن شرکت می‌کنیم و خوشبختانه پروژه‌ها در مراحل خوبی قرار دارد. در اسلامشهر و شهریار بعضی بلوک‌ها به قسمت گازرسانی رسیده و مرحله سفت‌کاری را پشت سر گذاشته است. میزان پیشرفت برخی پروژه‌ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد برآورد می‌شود.

کرمی تصریح کرد: خدمات مهندسی به پروژه نهضت ملی مسکن را با تخفیف ۵۰ درصد ارایه می‌دهیم و کاملا با دستگاه‌های اجرایی همراه هستیم.

امضافروشی را قبول ندارم

وی درباره اتهام نظارت‌های صوری و امضافروشی که بعضا به ناظران سازمان نظام مهندسی زده می‌شود گفت: به هیچ عنوان مساله امضافروشی را قبول ندارم. وقتی یک متخصص پای برگه‌ای را امضا می‌کند یعنی قبول مسئولیت کرده و اگر اتفاقی بیفتد باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد. آن شخص وجود خارجی دارد و مورد پیگرد قرار می‌گیرد؛ لذا من به جای واژه امضافروشی از کلمه‌ی «قبول مسئولیت» استفاده می‌کنم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران را حدود ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: این عدد باید به ۷۰ تا ۱۰۰ سال برسد اما به دلایلی همچون عدم اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، عمر مفید بناها پایین می‌آید. بحث دانش‌بنیان و تکنولوژی در صنعت ساختمان باید جدی گرفته شود. در این زمینه می‌توانیم پارک علم و فناوری در بخش ساختمان داشته باشیم تا بتواند نیازهای ما به خارج را در شرایط تحریم کاهش دهد.

با ورود چین برای خانه‌سازی در ایران مخالف نیستیم اما ...

کرمی، بزرگترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را تامین منابع دانست و گفت: باید جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را داشته باشیم. با ورود سرمایه و تکنولوژی از کشور چین مخالف نیستیم اما اگر قرار است وارد ایران شوند باید از کارگر ایرانی استفاده کنند و کارخانجات خود را در ایران توسعه دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت ۴۰ میلیارد تومان پول بلوکه شده این سازمان در یکی از بانک‌ها گفت: از طریق مراجع قضایی پیگیر این مبلغ هستیم. سود این سپرده پرداخت می‌شود اما اصل پول هنوز آزاد نشده است.

در بخشی از این نشست، مرتضی جهان‌تیغ ـ معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره آمار صدور پروانه گفت: سال ۱۴۰۰ مسئولیت معرفی ناظر برای ۶۰۰۰ ساختمان شهر تهران به سازمان نظام مهندسی سپرده شد که ۸ میلیون متر مربع را شامل می‌شد. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون برای ۲۰۰۰ ساختمان تقاضای ناظر شده که ۲.۵ میلیون متر مربع است و تقریبا با مدت مشابه سال قبل برابری می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار