دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با پانا:

سازمان نظام‌مهندسی نقش خود را به‌خوبی ایفا نکرده است

تهران (پانا) - دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره اجرایی شدن مدل‌های جدید ساخت‌وساز برای کاهش هزینه‌ها عنوان کرد که از زمان تا سیس نظام‌مهندسی ساختمان در حوزه فناوری و تکنولوژی تغییر و تحول و رشدی وجود نداشته و این سازمان به وظایف خود به‌خوبی عمل نکرده است.

کد مطلب: ۱۳۷۴۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
سازمان نظام‌مهندسی نقش خود را به‌خوبی ایفا نکرده است

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه تا چه اندازه مدل ادغام شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده مؤثر باشد، عنوان کرد: «در بحث کنسرسیوم‌های صنعت ساختمان و همچنین افزایش سهم حقوقی‌ها نسبت به افراد حقیقی فعال در این عرصه، اگر بخواهیم کالبدشکافی کنیم باید ببینیم که به لحاظ ساختاری تولید مسکن به کدام حوزه مربوط می‌شود.»

سازمان نظام‌مهندسی برای توسعه صنعت ساختمان ایجاد شده اما قانون خودش را دارد

پورحاجت گفت: «در حوزه مهندسی ساختمان، ساختاری تعریف شده تحت عنوان نظام‌مهندسی ساختمان که قانون خودش را دارد. ماحصل این قانون و ساختار موجود در کشور سازمانی تحت عنوان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور است که در جهت توسعه صنعت ساختمان ایجاد شد. وقتی بحث توسعه را در نظر می‌گیریم باید ببینیم آیا این سازمان‌ها می‌توانند در مأموریتی که قانون‌گذار برایشان دیده، نقش‌آفرینی کنند که در جواب این سؤال باید صادقانه بگویم این سازمان‌ها خودشان درگیر بروکراسی‌ای هستند که خودشان ایجاد کرده‌اند.»

سازمان نظام‌مهندسی نقش توسعه‌ای خود را به‌خوبی ایفا نکرده است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی نقش توسعه‌ای خود را در حوزه ساختمان‌سازی به‌خوبی ایفا نکرده است، عنوان کرد: «امروزه این سازمان، در صنعت ساختمان کشور حکمران شده و نقش توسعه‌ای که باید ایفا می‌کرد را ایفا نکرده است. یعنی از زمان تأسیس این سازمان در حوزه فناوری و تکنولوژی تغییر و تحول و رشدی نداشته‌ایم.»

ساختار مهندسی کشور معیوب است

پورحاجت عنوان کرد: «در حوزه مقاوم‌سازی می‌توان گفت که در برخی از ساختمان‌های ما استاندارهای لازم رعایت نشده است. در امر رضایتمندی جامعه، ارتقاء نداشته‌ایم. در مقاوم‌سازی به‌راحتی می‌توان گفت که بسیاری از ساختمان‌ها مقررات ملی را رعایت نکرده‌اند و گاها می‌بینیم که در بحث نظارتی، متولیان بخش ساختمان اعلام می‌کنند که ساختمان‌های ناایمن داریم.»

وی افزود: «آیا این ساختمان‌های ناایمن ماحصل یک ساختار نامعیوب بوده‌اند یا نه؟ لذا ساختار مهندسی کشور معیوب است و مادامی‌که نهادهای متولی تصمیم به اصلاح ساختار نگیرند، اتفاق مثبتی روی نمی‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار