رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد:

تعیین تعداد کمبود نیروی آموزش‌وپرورش در هفته جاری و ساماندهی آن قبل از بازگشایی مدارس

تامین بخشی از کمبود نیرو از محل سایر دستگاه‌ها/ بخشی از نیروها را باید از مسیر حق‌ التدریس‌ها و بخشی دیگر را از مسیر تغییر الگوهای "نسبت صف و ستاد" تامین کرد/ باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از تعیین رقم دقیق کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش تا قبل از بازگشایی مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تعیین تعداد کمبود نیروی آموزش‌وپرورش در هفته جاری و ساماندهی آن قبل از بازگشایی مدارس

میثم لطیفی در روز دوم از سی‌ و ششمین اجلاس سالانه مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با اشاره به نیاز وزارت آموزش و پرورش به جذب نیروی انسانی، اظهار کرد: مطلوب ما این است که جذب نیرو را به سمت دانشگاه فرهنگیان ببریم چراکه فردی که در این دانشگاه تحصیل کرده است آمادگی بیشتری برای تعلیم و تربیت دارد. در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار مجوز جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش داشتیم و برای دانشگاه فرهنگیان نیز این عدد حدود ۲۵ هزار سهمیه تعیین شده بود. عدد دقیق کمبود نیرو این وزارتخانه، طی این هفته مشخص خواهد شد تا بتوانیم پیش از آغاز مدارس، به بخشی از نیاز این وزارتخانه لبیک بگوییم.

وی با اعلام این خبر که کارگروهی برای بررسی کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است، ادامه داد: بخشی از کمبود نیرو را بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید از محل سایر دستگاه‌ها تامین کنیم. در برخی دستگاه‌ها مازاد نیرو داریم و لزوما این نیرو‌های مازاد ناتوان نیستند بلکه یا انگیزه لازم را ندارند و یا شرایط‌شان برای آن شغل مناسب نیست.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه بخشی از نیروها را باید از مسیر حق‌ التدریس‌ها و بخشی دیگر را از مسیر تغییر الگوهای "نسبت صف و ستاد" تامین کرد، توضیح داد: از سوی دیگر در بعضی مواقع واقعا به نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش نیاز داریم و باید از راهکار‌های جذب در این راستا استفاده کنیم. قرار است در این هفته طی جلسه‌ای با وزیر به عدد و رقم دقیق نیروی مورد نیاز در این وزارتخانه برسیم. باید به آن عدد و رقم دسترسی نقطه‌ای داشته باشیم که در چه نقطه‌ای برای چه مقطعی و با چه جنسیتی نیاز به جذب نیرو داریم‌. در این راستا کمک می‌کنیم تا بخشی از کمبودها را حل کنیم.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم، افزود: در سالهایی به دانشگاه فرهنگیان کم توجهی شد اما امروز اولویت نخست ما تقویت دانشگاه فرهنگیان از طریق هر ظرفیت و در عین حال با همه محدودیت‌های موجود است.

لطیفی با بیان اینکه عدالت به معنای برابری نیست، درباره لزوم توجه به "عدالت" در تمام ارگان‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: باید بر روی عدالت در استخدام، عدالت در ارتقاء، عدالت در توزیع امکانات، عدالت در بهره‌مندی از بیت‌المال کار و تلاش کرد. این شعار دولت است و باید این مساله پیگیری شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، آموزش و پرورش را بزرگترین وزارتخانه کشور از حیث نیرو انسانی و اثرگذاری دانست و تصریح کرد: وضعیت فعلی فرهنگی و آموزشی ما محصول تصمیمات دیروز است و آینده نظام ما نیز بستگی به تصمیمات امروز ما دارد. جنس کار برخی وزارتخانه‌ها "عینی" است اما آثار و پیامدهای تصمیمات و اقدامات ما در آموزش و پرورش به این زودی‌ها نشان داده نمی‌شود. اینکه چطور دانش‌آموز را در مدرسه آموزش دهیم و او را استعدادیابی و هدایت تحصیلی کنیم موضوع مهمی است.

وی با یادآوری اینکه دولت بر اساس مطالعات پیشین، در حال پیگیری الگوی حکمرانی ایرانی-اسلامی است، در این رابطه توضیح داد: این الگو مبتنی بر آموزه‌های فرهنگی عمیق ایرانی و آموزه‌های ارزشمند اسلامی است. کارهای پژوهشی این امر در سال‌های قبل انجام شده است و در حال حاضر به این موضوع رسیدیم که این الگو سه پایه دارد.

معاون رئیس‌جمهوری، "عدالت‌محوری"، "بهره‌وری" و "مردم پایِگی" را سه پایه الگو حکم رانی ایرانی و اسلامی عنوان کرد و افزود: یک پایه این الگو "عدالت‌محوری" و توجه به عدالت است که باید در همه بخش های کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش به آن توجه شود و البته عدالت به معنای برابری نیست.

وی همچنین درباره پایه "بهره‌وری"، توصیح داد: ما نیازمند تعریف بهره‌وری در هر بخش هستیم و باید در این راستا اندازه‌گیری کنیم که بهره‌وری ما در هر بخش چقدر است و برای افزایش بهره‌وری در هر بخش باید چه کرد؟

لطیفی همچنین درباره رکن سوم یعنی "مردم پایگی" در الگو حکمرانی ایرانی اسلامی، خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل، از موضوع "مردمی‌سازی" تلقی‌های ناقصی وجود داشت و فکر می‌کردیم مردمی‌سازی فقط مربوط به مدارس غیر انتفاعی یا الگوهای خرید خدمت است. البته این دو را نفی نمی‌کنیم اما قطعا همه "مردمی‌سازی" به این دو مورد معطوف نمی‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری این را هم گفت که باید به رکن "مردم پایگی" در وزارت آموزش و پرورش و به ویژه در حوزه‌هایی همچون فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان توجه کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به مشکلات موجود درباره "نظام اطلاعات و داده‌ها" نیز اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود ساماندهی این نظام اطلاعات و داده‌ها است. گرچه عائله آموزش و پرورش زیاد است اما با یک طراحی می‌توان مشکلات را حل کرد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر لزوم "آینده پژوهی" و ثبت جربیات آموزش و پرورش طی دو سال اخیر پاندمی کووید ۱۹، توضیح داد: آموزش و پرورش به اجبار دو سال دورکاری را تجربه کرد و در این راستا دستاوردهایی داشت و البته زحمات معلمان در این دوره زیاد شد اما باید با آینده‌پژوهی روی این موضوع کار کنیم چراکه آینده نیروی انسانی ما تحت تاثیر این تغییرات، قطعا تغییر خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار