احمد محمودزاده در حاشیه اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور:

یک مدرسه غیردولتی عام‌المنفعه به زودی افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از گشایش یک مدرسه غیردولتی عام‌المنفعه در آینده نزدیک خبر داد تا آغازی بر روند ایجاد و توسعه این نوع مدارس باشد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
یک مدرسه غیردولتی عام‌المنفعه به زودی افتتاح می‌شود

احمد محمودزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که از صبح امروز 29 مردادماه در سالن همایش‌های جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: هم در سند تحول بنیادین و هم در سند تحول دولت، بر مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش تاکید شده و بر همین اساس، یکی از مهمترین سیاست‌های ما در این سازمان پررنگ شدن حضور و مشارکت مردم است.

وی افزود: امروز در یکی از کارگروه‌های این اجلاس به این موضوع می‌پردازیم که نقش و جایگاه واقعی مردم در زیرنظام‌های آموزش و پرورش چیست و آنها چگونه و در کدام موقعیت‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی موثر و جدی داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: عادی‌سازی مدارس غیردولتی یکی از مهمترین رویکردهای ما به شمار می‌آید؛ چراکه نباید تقابل بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد و به اشتباه اینگونه احساس شود که فقط دانش‌آموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کند قابلیت‌های ویژه‌ای دارد یا در آینده خواهد داشت.

محمودزاده اظها کرد: امروز عمومی‌سازی مدارس غیردولتی مدنظر ما قرار دارد و با توجه به کنترل‌هایی که در زمینه شهریه این مدارس داریم، به دنبال ایجاد نگاه و رویکردی هستیم که مدارس غیردولتی منحصر به طبقه خاصی از مردم نباشد و همه اقشار جامعه را شامل شود.

وی با اشاره به تعیین شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی مدارس غیردولتی گفت: تعیین شهریه مدارس نباید فقط با استناد به شاخص‌ها و ملاک‌های فضای آموزشی باشد؛ بنابراین رویکردهای تربیتی و پرورشی در این مدارس بسیار مهم است و در تعیین شاخص‌ها و رتبه‌بندی این مدارس باید به این محورها توجه داشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: پیگیری رویکردهای تربیتی و پرورشی در مدارس غیردولتی، امروز جزو اولویت‌های ما محسوب می‌شود. بر همین اساس، به زودی شاخص‌های مرتبط با این رویکرد به مدارس ابلاغ خواهد شد و در رتبه‌بندی‌های آتی مدنظر قرار می‌گیرد.

محمودزاده تصریح کرد: همکاری‌هایی بین ما و معاونت‌های آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شده است تا این معاونت‌ها در زمینه ارتقای کیفیت آموزش‌ها در مدارس غیردولتی و توجه بیشتر به امور تربیتی و پرورشی ورود کنند.

وی درباره فعالیت مراکز غیرمجاز گفت: کمیته‌ای برای شناسایی مدارس غیرمجازی که در فضای مجازی و فیزیکی فعالیت دارند، تشکیل شده است تا از ادامه فعالیت‌شان جلوگیری شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از برنامه‌های جدید ما ایجاد و توسعه مدارس غیردولتی عام‌المنفعه است و آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را تا مهرماه امسال تدوین می‌کنیم.

محمودزاده افزود: یک نمونه از این مدرسه را به زودی در شهرستان خوی افتتاح می‌کنیم که روند آموزش در آن کاملا رایگان خواهد بود؛ این مدرسه توسط شخص خیّر و با نظارت آموزش و پرورش، مدیریت خواهد شد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت و توان مردم، گروه‌های جهادی و اشخاص دارای صلاحیت در توسعه این نوع مدارس به طور جدی مدنظر ما قرار دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تقویت نقش خانواده‌ها و مشارکت آنها در امور مدرسه گفت: تلاش ما این است که دعوت از اولیا برای مشارکت در امور مدرسه، منحصر به امور مالی نباشد و این مشارکت‌ها به سمت مشارکت راهبردی در امور تربیتی و پرورش سوق یابد.

محمودزاده در پاسخ به سوالی درباره آمار تخلفات در مدارس غیردولتی اظهار داشت: تخلفات در بین 20 هزار مدرسه غیردولتی بسیار ناچیز است و ما نظارت‌های خوبی بر روند فعالیت آنها داریم.

وی تصریح کرد: البته نباید نگاه بدبینانه به مدارس غیردولتی داشته باشیم؛ دست‌اندرکاران این مدارس زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند و تعدادی از آنها فعالیت‌های خیرخواهانه در مناطق کم‌برخوردار دارند؛ به طوری که یکی از این عزیزان، 17 مدرسه خیّری در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار