در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

اولیا کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان را در نظر بگیرند

مدارس و مراکز غیردولتی برای اطمینان خاطر اولیا درجه‌بندی می‌شوند

زنجان (پانا) - مدارس و مراکز غیردولتی در کنار مدارس دولتی اقدام به ارائه خدمات آموزشی می‌کنند که در نظر گرفتن کیفیت آموزشی و پرورشی برای انتخاب مدرسه جهت ثبت‌نام دانش‌آموزان در آن بسیار مهم است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اولیا کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان را در نظر بگیرند

تامین امکانات آموزشی طبق اصل 30 قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته شده و دولت موظف است این امکان را برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم سازد و به عبارت دیگر به این نوع مدارس، مدارس دولتی گفته می‌شود اما مدارس و مراکز غیردولتی و غیرانتفاعی نیز در کنار مدارس دولتی تاسیس شده‌اند که به موازات مدارس دولتی و زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت کرده و برخی دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند.

مدارس غیردولتی در واقع مدارسی هستند که با مشارکت مردم و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت وزارت مذکور تاسیس و مدیریت می‌شوند. یکی از هدف‌ها و برنامه‌‌های سیاست‌گذاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت‌های مردمی در تاسیس، اداره و تامین هزینه‌های آموزشی و پرورشی است و مدارس غیردولتی برای تحقق این امر و با هدف ایجاد رقابت سالم در بین مدارس و ارتقای سطح کمّی و کیفی آموزشی و پرورشی در نظام آموزش و پرورش شکل گرفته‌اند تا بتوانند بخشی از سنگینی وظیفه تعلیم و تربیت که بر دوش مدارس دولتی آموزش و پرورش است را کاهش دهند.

استان زنجان 118 مدرسه و 330 مرکز غیردولتی دارد و 6.5 درصد مدارس کل استان غیردولتی بوده که 8.7 دانش‌آموزان استان در این مدارس تحصیل می‌کنند. برای اطلاع‌ از آخرین وضعیت مدارس و مراکز غیردولتی و همچنین چالش‌های این حوزه، گفت‌وگویی با روح‌اله لطفی، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان انجام دادیم که از نظر مخاطبان می‌گذرد:

هم‌اکنون چند مدرسه و مرکز غیردولتی در استان زنجان فعالیت دارند؟ لطفا به تفکیک مقطع بفرمایید و اینکه بیشترین مدارس غیردولتی در کدام مناطق و در چه پایه‌ای قرار دارند؟

118 مدرسه غیردولتی و 330 مرکز غیردولتی در سطح استان زنجان فعال هستند که از بین 118 مدرسه، 63 مدرسه در مقطع ابتدایی و 30 مدرسه در دوره اول متوسطه و 25 مدرسه نیز دوره دوم متوسطه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش فعالیت می‌کنند. 53 درصد مدارس با 63 درصد از جمعیت دانش‌آموزی مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی بوده و بیشترین آمار مدارس و جمعیت دانش‌آموزی را دارد. ناحیه 2 زنجان با تعداد 55 مدرسه، بیشتر از تمام مقاطع تحصیلی مدرسه غیردولتی در استان را دارد.

چند درصد از دانش‌آموزان استان در این مدارس تحصیل می‌کنند و مدارس غیردولتی چند درصد از کل مدارس استان را تشکیل می‌دهند؟

در سال تحصیلی گذشته حدود 17 هزار نفر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی استان زنجان مشغول به تحصیل بودند که نزدیک به 8.7 درصد از کل دانش‌آموزان استان را شامل می‌شود و با توجه به ‌توسعه مدارس (جابه‌جایی به فضای بزرگتر - تاسیس مدارس) در سال تحصیلی 1402-1401 پیش‌بینی می‌شود 800 دانش‌آموز به این جمعیت افزوده شود. با فعالیت 118 مدرسه در حوزه مدارس غیردولتی 6.5 درصد مدارس استان زنجان را مدارس غیردولتی تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون مجوز تاسیس مدرسه غیرانتفاعی در استان صادر می‌شود؟ متقاضیان چه اقدامی برای تاسیس مدرسه غیردولتی باید انجام دهند؟

بله؛ مجوز تاسیس مدارس غیردولتی صادر می‌شود. متقاضیان می‌توانند از طریق درگاه یکپارچه صدور مجوز کسب‌وکارها به نشانی G4B.ir اقدام به این کار کنند. مطابق ماده قانونی تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی، متقاضی با داشتن حداقل سن 30 سال تمام، مدرک کارشناسی و متاهل بودن برای مردان می‌توانند با اخذ تاییدیه‌های عدم سوءپیشینه و بقیه موارد در این ماده قانونی از شورای نظارت استان، مجوز تاسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی را دریافت کنند. برای این‌که مدرسه‌ یا مرکزی شروع به فعالیت کند، موسس بعد از اخذ مجوز تاسیس با معرفی مکان مدرسه یا مرکز نسبت به اخذ مجوز راه‌اندازی اقدام می‌کند که این مجوز با دریافت تاییدیه‌های مورد نیاز مطابق آیین‌نامه استقرار مدارس از سوی شورای نظارت استان، تایید و ارائه می‌شود.

مدارس غیردولتی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

برای طرح مشکل مدارس و مراکز غیردولتی باید ناظر مربوط به مشکلات تعیین شود، چرا که مشکلات معلمان با مشکلات اولیا، مدیران و موسسان کاملاً متفاوت است که بر اساس مشکلات احصاءشده می‌توان موارد زیر را برشمرد:

1-‌ کم بودن حقوق معلمان مدارس غیردولتی که بر مبنای قانون کار و ساعت فعالیت مورد نظر قانون کار محاسبه و پرداخت می‌شود، اما خواسته معلمان این است که در پرداخت حقوق مطابق قوانین آموزش و پرورش در مدارس دولتی با ایشان رفتار شود.

2- عدم حمایت مالی مناسب دولت از مدارس و مراکز غیر دولتی

3- برآورده نشدن انتظارات اولیا در برخی از مدارس در سطح استان

4- کمبود ظرفیت مدارس با توجه به افزایش درخواست‌ها در خصوص ثبت‌نام در مدارس مطرح غیردولتی

چه توصیه‌ای به والدین در انتخاب مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان دارید؟

شاخص‌های انتخاب مدارس برای تحصیل فرزندان در مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت با یکدیگر است که اولیا در اکثر اوقات، نزدیک‌ترین مدرسه به محل کار یا زندگی خود را انتخاب می‌کنند. پیشنهادی که می‌توانم به اولیا داشته باشیم این است که مدرسه مطلوب را بر اساس کیفیت آموزشی و پرورشی آن مدرسه در نظر بگیرند و در این زمینه می‌توانند با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش با اخذ نظر کارشناسان آموزشی و پرورشی، تصمیم مناسب را لحاظ کنند. همچنین با برنامه‌هایی که سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش دارد در حال پیگیری و اقدام جهت درجه‌بندی مدارس و مراکز هستند که این اتفاق، راهی مناسب برای اطمینان خاطر اولیا از انتخاب مدارس فرزندان خود است.

درباره دوره‌ای که اخیراً (۲۲ تا ۲۴ مرداد) برای معلمان مدارس غیرانتفاعی برگزار شد بگویید و اینکه آیا این دوره‌ها مستمر خواهد بود؟

معلم، یکی از ارکان و عناصر اصلی هر آموزش است و هیچ عنصر دیگری نمی‌تواند جای معلم را در نظام آموزشی بگیرد. نقش معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان هدایت‌کننده و اُسوه امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و برای داشتن چنین معلمانی، برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، ارتقای توانمندی‌ها و توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه‌ای، بهترین راهکارهای اجرایی خواهد بود. دوره آموزشی ضمن خدمت ارتقای توانمندی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی غیردولتی توسط اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی استان زنجان از 22 تا 24 مرداد 1401 با هدف تحلیل و بررسی کتب درسی فارسی و ریاضی پایه‌های اول تا ششم ابتدایی و ارائه روش‌های مدیریت کلاسی و ارزشیابی کیفی و توصیفی برای 410 نفر از معلمان مدارس غیردولتی مقطع ابتدایی استان برگزار شد. با توجه به اینکه امکان ارائه تمام مطالب مورد نیاز معلمان در این زمان اندک وجود ندارد، ارتباط مستمر با معلمان و برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در طول سال تحصیلی، جزء برنامه‌های اصلی اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی استان خواهد بود.

صبحت پایانی

2 مطلب بسیار مهم که اولیای محترم باید مورد توجه قرار دهند را در پایان مطرح می‌کنم. اول؛ اینکه اولیا حتما شهریه‌ را مطابق شهریه مصوب در پوستر نصب‌شده در مدارس و مراکز غیردولتی پرداخت کنند و انعقاد قرارداد مالی بین مرکز و مدرسه با اولیا در پرداخت شهریه الزامی بوده که یکی از نسخه‌های قرارداد باید به اولیا تحویل داده شود و همچنین شهریه و سایر هزینه‌های خدمات مدارس و مراکز غیردولتی باید به شماره حساب اعلامی در پوستر، پرداخت شود. دوم؛ اینکه با توجه به حضور آموزشگاه‌های غیرمجاز در سطح استان، اولیای محترم توجه داشته باشند که تمام مراکز برای آموزش افراد زیر 25 سال به جز استثناهای مندرج در متن قانون باید مجوز از آموزش و پرورش داشته باشند. در تابلو سردر آموزشگاه‌های آزاد علمی و زبان خارجه، شماره مجوز و آرم سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درج شده است. در صورت عدم اطمینان حتما از ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق و اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان استعلام کنند. قابل ذکر است که اسامی مراکز غیردولتی مجاز در سامانه مشارکت‌ها به نشانی https://mosharekatha.ir/province/zan درج شده است.

خبرنگار: بهنام آقاجانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار