بررسی اهمیت آموزش اقتصاد به دانشآموزان در گفتوگو با پانا:
ایجاد دانش و نگرش اقتصادی در دانشآموزان منجر به گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانشبنیان میشود
کنار هم قرار گرفتن متخصصان آموزش اقتصاد، معلمان و کارآفرینان و مدیران بخش خصوصی در مدارس اهمیت دارد/ دانش آموزان باید با موازین و استاندارهای مالی آشنا باشند
تهران (پانا) - پژوهشگر مرکز پژوهش توسعه و آیندهنگری سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اهمیت کنار هم قرارگرفتن متخصصان آموزش اقتصاد، معلمان و کارآفرینان و مدیران بخش خصوصی در مدارس عنوان کرد که آموزش اقتصاد به جوانان با هدف تبیین مفاهیم اقتصاد دانشبنیان و گفتمان علم و فناوری برای موفقیت در بنا نهادن یک اقتصاد مبتنی بر دانش اجتنابناپذیر است.
یدالله دیوسالار، اقتصاددان و پژوهشگر مرکز پژوهش توسعه و آیندهنگری سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتوگو با پانا درباره اهمیت تربیت اقتصادی دانش آموزان اظهار کرد: «توانایی مدیریت اقتصادی در زندگی شخصی و حرفهای وابسته به دانش و مهارتی است که از سنین اولیه کودکی شکل میگیرد. آمارتیاسن برنده جایزه نوبل اقتصادی، بر این باور است که یادگیری سواد مالی در دوره کودکی، نسل آینده جامعه را برای زندگی با توانایی مالی مطلوب آماده میسازد.»
دانش آموزان باید با موازین و استاندارهای مالی آشنا باشند
دیوسالار گفت: «امروزه یادگیری اصول مالی و اقتصادی برای هر دانشآموز امری ضروری و اجتنابناپذیر است و نسل دانشآموزان امروز باید با موازین و استاندارهای مالی آشنا باشد؛ بهخصوص در شرایط اقتصادی کشور که با مشکلات عدیده اقتصادی روبهرو است، یک دانشآموز باید اهمیت سرمایهگذاری، پسانداز، نرخ بهره، بازار سرمایه و بازارهای موازی را دریابد و در زندگی خود به کار بندد. بنابراین باید فرهنگ پسانداز کردن، سرمایهگذاری و ارزش واقعی پول را از کودکی به فرزندان آموزش داد؛ خصوصاً در کشور ما که رعایت اصول اقتصادی یکی از ارکان مهم زندگی برای موفقیت و گاهی رسیدن به برخی آرزوها خواهد بود.»
آموزش مهارت اقتصادی بهمنظور کارآفرینی حائز اهمیت است
پژوهشگر مرکز پژوهش توسعه و آیندهنگری سازمان برنامه و بودجه درباره مهمترین اهداف آموزش اقتصاد در دوران مدرسه عنوان کرد: «بهطورکلی، آموزش اقتصاد در دوران مدرسه باهدف درک مفاهیم مالی و اقتصادی، درونی سازی ارزشهای اخلاقی در عرصههای اقتصادی مانند کار و تلاش، کسب حلال، انصاف و عدالت، برخورداری از تواناییهای و نگرشهای اقتصادی در ارتباط با خانواده، جامعه و محیط کار و تأکید بر داشتن صلاحیت و مهارت اقتصادی بهمنظور کارآفرینی حائز اهمیت است.»
دیوسالار درباره مسائل و شاخصهای آموزش اقتصاد در مدارس و دوره پیش از دانشگاه گفت: «برای آموزش اقتصاد در مدارس و دوره پیش از دانشگاه چند شاخص باید مدنظر قرار گیرد که اولین و مهمترین مسئله در آموزش دوران مدرسه معلم است. معلم باید ابتدا مبانی علم اقتصاد و ضرورت آن را دریابد، تا بتواند آن درس را به شایستگی تدریس کند. در حوزه تدوین متن درسی که اولویت دوم مسئله آموزش اقتصاد است نیز میبایست اقدامات قابلتوجهی صورت پذیرد، نحوه ارائه و شیوه تدریس ازجمله شاخصهای دیگر آموزش اقتصاد در مدرسه است که با روش صحیح آموزش میتوان مفاهیم اقتصاد را بهخوبی تبیین کرد.»
کنار هم قرار گرفتن متخصصان آموزش اقتصاد، معلمان و کارآفرینان و مدیران بخش خصوصی در مدارس اهمیت دارد
این کارشناس اقتصادی درباره هدف از تربیت اقتصادی دانش آموزان اظهار کرد: «کنار هم قرار گرفتن متخصصان اقتصاد، معلمان و کارآفرینان، مدیران مدارس و مدیران شرکتهای خصوصی برای آموزش اقتصاد در مدارس حائز اهمیت است، زیرا دانشآموز دیروز در کنار پدر و مادر در زمین کشاورزی، حجره پدر، کارگاه و ... این سواد اقتصادی را به دست میآورد و از نوجوانی دست به کار و تولید ثروت میزد. اما سبک زندگی امروزی متفاوت شده است و مستلزم نوعی برنامهریزی برای نیل به هدف تربیت اقتصادی برای خروجیهای نهاد آموزش هستیم.»
وی افزود: «اگر هدف اصلی آموزش اقتصاد، بهبود سواد اقتصادی در اکثر دانش آموزان باشد، آموزش اقتصاد نباید تا قبل از ورود به دانشگاه به تأخیر انداخته شود زیرا اکثریت دانش آموزان، دوره ابتدایی را چه با موفقیت بسیار زیاد یا بسیار کم میگذرانند حال ممکن است در این میان، عدهای از آنان هرگز وارد دوره متوسطه نشوند و از میان کسانی هم که وارد دوره متوسطه میشوند تعداد کمتری وارد دانشگاه با رشته اقتصاد خواهند شد. بنابراین گذشت زمان و تمرکز بر آموزش اقتصاد در پایههای بالاتر سبب از دست دادن یادگیرندگان و توانمندسازی آنان در امر آموزش اقتصاد خواهد شد. ازاینرو، مهم است که آموزش از دوره ابتدایی وارد محتوای کتب درسی دانش آموزان شود.»
ایجاد دانش و نگرش اقتصادی در دانش آموزان یکی از پیشنیازهای گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانشبنیان است
این اقتصاددان درباره اهمیت آشنایی جوانان با اقتصاد در مسیر اقتصاد دانشبنیان اظهار کرد: «تجربه کشور ایران در یک دهه اخیر و روند کند ورود فرهنگ دانشبنیان به عرصه اقتصادی و وجود فاصله میان صاحبان علم و فناوری و اقتصاد نشان میدهد که اصلاح فرهنگ و نگرش اقتصادی و علمی جامعه بهخصوص در بین جوانان یکی از زیرساختهای اساسی و الزامات پایه برای موفقیت کشور در عرصه اقتصاد دانشبنیان و دستیابی به اهداف در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانشبنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی است.»
وی افزود: «نوآوری و اتکا به دانش یکی از راههای اصلی برای برخورد با مسئله کمبود منابع و همچنین استفاده بهینه از منابع محدود است. ازاینرو، آموزش اقتصاد به جوانان باهدف تبیین مفاهیم اقتصاد دانشبنیان و گفتمان علم و فناوری، درک و آشناسازی فرصتهای ناشی از کسبوکارهای نوین و توسعه فرهنگ کارآفرینی در بین دانشآموزان و نوجوانان، فرهنگسازی تولید ثروت و حل مسائل جامعه با تکیه بر نوآوری و کسبوکارهای نوین، تشویق و جهتدهی نوجوانان و جوانان برای ورود به فضای خلاقیت و کسب مهارت کارآفرینی، هدایت مسئولان آموزش عالی و آموزش و پرورش به شناسایی و کشف استعدادها و هدایت استعدادها به سمت فناوری و اقتصاد دانشبنیان ضروری بوده و برای موفقیت در بنا نهادن یک اقتصاد مبتنی بر دانش اجتنابناپذیر است.»
ارسال دیدگاه