در گفت‌وگوی پانا با دو دانش‌آموز خبرنگار مطرح شد

پانا مهارت‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان می‌آموزد

شفیعی: فرهنگیان می‌توانند دغدغه‌های خود را با خبرنگاران پانا مطرح کنند/ حسن‌زاده یزدنیا: انگیزه من رساندن اخبار به گوش مردم از سن نوجوانی است

تهران (پانا) - دو دانش آموز خبرنگار درباره انگیزه خود از فعالیت در خبرگزاری پانا و آموزش‌های این خبرگزاری سخن گفتند و تاکید کردند پانا مهارت‌های اجتماعی را به دانش آموزان می‌آموزد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
پانا مهارت‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان می‌آموزد

دانش آموز خبرنگارها با وجود برخی سختی‌های شغل خبرنگاری، در خبرگزاری پانا با شوق و انگیزه شروع به فعالیت کرده‌اند زیرا این فعالیت برای آنها همراه با لذت و عشق است و خستگی در وجودشان پیدا نیست؛ تعدادی از دانش آموز خبرنگارها چندین سال است در این خبرگزاری فعالیت می‌کنند، اما همچنان با وجود خستگی‌های کار، خبرها را با لذت می‌نویسند و برای انتشار آن تلاش می‌کنند. این دانش‌آموز خبرنگارها با وجود اینکه تعهد قانونی ندارند، اطلاع‌رسانی به مردم را وظیفه مهمی برای خود می‌دانند.

رسالت سنگینی بر عهده ما است

هانیه شفیعی، دانش‌آموز خبرنگاری که از چهار سال قبل تاکنون در استان فارس و شهر شیراز در حال فعالیت است، درباره دغدغه خود برای تهیه خبر گفت: «رسالت سنگینی بر عهده ماست و ما دانش‌آموز خبرنگارها با عنوان چشم بینا و گوش شنوای مردم در جامعه هستیم؛ بنابراین باید آن را به نحو خوبی انجام دهیم و من در حوزه خبر، این موضوع را تا حدی که در توانم بوده عملیاتی کردم. اما این موضوع برای یک خبرنگار سخت است که برخی مواقع مشکلات را منعکس می‌کند و به گوش مسئولان می‌رساند ولی گوش شنوایی برای آن نمی‌‌یابد؛ یا اگر گوش شنوایی هست، شاهد برخی وعده و وعیدها هستیم که عملیاتی نمی‌شود و در حد شعار است.»

وی افزود: «خبرگزاری پانا یک خبرگزاری دانش‌آموزی در ایران است که دانش آموزان می‌توانند در آن فعالیت کنند، اخبار و رویدادها را انعکاس دهند و هم‌سطح با دیگر خبرنگارها در حوزه رسانه در جلسه‌های مختلف شرکت کنند. همچنین این خبرگزاری سالانه در جذب دانش‌آموز خبرنگارها بسیار موفق بوده و این باعث افتخار است.»

بیشتر فعالیت هایم را در سطح آموزش و پرورش پیش می‌برم

شفیعی درباره فعالیت خود در خبرگزاری پانا گفت: «من بیشتر فعالیت‌هایم را در سطح آموزش و پرورش پیش می‌برم زیرا معتقدم به عنوان یک دانش‌آموز خبرنگار، جدا از فعالیت‌های دیگر باید دغدغه‌های دانش‌آموزان و برخی مشکلاتی که وجود دارد را به گوش مسئولان استان و کشور در حوزه آموزش و پرورش برسانم.»

وی درباره کار یک خبرنگار اظهار کرد: «کار یک خبرنگار این است که خبر را بدون جانبداری و به صورت ساده و عینی، برای مخاطب مطرح کند تا بتواند پاسخ سوال‌هایی که او در ذهن دارد را بگیرد.»

فرهنگیان می‌توانند دغدغه‌های خود را با خبرنگارهای پانا مطرح کنند

شفیعی درباره برخی مشکلات که در حوزه آموزش و پرورش است، گفت: «بسیاری از فرهنگیان اخبار آموزش و پرورش را از خبرگزاری پانا دنبال می‌کنند. بنابراین آنها می‌توانند برخی مشکلات آموزش و پرورش که از دید مسئولان پنهان مانده است را با خبرنگارهای پانا مطرح کنند؛ زیرا یکی از مزایای خبرگزاری پانا این است که خبرنگارها در سطح استان شناخته شده‌اند و رابطین خبرگزاری آمادگی دارند که خبرنگارها را به برنامه‌های خبری اعزام کنند. بر همین اساس، زمانی که این مشکلات از طریق خبرنگاران در خبرگزاری پانا منتشر شود و مسئولان آنها را ببینند قطعا پیگیری می‌کنند.»

خبرگزاری پانا مهارت‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان می‌آموزد

وی درباره آموزش‌های خبرگزاری پانا اظهار کرد: «ما دانش‌آموز خبرنگارها در خبرگزاری پانا فنون مصاحبه، چگونگی خبر نوشتن، اصول گزارش‌نویسی در خبرگزاری‌ها و مطبوعات را می‌آموزیم اما نکته مهمی که خبرگزاری پانا به ما آموزش می‌دهد مهارت‌های اجتماعی است؛ زیرا ما موقعیت‌هایی مانند حضور در برنامه‌های مختلف، مصاحبه با شخصیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... را در خبرگزاری پانا تجربه می‌کنیم. هرکدام از این موقعیت‌ها برای ما درس دارد و علاوه بر این خبرگزاری پانا از ما می‌خواهد به عنوان یک خبرنگار، کنجکاوانه به مسائل نگاه کنیم و جست‌وجوگر باشیم.»

پانا موجب رشد و توسعه دیدگاه دانش آموزان می‌شود

شفیعی درباره خبرگزاری پانا گفت: «خبرگزاری پانا موجب رشد و توسعه دیدگاه دانش‌آموزان نسبت به جامعه در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است؛ چون آنها در تلاش هستند تا خبرها را جمع‌آوری کرده و بدون جانبداری به طور دقیق منعکس کنند. همچنین حضور فعال دانش‌آموز خبرنگارها در مناسبت‌های مختلف موجب رشد اعتماد به نفس و بهبود فن بیان در آنها می‌شود.»

انگیزه من رساندن اخبار به گوش مردم در سنین نوجوانی است

اما در این میان دانش آموز خبرنگارهایی نیز هستند که به تازگی وارد خبرگزاری پانا شده اند ولی گویا با ورود به این خبرگزاری کار خبرنگاری را یک مسئولیت بزرگی برای خود می دانند.

نفیسه حسن زاده یزدنیا، دانش‌آموز خبرنگار استان مشهد که به تازگی وارد خبرگزاری پانا شده است، درباره انگیزه خود از فعالیت در این عرصه گفت: «قطعا هر فردی وارد هر حرفه‌ای می‌شود با هدف و انگیزه‌ای قوی در آن فعالیت می‌کند. دقیقا انگیزه من از فعالیت در خبرگزاری پانا این است که بتوانم در کنار دانش‌آموز خبرنگارهای همسن و سال خودم از اخبار روز مطلع شوم و آنها را به گوش مردم برسانم.»

وی درباره شغل خبرنگاری گفت: «خبرنگاری از نظر من یک شغل پرهیجان و همراه با پستی‌ها و بلندی‌هایی است. شغلی است که باید افراد دارای روحیه ماجراجو و تلاشگری وارد آن شوند؛ چراکه برای تهیه یک خبر باید مصاحبه و عکاسی انجام شود که برخی اوقات همراه با سختی‌ها و مشکلاتی است. بنابراین اگر افراد چنین روحیه‌ای نداشته باشند در این کار موفق نمی‌شوند.»

دانش‌آموز خبرنگار: سارا بتولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار