مدیر‌عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز در گفت‌و‌گو با پانا‌:

تهران با‌ کمبود فضای آموزشی روبه‌رو است

افرادی که توانایی مالی و انگیزه دارند را به مشارکت در این عرصه دعوت‌ می‌کنم تا ‌به مجمع خیرین‌مدرسه‌ساز مراجعه کنند، ‌ما زمین را رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم

تهران (پانا) - مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز تهران، با اشاره به کمبود فضای آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی، ساخت مدارسی جدید را راه‌حل اصلی کاهش تراکم کلاسی مدارس تهران دانست و عموم مردم را به مشارکت در این امر خیر فرا‌ خواند تا مشکلات فضای آموزشی هم برای دانش‌آموزان استثنایی و هم عادی مرتفع شود.

کد مطلب: ۱۳۰۲۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تهران با‌ کمبود فضای آموزشی  روبه‌رو است

محمد‌رضا قربانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز تهران در خصوص افتتاح مدرسه اوتیسم راد در منطقه ۱۴ تهران گفت: «این مدرسه به همت بانی خیر مدرسه‌ساز؛ صبا کار‌خیران و همسرش مهندس ملکی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید، این خیرین با مبلغ ۴ و نیم میلیارد تومان تمام هزینه ساخت مدرسه را تقبل کردند که بر اهمیت مسئله می‌افزاید. این مدرسه ۹۶۰ متر زیر‌بنا دارد و ۱۶ کلاس آموزشی و اداری پیش‌بینی و مجهز شده است، در این فضای آموزشی ۸۰ دانش‌آموز اوتیسمی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.»

قربانی با اشاره به اهمیت ساخت مدارس استثنایی تصریح کرد: «دانش‌آموز استثنایی با شرایط خاص به ۷ گروه دسته‌بندی می‌شوند: دانش آموزان نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی، اوتیسم، چند معلولیتی، جسمی- حرکتی و اختلال در یاد‌گیری. اهمیت ساخت مدارس استثنایی به این دلیل است که ما در تهران با کمبود این نوع مدارس مواجهیم، بنابراین مجمع خیرین مدرسه ساز تلاش می‌‌کند تا امکان تحصیل این قشر بسیار مهم جامعه را فراهم کند و این در حالی است که در مجموع ما در شهر تهران ۵۰ مدرسه استثنایی داریم.»

وی در ادامه افزود: «بر اساس استاندارد‌های جهانی حدود ۱ درصد از جامعه جهانی را افراد اوتیسم و ۱۰ درصد افراد هر جامعه‌ را افرادی با معلولیت‌های مختلف تشکیل می‌دهد، بنابراین پرداختن به موضوع تامین فضای آموزشی استثنایی یک بحث بسیار مهم در مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران است.»

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز در ادامه خاطر‌نشان کرد: «امروزه ما در شهر تهران با کمبود فضا و تجهیزات آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی مواجه هستیم، این تجهیزات شامل بحث درمان نیز می‌‌شود، چون در این مدارس، آموزش کنار درمان و باز‌توانی و افزایش توانمندی جسمی و ذهنی معنا پیدا می‌کند. در حوزه تامین فضای آموزشی، به هر حال دولت تلاش خود را کرده، اما انتظار ما بیشتر از خیرین‌ مدرسه‌ساز و توجه آنان به دانش‌آموزان استثنایی است؛ زیرا اگر این دانش‌آموزان فضای آموزشی داشته باشند، زندگی برای‌شان معنا و مفهوم پیدا می‌کند، شاید اگر اقشار دیگری درس را رها کنند و بتوانند وارد فعالیت‌های اجتماعی شوند، اما این امکان برای دانش‌آموزان استثنایی کمتر وجود دارد. به همین دلیل مدرسه می‌تواند کانونی برای بروز استعداد‌های این دانش‌آموزان و افزایش توانمندی‌های آن‌ها باشد. به همین خاطر من از افرادی که توانایی مالی و انگیزه دارند به مشارکت در این عرصه دعوت‌ می‌کنم تا از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی و‌ نشانی‌های موجود در فضای مجازی به مجمع خیرین‌مدرسه‌ساز مراجعه کرده تا ما زمین را رایگان در اختیار آنان قرار دهیم. ما این آمادگی را داریم تا ۵۰ درصد هزینه ساخت را تقبل کنیم.»

قربانی اشاره‌ای هم به وضعیت فضا‌های آموزشی در شهر تهران کرد و گفت: «این وضعیت را می‌توان بر اساس شاخص‌ها ترسیم کرد، در کشور شاخصی به نام سرانه میانگین فضا‌های آموزشی وجود دارد، سرانه میانگین آموزشی کشور ۵/۲ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، یعنی هر دانش‌آموز ۵/۲ متر فضای آموزشی اعم از کلاس درس، راهرو، محوطه، کارگاه، آزمایشگاه دارد. این شاخص در شهر تهران ۳/۶ مترمربع است و بدین معنا که هر دانش‌آموز شهر تهران ۱/۶ متر مربع کمتر فضای آموزشی دارد. در این قسمت اگر بخواهیم تهران را با کل کشور مقایسه کنیم از انتهای جدول ابتدا سیستان و بلوچستان، سپس البرز، بعد استان و شهر تهران و بعد آذربایجان غربی و سایر استان‌ها کمبود مدرسه دارند.»

وی تاکید کرد: «در نگاه افکار عمومی، در ابتدا به نظر می‌رسد که تهران از نظر امکانات آموزشی شهر برخورداری است، اما در بحث فضای آموزشی،‌ در بین سه استان آخر کشور قرار می‌گیرد و همین مسئله این‌ نکته را یاد‌آوری می‌کند که ما باید به بحث فضا‌های آموزشی تهران بیش از پیش توجه کنیم، به‌همین دلیل امروزه با استقبال گرم خیرین برای ساخت مدرسه مواجه هستیم. شاخص دیگری که می‌توان وضعیت فضای آموزشی تهران را با آن ترسیم کرد این است که تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس در سطح کشور ۲۴ نفر است، این در حالی است که این سرانه در تهران به ۳۴ نفر می‌رسد و بدان معناست که تهران ۱۰ نفر شلوغ‌تر از سایر استان‌های کشور است.»

دانش‌آموز خبر‌نگار: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار