در نشست مشترک سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛

اثرگذاری هیچ یک از عوامل تربیتی به اندازه «معلم» نیست

تهران (پانا) - نشست مشترک بررسی زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
اثرگذاری هیچ یک از عوامل تربیتی به اندازه «معلم» نیست

این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و تعدادی از معاونین و مدیران هر دو بخش به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی با اشاره به حضور خود در بخش‌هایی از فرایند نهایی‌سازی و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اهمیت نقش محوری و بی‌بدیل معلم در محقق شدن تحوّل بنیادین تأکید کرد و گفت: اثرگذاری هیچ یک از عوامل تربیتی به اندازه معلم نیست، زیرا اگر برنامه درسی و محتوای آموزشی هم نقص داشته باشد، معلم خوب می‌تواند آن نقص را پوشش دهد، اما اگر معلم از صلاحیت‌های کافی برخوردار نباشد، جایگزین دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با مرور سابقه همکاری‌اش در یک دهه گذشته با دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش، بیان کرد: فقدان اتصال جدی وکاملاً نهادینه شده بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهیدرجایی یکی از نقاط خلاء آموزش و پرورش است که باید رفع شود.

ضرورت آموزش و آشنایی جدی معلمان با محتوای آموزشی ارائه شده توسط سازمان پژوهش و آمادگی آن ها برای تدریس طبق برنامه درسی؛ بهره گیری از همه ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان در مراحل مختلف فرآیند برنامه‌ریزی و تولید محتوای کتاب‌های درسی و دیگر اجزای بسته‌های تربیت و یادگیری و هم افزایی با دانشگاه فرهنگیان در زمینه آیین‌نامه‌ها و مقررات اعضای هیئت علمی با نظر به ویژگی‌های اختصاصی دو مجموعه از دیگر نکات مورد تأکید رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این بخش بود.

وی بر ضرورت تعیین و نهایی‌سازی زمینه های همکاری مشترک ضمن برگزاری جلسات منظم و مستمر با دستور مشخص جهت دستیابی به یک برنامه اقدام موثر و عملیاتی تأکید کرد.

در ادامه مراد صحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان از برگزاری جلسات مشترک با تمام معاونت های وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: هماهنگی در درون سیستم، پیشرفت را رقم می‌زند.

وی اساس نظام آموزش و پرورش را بر ارتباط بین سه محور مولف، معلم و دانش آموز دانست و افزود: کتاب براساس نیاز کف جامعه و مخاطب تالیف شده است و معلم باید به صورت مطلوب این کتاب را به دانش آموزان ارائه دهد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم خوب، می‌تواند محتوای ناقص را جبران کند، تصریح کرد: معلم خوب و محتوای مطلوب، معجزه می‌کند و مدیریت دانشگاه فرهنگیان باید چنین معلمی را پرورش دهد.

وی ادامه داد: توانمندسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اعم از معلم، کارمند و مدیر برعهده دانشگاه فرهنگیان است و این امر با همکاری سازمان پژوهش، باید هدفمند و هوشمندانه برگزار شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان پنج محورِ «فرآیند بازنگری معماری کلان برنامه درسی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان»، «نهضت تولید منابع آموزشی دانشگاه»، «توانمندسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش»، «جشنواره الگوهای برتر تدریس» و «طراحی و عملیاتی‌سازی نظام‌نامه فرهنگی دانشگاه و کارپوشه فرهنگی دانشجومعلمان» را به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه معرفی کرد که تحقق آنها نیازمند مشارکت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار