سرپرست دانشگاه فرهنگیان خبرداد؛

ورود 75 هزار معلم جدید به چرخه نظام تعلیم و تربیت با آغاز سال تحصیلی

تهران (پانا) - سرپرست دانشگاه فرهنگیان از ورود 75 هزار معلم جدید به چرخه نظام تعلیم و تربیت با آغاز تحصیلی 1402_1401 خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ورود 75 هزار معلم جدید به چرخه نظام تعلیم و تربیت با آغاز سال تحصیلی

رضا مراد صحرایی، در اولین نشست خبری خود با گرامی‌داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان میراث‌دار مراکز تربیت معلم است و با بیش از ۱۰۰ سال قدمت مانند درختی تنومند در حال پرورش و تقدیم معلم به نظام تعلیم و تربیت است‌. شاید بتوان گفت این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه معاصر کشور است و دیگر دانشگاه‌ها از کنار این درخت روییده‌اند.

وی افزود: حال امروز به دنبال آن هستیم تا دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی آینده‌ساز، تمدن‌ساز و تحول‌آفرین باشد و تبدیل به مرجع اصلی شود. باید دانست اگر قصد تمدن‌سازی داریم بی‌تردید یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها مربی و معلم است و این دانشگاه همانجایی است که مربی و معلمان تربیت خواهند شد و هیچ هدف و کاری موفق نخواهد بود مگر‌معلمان ما به صورت تخصصی آماده خدمت باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه آرمان ما "معلم الخیر" است، گفت: معلم کسی است که خداوند متعال، ملائکه و تمامی جنبدگان زمین برای او دعا طلب خیر می‌کنند. در چنین حالتی است که معلم ما شغلش شعل انبیاست.

صحرایی با اشاره به کلام امیر مومنان حضرت علی (ع) در این خصوص که کودکان‌تان را برای زمان خودشان تربیت کنید، تصریح کرد: معلم آینده کلیدواژه مفهومی ما است و او را برای نسل آینده تربیت می‌کنیم. یکی از این روش‌های تربیتی، تربیت معلم چندساحتی است.

این مقام مسئول ادامه داد: هدف ما تربیت معلم چندساحتی و چندمهارتی است، البته نقش تربیتی معلم نیز نباید مغفول بماند و باید به شیوه‌های نوین در تربیت معلم روی بیاوریم تا شاهد معلمانی جریان‌ساز باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد «هر معلم یک مربی پرورشی؛ هر معلم یک مربی ورزشی و هر معلم یک امدادگر» گفت: این طرح‌ها فقط گوشه‌ای از کارهایی است که از امسال آغاز کردیم. باید آگاه بود که تفاوتی بین معلم فیزیک و پرورشی وجود ندارد اگرچه نقطه تمرکز اولیه متفاوت است، بنابراین معلم فیزیک هم در امری مانند پرورش باید راهبر باشد.

صحرایی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان در اولویت‌های رییس‌جمهور قرار دارد و به صورت ویژه‌تر نیز در اولویت‌های خاص وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته است، عنوان کرد: چرخش‌های تحولی در رویکرد جدید دانشگاه فرهنگیان وجود دارد که می‌تواند ضمانت اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. چرخش اول تبدیل دانشگاه فرهنگیان به یک دانشگاه تحول‌آفرین در تراز دانشگاه‌های جامع، چرخش دوم تربیت معلمان چندساحتی است، چرخش سوم به حرکت بنیادی از انتقال دانش به ساحت دانش اختصاص می‌یابد. چرخش چهارم روی حرکت از آموزش عادی و علم متعارف به مهارت خلاق و نوین تمرکز دارد و در نهایت چرخش پنجم حرکت از دانشگاهی پراکنده به دانشگاهی جدید با ساختار جامع و مادر است.

وی افزود:ما برای این چرخش‌ها برنامه‌های متعددی داریم از جمله اصلاح ساختار و سازمان دانشگاه؛ برنامه دیگر تقویت نیروی انسانی اعم از استاد و دانشجو خواهد بود. همچنین ارتقای نظام برنامه درسی تربیت معلم که نقطه اهرمی تحول است از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌آید و برنامه‌های درسی باید طبق آن به پیش برود. موضوع دیگر اصلاح فضا و کالبد دانشگاه است و نهایتا اصلاح نظام‌های جذب دانشجو معلم در زمره اهداف و برنامه‌های رویکرد جدید مدیریت در دانشگاه فرهنگیان قرار دارد.

صحرایی در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان علی‌رغم اهمیتی که دارد در فضا و کالبد دچار بحران است و در حال حاضر با ۳ میلیون متر مربع فضا، کاستی‌های فراوان دارد، این کاستی‌ها چه در معماری بناها و چه در آمادگی و متناسب بودن آن برای دانشجو معلمان است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: از ابتدای ماموریت بنده ۱۰۰ هزار متر مربع فضا به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شده است و این روند تا یک میلیون متر مربع نیز باید ادامه داشته باشد تا مهرماه ۱۴۰۱ را با شرایط بهتری آغاز کنیم. در سال ۹۸ و ۹۹ همزمان با معضل شیوع کرونا ۵۰ هزار دانشجوی جدید جذب شد اما متاسفانه خوابگاه و کلاس برای این افراد اندیشیده نشد در حالی که از مهرماه قرار است تمامی کلاس‌ها حضوری باشد.

صحرایی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه دانشگاه برای اصلاح تهیه شده و در روند تصویب قانونی قرار گرفته است، تصریح کرد: بازنگری برنامه کلان تربیت معلم در دستور کار قرار دارد، هر دانشجو معلمی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و چیزی به او آموخته شده باشد که در جایی دیگر وجود نداشته باشد. کارآیی، نوآوری و فناوری چندساحتی، توجه به اقتضائات نسل جدید و چندمهارتی بودن از جمله برنامه‌های جدیدی است که مدنظر ما است و انطباق بیشتری با سند تحول بنیادین دارد. در این زمینه کارگروه تخصصی مشغول فعالیت است که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ این برنامه‌ها بازنویسی شوند و به تصویب برسند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در رابطه با نیروی انسانی این دانشگاه عنوان کرد: متاسفانه در وضعیت بحرانی و فراتر از آن قرار داریم. از لحاط استاندارد ۴۷۰۰ هیات علمی و نیروی اداری نیاز است درحالی که ما فقط ۸۴۶ نفر هیات علمی داریم و تعداد کارمندان کمتر از نیمی از نیاز ماست.

وی افزود: کارهای مهمی دیگری نیز انجام شده است از جمله جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیات علمی و اقدام تحولی وزارت علوم برای تبدیل هزار معلم ممتاز برتر که مدرک دکتری دارند برای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان؛ در همین راستا چارت سازمانی دانشگاه فرهنگیان با رویکردی جدید در دست تصویب نهایی است. در این رابطه از حمایت سازمان اداری استخدامی تشکر می‌کنم.

وی در رابطه با بحث گزینش و جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این دانشگاه سالانه ۲۵ هزار دانشجو جذب می‌کند، مطمئن باشید شاخص استاندارد جذب، تقویت و سختگیرانه خواهد شد. همواره گزینش مستمر خواهیم داشت و دانشجو حداقل دوبار در طول تحصیل خود گزینش خواهد شد و هربار که تشخیص داده شود شخصی صلاحیت ندارد، برای ادامه تحصیل به دانشگاه دیگری منتقل می‌شود.

صحرایی با اشاره به این موضوع که هر دانشجو معلم متناسب با رشته خود باید ۶ مهارت را کسب کند، خاطرنشان کرد: به جز واحدهای درسی در پایان دوره آزمون جامع صلاحیت حرفه‌ای نیز از دانشجو گرفته خواهد شد تا بدانیم متفاوت از بقیه هستند و فارغ‌التحصیلان ما در نظام تعلیم و تربیت می‌درخشند. کیفیت‌بخشی به آموزش و همینطور امکانات رفاهی دانشگاه مورد توجه ویژه ما است و از آغاز مهر تمامی رشته‌ها حضوری خواهند بود به غیر از یک دسته از ورودی‌های سال ۹۸؛ در این راستا برای حضوری شدن آموزش‌ها، همه همکاران من‌ تلاش‌های شبانه‌روزی داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امکانات رفاهی دانشگاه فرهنگیان زینبده دانشجو معلمان نیست، گفت: توان خود را برای ارتقای شرایط به کار می‌گیریم.

صحرایی ادامه داد: در حوزه مدیریت دانشگا‌ها نیز تفویض اختیار به استان‌ها انجام شده است و سعی بر این است که از اعضای هیات علمی پست‌‌های رییس دانشگاه‌ها را برعهده گیرند. در حوزه فرهنگی هم کارهای بسیار ویژه‌ای انجام شده است از جمله حفظ قرآن کریم؛ پیش بینی شده است ۱۰ هزار دانشجو معلم حداقل یک جزء از قرآن کریم را حفط کنند. همچنین ۱۰ هزار نفر دانشجو معلم راهی سفر معنوی اربعین خواهند شد. دانشگاه فرهنگیان با هزار کانون و انجمن بسترهای فراوانی برای سپردن کارها به دانشجویان دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: در حوزه آموزش علاوه بر جذب هزار معلم برای هیات علمی چند اقدام دیگر انجام شده است؛ از جمله اینکه دانشگاه هیات ممیزه نداشت اما از آغاز سال تحصیلی جدید این هیات مستقر خواهد شد. طرح استاد وابسته، امکان بهره گیری از هیات علمی سایر دانشگاه‌ها را فراهم می‌کند؛ حضور اساتید بازنشسته از دیگر طرح‌های ما به شمار می‌آید. همچنین دوره کارشناسی ارشد جدید دایر خواهد شد و برنامه درسی تمام رشته‌ها بازنگری می‌شود.

صحرایی با اعلام این خبر که دوره کارشناسی آموزش ابتدایی از چهارسال به سه سال کاهش خواهد یافت، گفت: از امسال این طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت. نهضت ملی کتاب‌های درسی ویژه تربیت معلم نیز از مهر ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد، دانشگاه فرهنگیان به دو هزار کتاب اختصاصی نیاز دارد، منابع یکپارچه شده و شیوه آموزشی معکوس اجرا خواهد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه از ظرفیت سفرهای استانی ریبس جمهور بهره خواهیم برد، تصریح کرد: در سه ماهه اخیر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا یافته است. ان‌شالله امسال ۴۰ هزار نفر خروجی خواهیم داشت. ما سالانه ۶۰ هزاز نفر را می‌توانیم به نظام تربیت و تعلیم ملحق کنیم و حتی با وجود ۹۸ پردیس و ۹۵ هزار دانشجو، ظرفیت داریم تا ۱۵۰ هزار دانشجو را در دانشگاه فرهنگیان جای دهیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تشکر از رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) برای حمایت‌های ویژه ایشان از این دانشگاه، یادآور شد: سال جدید سال ساده‌ای نیست و حضوری شدن کلاس‌ها بعد از سه سال همراه با شرایط خاصی است و باید از همه تقاضای کمک کنیم. دانشجو معلم باید چیزی را بیاموزد که در جای دیگر نمی‌تواند بیاموزد و به یک معنا تربیت شود.

وی در ادامه با اعلام این خبر که دانشجویان سال سوم دانشگاه فرهنگیان که در ۱۴۰۱ به ترم ۷ خواهند رفت به خاطر تامین نیاز آموزش و پرورش از اول مهر به نظام تعلیم و تربیت اضافه خواهند شد، تصریح کرد: این دانشجو معلمان با روحیه جهادی به نظام آموزش و پرورش ملحق خواهند شد. برنامه ویژه برای آنها در تابستان داشته‌ایم و ان‌شالله سر کلاس درس حاضر خواهند شد.

صحرایی ادامه داد: ۷۵ هزار معلم جدید در مهرماه وارد کلاس‌های درس می‌شوند. علاوه بر این استخدامی‌های سال‌های پیشین تحت عنوان قانون تعیین تکلیف در حال گذراندن دوره‌ها هستند و تا شرایط لازم را احراز نکنند وارد آموزش و پرورش نخواهند شد و بعضا برخی دو تا سه سال است که منتظرند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به ۱۰۰ هزار معلم نیاز دارد گفت: ما آمادگی داریم برای آموزش همزمان با تدریس کمک کنیم. تقاضای ما این است که استخدام با نگاه آینده‌نگرانه اتفاق بیفتد. آمادگی داریم طرح شهید آشتیانی را از مهرماه شروع کنیم که بر اساس آن ۳۰ هزار نفر را از میان دانشجویان ممتاز سال آخر دانشگاه‌های سطح یک انتخاب و گزینش کرده و آموزش دهیم و یک سال بعد وارد آموزش و پرورش کنیم.

صحرایی در ادامه با تشکر از وزیر آموزش و پروش گفت: از ایشان تشکر می‌کنیم که در تقویت دانشگاه فرهنگیان از ما پیشتازتر بوده‌اند، برای مثال ایشان در یک فرمان، مراکز ضمن خدمت را به این دانشگاه بازگرداندند.

صحرایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: درباره افزایش سقف سنی به ۲۶ و ۲۸ سال باید گفت متخصصان تعلیم و تربیت مخالف این موضوع هستند و ما هم تابع نظر کارشناسان هستیم. بهترین سن ۲۲ و پایین‌تر است. متاسفانه حتی در افزایش سن از ۲۲ به ۲۴ سالگی هم کار کارشناسی نشده است.

صحرایی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در رابطه با تمهیداتی که دانشگاه فرهنگیان برای آغاز سال تحصیلی جدید با توجه به فرسودگی برخی مراکز اندیشیده است و همچنین نحوه ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان، اظهار کرد: برای ما ایمنی فضای آموزشی حرف اول را می‌زند و خط قرمز ما است اما تصمیم مهم باید بگیریم که می‌خواهیم چه کارهایی را انجام دهیم. ما طرح جامع توسعه دانشگاه را پیشنهاد کردیم تا این فضاها بهسازی شوند. در طول دو سال کرونا نیز همکاران ما در دانشگاه سعی زیادی کردند تا خدمات رفاهی مانند سلف سرویس‌ها اصلاح شود. متاسفانه املاک دانشگاه فرهنگیان در اختیار دانشگاه نیست، اگر این املاک به دانشگاه بازگردد قطعا مسئولیت‌پذیری کافی برای استفاده از آن را داریم و بهترین امکانات را خلق خواهیم کرد. ما فقیر نیستیم اما در مدیریت باید تحول جدی ایجاد کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار