نایب رئیس اول یازدهمین دوره مجلس دانشآموزی البرز در گفتوگو با پانا:
تربیت اسلامی دانشآموزان در ابعاد فردی و اجتماعی از اولویتهای سازمان دانشآموزی است
کرج (پانا) - نایب رئیس اول یازدهمین دوره مجلس دانشآموزی استان البرز عنوان کرد تربیت اسلامی دانشآموزان در ابعاد فردی و اجتماعی، یکی از اساسیترین اولویتهای سازمان دانشآموزی است.
پانیذ محمودی، نائب رئیس اول یازدهمین دوره مجلس دانش آموزی استان البرز در گفتوگو با پانا گفت: «سازمان دانش آموزی در راستای تربیت اسلامی دانش آموزان در ابعاد فردی و اجتماعی تلاش میکند. این سازمان که تا به الان منشأ خدمات ارزشمند بسیاری در دستگاه تعلیم و تربیت بوده است، دانش آموزان را به انجام فعالیت های جمعی و حضور پررنگ در اجتماع تشویق میکند.»
وی افزود: «سازمان دانش آموزی علاوه بر اینکه فرصت خوبی را در اختیار دانش آموزان میگذارد تا در حوزه های مختلف و با توجه به علائق و استعدادهایشان نقش پررنگ تری در اجتماع داشته باشند، در راستای اجرای اهداف گام دوم انقلاب برای ترویج الگوها و اسوههای انقلابی و ملی نیز تلاش می کند.»
محمودی اضافه کرد: «با گذشت هر سال از ایجاد تشکلات دانش آموزی به وضوح میتوان دید که علاقه و اشتیاق دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در تشکلات افزایش یافته که میتوان گفت با توجه به اینکه اساس سازمان دانش آموزی بر پایه همفکری، همکاری و فعالیتهای جمعی است، دانش آموزان نیز به شرکت در فعالیت ها تمایل زیادی نشان میدهند.»
وی همچنین یادآوری کرد: «این سازمان، دانش آموزان را به خودباوری میرساند و به آنها نقش های موثر و قابل توجهی در جامعه میدهد تا دانش آموزان را برای برداشت قدم ها و مسئولیتهای بزرگتر آماده کند.»
نائب رئیس مجلس دانش آموزی استان، تربیت اسلامی دانش آموزان در ابعاد فردی و اجتماعی را یکی از اساسی ترین اولویت های سازمان دانش آموزی دانست و بیان کرد: «این سازمان به خوبی برای تربیت اسلامی دانش آموزان به شکل فردی و اجتماعی قدم برمیدارد و به آنها در کسب فضایل اخلاقی کمک میکند.»
وی عنوان کرد: «همچنین از دیگر اهداف سازمان دانش آموزی می توانیم به ترویج الگوهای انقلابی و ملی، کمک به دانش آموزان در برنامه ریزی برای اوقات فراغت و آماده سازی آنها برای قدم ها و فعالیت های بزرگتر اشاره کرد.
محمودی در توضیح فعالیت ها و عملکرد سازمان دانش آموزی در حوزه های مختلف تشریح کرد: «به طور کلی سازمان دانش آموزی دارای حوزه های مختلفی از جمله تشکلات پیشتازان، مجلس دانش آموزی، مجامع اعضا و مربیان ، خبرگزاری پانا و ... است که هر کدام رویکردهای موثری برای القای حس نقش پذیری و مسئولیت پذیری به دانش آموزان را ایفا میکند. تشکلات پیشتازان با تمرکز بر آموزش دانش آموزان در حیطه های گوناگون سعی بر مهارت آموزی بیشتر به ویژه در مواقع حساس دارد. خبرگزاری پانا نیز فرصت خوبی برای دانش آموزان علاقهمند به اجرا و حرفه خبرنگاری است. همینطور مجلس دانش آموزی درصدد تربیت اسلامی است و در ابعاد فردی و اجتماعی در این حوزه قدم برمیدارد.»
وی خاطرنشان کرد: «از دیگر عملکردهای شاخص سازمان میتوان به مواردی از جمله برگزاری آیینها و مراسمهای مذهبی و ملی، جشن نیکوکاری و مهارت محوری اشاره کرد. جمعآوری بستههای معیشتی و خیرخواهانه در قالب کمکهای مومنانه به ویژه در جشن عاطفهها و نیکوکاری، جذب اعضا و مربیان پیشتاز و برگزاری کارگاههای مختلف در قالب توانمندسازی آنان از قابل توجهترین فعالیتهای سازمان دانشآموزی هستند.»
نایب رئیس مجلس دانش آموزی البرز تصریح کرد: «همچنین ما هر ساله با برگزاری آیینی همچون مانور زلزله و ایمنی دانش آموزان و خانواده هایشان در مقابله با بلایای طبیعی و خطرات آن آموزش میدهیم. از دیگر برنامه های جامع و اصلی سازمان دانش آموزی نیز میتوان به مانور یاوران انقلاب اشاره کرد که زمینه ای برای تبیین اندیشه های امام راحل و بیعت دوباره با مقام معظم رهبری است.»
محمودی همچنین مجلس دانشآموزی را از بازوهای توانمند سازمان دانش آموزی دانست و اظهار کرد: «ما در مجلس دانش آموزی درصدد هستیم برای ایجاد خودباوری و حس نقش پذیری و مسئولیت پذیری در دانش آموزان زمینهسازی کنیم و با تکیه بر اهداف تحول بنیانی و مشورت یکدیگر سعی در بیان تفکرات، خواسته ها و دغدغه های دانش آموزان داریم.»
نائب رئیس مجلس دانش آموزی استان با اشاره به اینکه سازمان در دوره پاندمی کرونا هم به فعالیت ها و عملکردهای خود به صورت مجازی ادامه داد، یادآوری کرد: «از شروع همهگیری ویروس کرونا، تشکلات دانشآموزی نیز مانند بقیه سازمانها گزینه ای جز توقف فعالیت حضوری خود و ادامه فعالیتها به شکل مجازی نداشت، اما خوشبختانه توانستیم فعالیتها را به شکل مجازی و در قالب پویشهای هدفمند و جشنوارههای تولید محتوا به مرحله عمل برسانیم و در راستای تربیت رسانهای دانش آموزان قدمهای موثری برداریم که تاثیرات رسانهای مثبت زیادی در بین دانش آموزان داشت.»
وی در ادامه با تاکید بر اینکه فعالیتهای سازمان دانش آموزی تنها به سال تحصیلی محدود نمیشود، گفت: «از دیگر برنامههای سازمان میتوان اوقاتفراغت تابستانه را نام برد. از جمله فعالیتهایی که برای اوقات آزاد دانش آموزان در نظر گرفته شده میتوان به برگزاری جشنواره اوقات شادمانی و اردوهای ملی پیشتازان که جلوهگر نتیجه یک سال تلاش بیوقفه دانشآموزان و مربیان تشکلات است و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتمحور اشاره کرد.»
محمودی در ادامه عنوان کرد: «میدانیم که بسیاری از نوجوانان به ویژه در مقطع متوسطه اول و دوم و پیش از انتخاب نهایی رشته تحصیلی خود به مشکل برمیخورند . بسیاری هنوز هنر و استعداد خود را کشف نکرده و یا بهتر است بگوییم راه خود را نیافته اند، اما از نظر من تشکلات دانش آموزی امکان و فضای مناسب را برای کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان در اختیارشان میگذارد و با زمینهسازی برای حضور فعال آنها و ساخت فضایی برای نقشآفرینی آنان کمک بسیاری میکند تا از پتانسیل خود و استعدادها و علایقشان به بهترین شکل استفاده کنند.»
وی در پایان یادآوری کرد: «دانش آموزان برای پیوستن به خانواده بزرگ سازمان دانش آموزی میتوانند در زمان جذب و ساماندهی با عضو شدن در سامانه تشکلات پیشتاران مدرسه خود و یا با مراجعه به معاونین پرورشی مدرسه، عضو تشکلات پیشتازان سازمان دانش آموزی شوند.»
دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود
ارسال دیدگاه