آبیاری غرقابی،روش غالب در آبیاری باغات شهر کاج

کاج (پانا) - شهرکاج، باغات بسیار زیادی دارد و بیشتر باغداران این شهر، به روش نادرست غرقابی درختان خود را آبیاری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آبیاری غرقابی،روش غالب در آبیاری باغات  شهر کاج

در چند سال اخیر و با توجه به کمبود بارش‌ها، آب برخی از چشمه‌های شهر کاج کم شده است و این مسئله ضعف روش غرقابی را بیشتر نمایان می‌کند.

در روش آبیاری غرقابی آب زیادی مصرف می‌شود. همچنین در این روش هدررفت آب بسیار است، به طوری که چشمه‌های کم آب در این روش توان آبیاری درختان را ندارند، اما با استفاده از روش های نوین آبیاری مانند روش قطره ای حتی با کم آب ترین چشمه ها هم می‌توان باغداری کرد.

یکی از باغداران شهرکاج در گفت و گو با پانا گفت: «روش غرقابی واقعا در مقایسه با روش قطره ای، توجیه ندارد و ضمن آنکه باعث هدر رفت زیاد آب می شود بازدهی بسیار پایینی دارد.»

وی افزود: «دو سالی است که روش آبیاری خود را قطره‌ای کردم و فواید بسیار زیادی نیز دیده ام. از جمله توسعه سطح زیر کشت، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش تبخیر، رشد بهتر درختان، افزایش محصول، کاهش بیماری‌های قارچی که بر اثر آبیاری زیاد ایجاد می‌ شد و جلوگیری از فرسایش خاک و...»

توصیه این باغدار به دیگر باغداران شهر کاج این بود که روش آبیاری قطره ای را جایگزین روش غرقابی کنند تا شاهد پیشرفت خود در باغداری باشند.

دانش آموز خبرنگار: مهرشاد باقری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار