روند روبه رشد احداث گلخانه در شهر کاج

کاج (پانا) - برخی افراد شهرکاج با احداث گلخانه، فرصت‌های شغلی جدیدی برای خود و همشهریانشان فراهم کرده‌اند و از سود اقتصادی گلخانه نیز راضی هستند.

کد مطلب: ۱۲۸۷۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
روند روبه رشد احداث گلخانه در شهر کاج

شغل گلخانه داری می‌تواند در آینده نه چندان دور برای بسیاری از افراد شهر کاج اشتغال ایجاد کند.

یکی از گلخانه داران این شهر با اشاره به چگونگی این کار در گفت و گو با پانا گفت: «کشاورزی گلخانه‌ای به اندازه کشاورزی روی زمین جذاب نیست. در این نوع از کشاورزی همه چیز مصنوعی است و اثری از نور خورشید نیست؛ اما سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر بیشتر از کشاورزی معمولی است.»

وی ادامه داد: «البته اگر می‌خواهید در این کار موفق باشید باید تا آنجایی که می‌شود فاصله محل زندگی‌تان با گلخانه کم باشد تا بتوانید ۲۴ ساعته به آن سر بزنید و در مواقع بحرانی مثل باران و تگرگ بر روی آن نظارت کامل داشته باشید. زیرا یک لحظه غفلت در این کار می‌تواند زحمات افراد را بر باد دهد.»

یکی دیگر از گلخانه داران این شهر اظهار کرد: «رنگ و لعاب محصولات گلخانه‌ای هم معمولاً بهتر از محصولات زمینی است؛ اما از نظر طعم معمولاً محصولاتی که در زمین زراعی کشت می‌شوند، کیفیت بهتری دارند. علاوه بر این، کشاورزی گلخانه‌ای این امکان را به کشاورز می‌دهد که بذر را دستکاری کند و محصولات جدیدی تولید کند.»

یکی از شاغلین در گلخانه های شهر کاج نیز عنوان کرد: «گلخانه داری یکی از کارهای در حال گسترش نه تنها در شهر کاج، بلکه در جهان امروز است و می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم افراد زیادی را شاغل کند.»

وی افزود: «از اینکه در شهر خودم مشغول به کار شده ام خیلی خوشحال هستم. کشت گلخانه‌ای یکی از روش‌های انجام کشاورزی متمرکز بوده و ممکن است باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی شود. این به علت این است که در این روش، کنترل بیشتری در ایجاد شرایط آب‌وهوایی مساعدِ لازم برای رشد گیاه وجود دارد و در مقایسه با پرورش محصولات کشاورزی در فضای باز می‌توان گیاهان بیشتری در واحد فوت مربع پرورش داد.»

وی تاکید کرد: «هر باغدار و کشاورزی آگاه است که کشت محصولات در فضای آزاد کاملاً به الگوهای جوی و شرایطی وابسته است که باید مناسب برای ریشه دواندن دانه‌ها باشند، ولی روش‌های گوناگون بسیاری در گلخانه وجود دارد که از آن‌ طریق می‌توانید دما را ثابت نگه دارید، گیاهان کمتر در معرض استرس قرار گیرند و خیلی زودتر از فصل موعد از رشد سالمی برخوردار شوند.»

وی ادامه داد: «همراه با فرا رسیدن و پایان یافتن فصول عرضه‌ سبزیجات در بازار، قیمت آنها نیز با افت‌و‌خیزهایی همراه می‌شود. با سرمایه‌گذاری در ساخت گلخانه، این فرصت ایجاد می‌شود تا انواع مختلفی از محصولات خارج از فصل تولید شوند.»

ابن گلخانه دار تصریح کرد: «در گلخانه‌ می‌توان رفت و آمد هر چیزی را کنترل ‌کرد. جدای از تأمین سرپناه در برابر شرایط جوی تهدید‌آمیز، این کنترل این امکان را می‌دهد تا جلوی بروز و شیوع بیماری و آفت‌های مزاحم را به حداقل رساند.»

وی بیان کرد: «گلخانه‌ای که خوب و بهینه طراحی و ساخته شده باشد از بروز مشکلاتی مانند آفات و علف‌های هرز جلوگیری می‌کند و همچنین، کنترل بیشتری در برابر سایر بیماری‌ها فراهم می‌کند. فضای بسته را می‌توان تنها به پرسنل لازم محدود کرد و ورود و خروج افراد کمتر به معنای کاهش خطر نزدیک کردن عناصر ناخواسته به محصولات کشاورزی است.»

ابن گلخانه دار عنوان کرد: «گلخانه‌ها نسبتا‌ً مستقل از دنیای خارج هستند و همین امر محدودیت پرورش محصولات کشاورزی تنها در یک فصل خاص را برطرف می‌کند. حتی در شرایط سخت زمستان یا دمای شدید تابستان امکان پرورش محصولات باکیفیت بالا وجود دارد؛ به شرطی که ابزار لازم برای ایجاد آب‌وهوای مناسب در داخل گلخانه وجود داشته باشد. از آنجا که کشت گلخانه‌ای به شرایط آب‌وهوایی وابسته نیست، نه تنها محصولات کشاورزی، بلکه کارکنان هم از پایداری و امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.»

لازم به ذکر است هم اکنون ۹ واحد گلخانه در شهر کاج وجود دارد که تعداد آن در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

دانش آموز خبرنگار: مهرشاد باقری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار