مدیر اداره مراقبت و آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:

حلقه اصلی تربیت و‌ پرورش مهارت تاب‌آوری در مدارس، مشاوران هستند

رودهن (پانا) - مدیر اداره مراقبت و پیگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و‌پرورش شهرستان های استان تهران، حلقه اصلی تربیت مهارت تاب‌آوری را در مدرسه مشاوران دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۶۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
حلقه اصلی تربیت و‌ پرورش مهارت تاب‌آوری در مدارس، مشاوران هستند

جلسه ویژه مشاوران و‌ رابطان مشاوره با موضوع افزایش مهارت تاب‌آوری و اهمیت و حساسیت کار مشاوران در مدارس، در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش رودهن با حضور، محمد قاسمی مدیر اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مدیر مشاوران و رابطین مشاور شهرستان‌های استان تهران، زهرا رستمی مدیر آموزش و‌پرورش، سید احمد الهی ‌نیا معاونت پرورشی و تربیت بدنی، صدیقه کاظم‌پور کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و‌پرورش رودهن و مشاوران و‌ رابطان مشاوره رودهن برگزار شد.

در این جلسه محمد قاسمی، مدیر اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مدیر مشاوران و رابطین مشاوره شهرستان‌های استان تهران، اظهار کرد: حدیثی از امام رضا(ع) وجود دارد که می‌فرمایند شما اگر نمی‌توانید از نظر مالی نیازمندی را تامین کنید حداقل خوش‌رو باشید. این حدیث اشاره مستقیم به موضوع تاب‌آوری دارد. اینکه افراد باید یاد بگیرند قدرت تحمل و‌ تحول خود را بالا ببرند.

وی افزود: با توجه به شرایطی اجتماعی و اقتصادی و‌ تورمی که در جامعه وجود دارد، قطعا فقر، ریشه بسیاری از مسائل اجتماعی است و نبود امکانات و مسائل مالی در خانواده‌ها آسیب‌های زیادی را به خانواده و دانش‌آموز وارد می‌کند، اما ما می‌توانیم در آموزش و پرورش در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم، یکی از موضوعاتی که می‌توانیم بسیار روی آن مانور دهیم افزایش تاب آوری در دانش‌آموزان است، تا آنجایی که امکان دارد باید با آموزش‌های اصولی این مسأله را علمی در بین دانش‌آموزان افزایش دهیم تا در آینده بتوانند خود را با شرایط سازگار کند و میزان آسیب را به زندگی خود را کمتر کنند.

مشاوران مدرسه، مهارت تاب‌آوری را در بین دانش‌آموزان آموزش و اشاعه دهند

وی اظهار کرد: طرح‌های مختلفی در این رابطه در حال اجرا است. مثل طرح یاریگران زندگی، نوجوان سالم، صدای مشاور و دیگر طرح‌ها، اما چیزی که هدف ماست ترویج و ایجاد مدرسه‌های تاب‌آور است، مدرسه‌‌هایی که جامعه‌آینده را تشکیل می‌دهند بنابراین دانش‌آموزان ما باید مهارت تاب‌آوری را در مدرسه تمرین و آموزش ببینند، مشاوران صرفا از بعد مشاوره تحصیلی باید خارج شوند و دامنه دیدگاه و فعالیت‌شان، گسترده و عمیق‌تر و همه جانبه‌تر، شود. در عین حال برای به ثمر رسیدن این هدف، یک همدلی در مدرسه بین معلمان و‌ مشاور لازم است اتفاق بیفتد تا بتوان انتظار موفقیت از اقدامات اجرایی را داشت. در واقع سیستم مدرسه نیازمند مشارکت برای تحقق اهداف است. تعامل سازنده بین اعضا باعث می‌شود اقدامات اصلاحی و تربیتی در بین دانش‌آموزان به خوبی پیش برود‌. به عبارتی ضمن تامین تعامل و‌ مشارکت باید به دنبال تعادل در اجرای اقدامات باشیم تا سیر تربیتی اصولی و هدفمند دنبال شود.

مدرسه افرادی متعهد، مسئول و خودساخته تحویل جامعه دهد

وی بیان کرد: اگر میزان تاب‌آوری مدرسه به کمک‌ سه جز همکار، والدین و دانش‌آموزان بتوانیم هماهنگ با هم و در یک راستا و‌ محوریت یک موضوع، افزایش و ارتقا دهیم، قطعا در آموزش تاب آوری موفق عمل خواهیم کرد و افرادی متعهد و‌ مسئول و‌ خودساخته تحویل جامعه خواهیم داد، مهم‌ترین مسأله این است که در این جریان مشاوران بر اساس وجدان کاری عمل کنند و‌ صرف ارائه گزارش مدنظر نباشد و بداند اقدامات هر چند کوچک‌ می‌تواند تحولات زیادی ایجاد کند و در تربیت شخصیت دانش‌آموز موثر باشد، بنا بر همین اصل هیچ کوتاهی در مسیر آموزش و رشد شخصیتی دانش‌آموز نباید انجام دهند.

در ادامه جلسه زهرا رستمی، مدیر آموزش و پرورش رودهن نیز ضمن تشکر از فعالیت‌های تخصصی مشاوران در مدارس منطقه که بسیار در زمینه رفع آسیب‌ها در بین دانش‌آموزان تلاش می‌کنند و موفق هم بوده‌اند، تصریح کرد: ما در دوران آموزش مجازی با آسیب‌های زیادی روبه رو بودیم که خوشبختانه، به صورت علمی آن‌ها را شناسایی و درصدد رفع برآمدیم، تا جریان آموزش به درستی و در مسیر اصلی خودش پیش رود، مسایل مربوط به افت تحصیلی، آسیب‌های فضای مجازی و بسیاری موارد دیگر که به صورت کاملا حرفه‌ای و تخصصی توسط همکاران مشاور ما در مدارس مورد بررسی و اقدام به درمان قرار گرفته است.

پرورش مهارت تاب‌آوری در دانش‌آموزان، ثبات شخصیتی برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد

وی گفت: مسأله تاب‌آوری اگر به صورت علمی و‌ تخصصی و در چارچوبی هدفمند به دانش‌آموزان آموزش داده شود و آنها این مهارت را در خود پرورش و ارتقا دهند. در آینده جامعه‌ای مستحکم و با اراده خواهیم داشت. جامعه‌ای که مجهز به افرادی است که هر هجمه و‌ ناملایماتی او‌ را از پای در نخواهد آورد و همین ثبات شخصیتی باعث جلوگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی در او‌ خواهد شد، در واقع بستر رشد و تعالی همه جانبه‌اش را فراهم خواهد کرد تا در مسیر توسعه شخصیت انسانی قرار گیرد.

دانش‌آموز خبرنگار: نازنین زهرا افراه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار