یک دبیر هنر و تولیدکننده صنایع‌دستی :

فعالیت‌های هنری در مدارس، موجب شکوفایی احساسی دانش‌آموزان در مسیری هدفمند می‌شود

رودهن (پانا) - دبیر درس هنر در مدارس رودهن و تولیدکننده آثار هنری در هفته هنرهای دستی، اشاعه و ترویج فعالیت‌های هنری را در مدارس، موجب شکوفایی و گسترش دامنه عاطفی و احساسی دانش‌آموزان در مسیری هدفمند و‌ اصولی برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های هنری در مدارس، موجب شکوفایی احساسی دانش‌آموزان در مسیری هدفمند می‌شود

پگاه ابراهیمی، دبیر هنری که فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تجسمی و در مدارس رودهن مشغول تدریس است. او در کنار ذوق و استعداد هنری‌اش که آن را موهبتی الهی برای خود معرفی می‌کند با عشق، تدریس درس هنر به دانش‌آموزان را هم انجام می‌دهد.

به بهانه هفته صنایع دستی وی به پانا اظهار کرد: «مدرک کاردانی و کارشناسی خود را در رشته آموزش هنرهای تجسمی از دانشگاه تربیت معلم دریافت کردم و ۲۱ سال است که مشغول آموزش درس هنر در مدارس راهنمایی منطقه رودهن هستم و بسیار خوشحالم که آموزش درسی را که با احساس و‌ ذوق درگیر است بر عهده دارم، زنگ کلاس این درس برای من پر از لذت و شعف است، چرا که حتی اگر یک دانش‌آموز با تدریس من در مسیر هنر قرار گیرد این به معنی اوج موفقیت در تدریس برای یک معلم است.»

وی افزود: «در زمینه خوشنویسی، نگارگری و نقاشی، بویژه تکنیک آبرنگ فعالیت دارم. از سال ۱۴۰۰ کار خود را در حیطه صنایع دستی، با نقاشی روی ظروف سفالی با تکنیک اکرولیک بصورت دیوارکوب و همچنین تکنیک ویترای به‌صورت تابلو و ظروف دکوری به طور جدی آغاز کردم و چند ماهی هست که در کنار سمیه کاظمی که از همکارانم و از دبیران باتجربه منطقه است؛ در حال تولید ظروف سرامیکی با نقاشی زیر لعابی هستیم و این کار را به صورت تخصصی و‌ کاملا حرفه‌ای در پیش گرفته‌ایم.»

فعالیت‌های هنری در دوران نوجوانی موجب آرامش دانش‌آموزان می‌شود

ابراهیمی بیان کرد: «کار در زمینه‌های هنری، همیشه باعث داشتن حال خوب و حسی شیرین در من شده است و طی سال‌های تدریسم سعی کرده‌ام این حس را به دانش آموزان نیز منتقل کنم تا با مشغول شدن و پرداختن به کارهای هنری و خلق اثری زیبا و کاربردی، بتوانند در فضای پرترافیک ذهنی سال‌های نوجوانی، آرامشی دلچسب را تجربه کنند و حتی در صورت پرورش استعدادشان، در آینده هم بتوانند در مسیر هنری ادامه فعالیت دهند و به عنوان یک هنرمند در جامعه فعالیت موثر و مفید داشته باشند.»

هدف همه هنرمندان، تأثیرگذاری آثارشان است

وی همچنین درباره احساسات و‌ انگیزه‌هایش در فعالیت هنری خاطرنشان کرد: «فعالیت در زمینه صنایع دستی، در کنار آموزش هنر در مدارس، نقطه عطفی شد برای اینکه حس بهتری داشته باشم و بتوانم هنر هر چند اندک خودم را وارد منازل کنم تا مورد استفاده همگان قرار گیرد، تولید آثار هنری به جز بحث کسب درآمدی آن، در واقع قدرت هنر و حس اثربخشی و زیباشناختی آن است که به افرادی که از آن اثر یا وسیله هنری استفاده می‌کنند، منتقل می‌شود، به یقین می‌توانم بگویم تمام هنرمندان در تمام عرصه های هنری به دنبال اثرگذاری اثر خود به هر شکل و نحوی هستند و من هم اگر در زمره هنرمندان خود را قلمداد کنم، قطعا از این قاعده مستثنی نیستم چرا که حسی ارزشمند و فاخر محسوب می‌شود.»

این دبیر هنر در بخشی دیگر از صحبت‌هایش تصریح کرد: «در دو نمایشگاه گروهی با آثار نگارگری شرکت داشته‌ام؛ یک بار در سال ۱۳۸۰ در گالری شیث و دیگری در سال ۱۴۰۰ در جشنواره و نمایشگاه گروهی جوانه هنر که توانستم به جمع ۳۰ اثر برتر در میان ۳۰۰ اثر داوری شده راه پیدا کنم که در عرصه هنری افتخار بزرگی برای من بود؛ هنر همیشه برای من یک موهبت الهی بوده که بابت داشتن آن از خداوند سپاسگزارم، در کنار تمام آثار روحی که هنر برای من به ارمغان آورده است خوشبختانه توانسته‌ام از طریق آن منبع درآمدی هم در کنار شغل معلمی داشته باشم و این شغل را هم همراه معلمی انجام دهم.»

کشف استعداد، تمرین و ممارست در موفقیت هنری حرف اول را می‌زند

این هنرمند فعال در تولید صنایع دستی نیز بیان کرد: «توصیه همیشگی من در سال‌های تدریس به دانش‌آموزان این بوده‌ است که اگر استعدادی در هنر دارند، حتما آن را جدی بگیرند و با تمرین، پیگیری و رسیدن به توان قابل قبول در کارهای هنری، دنبال کسب درآمد از طریق آن باشند. برای اینکه نوجوانان بتوانند در زمینه‌های هنری و صنایع دستی فعالیت کنند، باید ابتدا زمینه هنری مورد علاقه خود را کشف، بعد، از طریق آموزش اصولی، به توانمندی برسند و بصورت انفرادی یا گروهی تولید و فروش آثار هنری را پی بگیرند. بنابراین کشف استعداد و تلاش و ممارست حرف اول را در موفقیت هنری می‌زند.»

دبیر هنر و تولیدکننده صنایع دستی در پایان صحبت‌هایش مطرح کرد: «در سال‌های اخیر با ترویج و گسترش فضای مجازی، فرصت خوبی در اختیار همه قرار داده شده است تا به سهولت بتوانند بازاری مناسب برای معرفی، عرضه و فروش آثار و تولیدات خود داشته باشند؛ بنابراین می‌توان با استفاده از این ظرفیت، وارد بازار کار شد و از هنر و استعداد هنری خود برای کسب درآمد استفاده کرد؛ ضمن اینکه گالری هنری پگاه با آموزش نقاشی روی سفال و همچنین کارگاه پگاه سرام با آموزش ساخت ظروف سرامیکی و نقاشی روی آن، آماده است در حد توان، در خدمت نوجوانان و دانش آموزان منطقه باشد تا شاید بتواند در رشد و توسعه هنر در کشورمان قدمی هرچند کوچک بردارد.»

خبرنگار: زهره صفرزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار