وحیدی در گفت‌و‌گو با پانا:

توسعه دانش‌بنیان در بستر مدارس، موجب کاهش آمار بیکاری تحصیل‌کرده‌ها می‌شود

باید آموزش و پرورش بتواند یک نظام ملی نوآوری یا زیست بوم نوآوری را در درون خود برای حوزه‌های دانش‌آموزی فراهم کند/احیای طرح شهاب از مهمترین اقدامات تحرک‌بخشی به ایده‌های خلاق در مدرسه است

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت اگر توسعه دانش‌بنیان در بستر مدارس شکل بگیرد، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سراغ تولید خواهند رفت و آمار بیکاری تحصیل‌کرده‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
توسعه دانش‌بنیان در بستر مدارس، موجب کاهش آمار بیکاری تحصیل‌کرده‌ها می‌شود

محمد وحیدی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص دانش بنیان شدن فضای مدارس، اظهار کرد: «یکی از موارد بسیار مهمی که در سفر سال ۹۱ مقام معظم رهبری به خراسان شمالی مطرح شد در خصوص تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان، تقویت نگاه تفکر و فلسفه در آموزش‌های وزارت آموزش و پرورش بود. بر این نگاه که آموزش و پرورش کانون تفکر ایده‌های خلاق باشد و رویکرد آنها نیز برای آینده تقویت حوزه دانش و نوآوری باشد، تأکید شد. البته اجرای این اهداف نیازمند تقویت مهارت‌آموزی است.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «مسیر دانش بنیان باید به سمتی برود که آموزش و پرورش بتواند یک نظام ملی نوآوری یا زیست بوم نوآوری را در درون خود برای حوزه‌های دانش‌آموزی فراهم کند.»

وی بیان کرد: «بخشی از مهارت‌آموزی نیازمند بسته‌های آموزشی و آزمایشگاهی است که در کلاس‌های درس و مدرسه باید مد نظر قرار گیرد. پیشنهاد ما این بود که شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طراحی‌هایی را انجام دهد و بسته‌های کمک آموزشی را به نقاط مختلف کشور برساند.»

وحیدی اضافه کرد: «مشابه‌سازی آزمایشگاه در بستر فضای مجازی که در دوران کرونا توسعه یافت نیز باید مد نظر قرار گیرد تا دانش آموزان بتوانند نوع نگاه خود را در قالب آزمایشگاه‌های مجازی مشاهده کنند.»

وی با بیان اینکه اصولاً نیرو‌های کارآفرین، فعالیت‌های دانش بنیان را گسترش می‌‌دهند، گفت: «در آموزش و پرورش باید مراکز رشد، نوآوری و رشد مقدماتی را تقویت کنیم. چون تقویت رشد مقدماتی، به تدریج به مراکز رشد توسعه یافته و در نهایت مجتمع‌های فناور تبدیل خواهد شد.»

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان و جاجرم در مجلس تأکید کرد: «در آینده، در بسیاری از کشورها، کالا به تنهایی فروخته نخواهد شد؛ برای تولید ثروت، همراه کالا، نوآوری و خلاقیت، دانایی و دانش خرید و فروش خواهد شد. اگر این نگاه به دانش‌آموزان تعلیم داده شود، می‌توانیم هسته‌های اول محوریت دانش بنیان را به دانش آموزان آموزش دهیم.»

وی ضمن اشاره به نحوه برگزاری کنکور، گفت: «کنکور به گونه‌ای طراحی شده است که متاسفانه زندگی دانش‌آموزان را به آزمونی ختم کرده است که این آزمون تنها سنجش محفوظات است.»

وحیدی ادامه داد: «رویکرد توجه به علوم شناختی یعنی تقویت نگاه‌های ما مبتنی بر ظرفیت‌هایی که در دانش‌آموزان برای آینده وجود دارد، باشد تا ما بتوانیم نسل آینده را باهوش‌تر و آماده به کار‌تر برای زندگی تربیت کنیم.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «خروجی گسترش دانش‌بنیان، تولید و اشتغال است؛ بیشترین جمعیت بیکار کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. اگر دانش بنیان شکل بگیرد، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سراغ تولید خواهند رفت و آمار بیکاری تحصیل‌کرده‌ها به شدت کاهش می‌یابد.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر بتوانیم تجربیات شرکت‌های دانش بنیان را توسط رسانه‌ها در سطح جامعه منعکس کنیم، شاهد جهش خوبی خواهیم بود. برخی از نخبگان کشور با تقویت ظرفیت دانش بنیان کشور در حال بازگشت به کشور هستند و این ارزشمند است که اشخاصی که به کشور بازگشتند، با ایده‌های نوینی به کشور بر‌می‌گردند که این موضوع موجب ارتقای شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌شود.»

وحیدی در پایان ضمن اشاره به طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر)، خاطرنشان کرد: «احیای طرح شهاب از مهمترین اقدامات تحرک بخشی به ایده‌های خلاق در مدرسه و نظام آموزش و پرورش است. این طرح مشترک میان بنیاد ملی نخبگان و آموزش و پرورش است که این مفهوم به معنای شناسایی، هدایت استعداد‌های برتر است. شناسایی استعدادهای ریاضی، کلامی، هنری، مهارتی، استعداد شناختی، ورزشی و ... فرصت مناسب برای همه استعداد‌ها و ابعاد پیشرفت آنها فراهم می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار