در نشست مردمی سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در مسجد خداداد منطقه ۱۴ مطرح شد:

مساجد، بهترین مکان برای بصیرت‌افزایی، تقویت روحیه انقلابی، جهادی و ارتباط با مردم است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ هدف اصلی از نشست‌های مردمی در مساجد را، ارتباط و تعامل دو سویه و مستقیم با مردم به عنوان بهترین ناظران اجتماعی برشمرد و مساجد را مکانی برای تعامل امت اسلامی با یکدیگر برای حل مشکلات، بهترین مکان برای بصیرت‌افزایی، تقویت روحیه انقلابی، جهادی و ارتباط با مردم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مساجد، بهترین مکان برای بصیرت‌افزایی، تقویت روحیه انقلابی، جهادی و ارتباط با مردم است

دومین دیدار صمیمانه مردمی قاسم بیانی؛ سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴، در راستای تکریم ارباب رجوع، ملاقات مردمی و عمومی جهت پیگیری مشکلات مردم، تبیین سیاست های آموزش و پرورش، مشارکت مادی و معنوی اولیای فرهیخته و گرانقدر در مدارس، در مسجد خداداد منطقه ۱۴ انجام شد.

قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با بیان اینکه مساجد باید به هسته‌ های علمی، جهاد، خدمت رسانی، صندوق های قرض الحسنه، فعالیت‌ های فرهنگی و رفع معیشت مردم تبدیل شوند، در گفت وگو با پانا گفت: «مساجد در بعد فردی و اجتماعی نقش آفرینی می کنند و این نقش آفرینی در بعد اجتماعی، ریشه در صدر اسلام دارد. جایگاه مسجد از روز های شکل گیری اسلام به عنوان مرکز عبادت، اقدامات فرهنگی، تعاملات سیاسی، رونق اقتصادی و رسیدگی به احوالات مردم، از جمله نقش های مردم در جوامع اسلامی بود. ریشه فعالیت های هشت سال دفاع مقدس از مساجد شکل گرفت و مساجد، کانون انسجام بخشی ملی هستند که همگان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.»

وی با اشاره به فعالیت های مساجد در جامعه ادامه داد: «مساجد محل جذب جوانان، انسان سازی، مرکز تجمع مؤمنین، تبادل معارف دینی و شاهراه ترقی و تکامل است. مسجد، مکان دنیایی مردم است که همه باید از صفا و پاک بودن آن احساس آرامش روحی و جسمی کنند و از بعد اجتماعی باید محل خدمت رسانی به منطقه، محله و حتی شهرک ها باشد. یک مسئله دیگر در مورد مسجد هسته مقاومت است. وقتی صحبت از مقاومت می شود همه ذهن‌ها به سمت مقاومت نظامی می‌رود. اگر چه مقاومت نظامی نیز مد نظر است. اما مقاومت اصلی، فرهنگی است. اگر حصار و خاکریز فرهنگی در کشور سست باشد، همه چیز از دست می‌رود.»

بیانی با اشاره به اینکه حضور و بازدیدهای میدانی، مهم ترین راهکار برای شناسایی نیازهای مردمی و جلب مشارکت مردمی است که در همین راستا دیدارهای مردمی مدیران با مردم بسیار مهم است، افزود: «اصل کار، خدمت صادقانه به مردم است و خدمت بی‌منت به مردم می‌تواند منتج به رضایت آنها از عملکرد دولت و مسئولان باشد و هم می تواند دلبستگی مردم به نظام و انقلاب را بیشتر کند. از این رو، ارزش مسئولیت ما در این است که با مردم در تماس باشیم و بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.»

وی در خصوص هدف از این دیدار گفت: «این طرح با محوریت اینکه یک روز در هفته، در کنار نمازگزاران در نماز جماعت شرکت کنیم و از این طریق بتوانیم به عرایض، نظرات و مشکلات آنها گوش فرا دهیم و حتی الإمکان قادر به پیگیری مشکلات آنان باشیم، برنامه ریزی شده است. اگر چه سه‌شنبه هر هفته در اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴، از اوایل آغاز ساعت کاری تا اقامه نماز ظهر و عصر دیدار و ملاقات مردمی داریم، ولی با این حال در راستای تکریم مردم و رسیدگی بهتر به مطالبات، در مساجد حضور پیدا خواهیم کرد تا در این راستا خانواده‌ها نیز از سیاست‌های آموزش و پرورش مطلع و آگاه شوند.»

بیانی ادامه داد: «به این ترتیب، تنها فضایی که روح معنویت و زمینه تربیت در آنجا به خوبی فراهم است، مسجد است. مسجد مکانی است که انسان، پاک و زلال می شود و به راحتی با قرار گرفتن در آن فضا می‌تواند ضمیر خود را آماده زدودن از هر گونه زنگار کند. در این مکان، اکثر افراد در امور تربیتی و معنوی اتفاق نظر دارند و همه حول امام جماعت مسجد حرف واحدی می‌ زنند و هنگام تعارض با کمک او راهنمایی می‌شوند. بنابراین کمترین تناقضات رفتاری را می‌توان در مساجد دید.»

وی تصریح کرد: «باید در مساجد تحول و انقلاب رخ دهد تا جوانان جذب شوند. باید هیأت امنا، ائمه جماعت، به روز شوند و با نیاز سنجی روز جامعه، جوانان تشویق به حضور در مسجد شوند و یا والدین را برای آوردن کودکان به مساجد ترغیب کنیم و جوایزی برای والدین و کودکان در نظر بگیریم. برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی مطابق با نیاز روز محله و جامعه می تواند در ترغیب جوانان به مساجد مؤثر باشد.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ افزود: «از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین دغدغه نظام رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم بوده است. همچنان که امام خمینی(ره)، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، افزون بر آن که خود را متعلق به همه اقشار می دانستند، همواره نگاهشان مملو از ایمان، احترام، عشق و عظمت بود و مردم را ولی نعمت حاکمان اسلامی می دانستند. اکنون ما نیز به تأسی از امام راحل (ره) باید در حوزه مسئولیت خود سعی در تکریم ارباب رجوع داشته باشیم.»

بیانی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع بدین معنا نیست که تمام درخواست های آنها انجام بگیرد، بلکه باید سعی شود رضایت مندی لازم مراجعین جلب شود، خاطر نشان کرد: «موضوع تکریم ارباب رجوع می بایست در رفتار و سکنات ما بروز و ظهور داشته باشد و سعی شود در کمترین زمان ممکن با رویکرد جلوگیری از رفت و آمد غیر ضروری کار انجام شود. مسئولیت امروز ما در واقع فرصتی برای خدمت به خلق الله است که باید این فرصت را غنیمت بشماریم. همانطور که مقام‌معظم رهبری فرموده اند، نظام اسلامی نظامی است که مسئولین، خدمتگزار مردم و برای مردم اند.»

وی اخلاق مداری و تکریم ارباب رجوع را الگوی مدیریت جهادی دانست و گفت: «در راستای تحقق عدالت آموزشی و خدمت به مردم و گره گشایی از آنها باید تلاش کنیم تا به نقطه تعالی برسیم. مردم داری باید به صورت یک فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش شهر تهران درآید. راه‌اندازی و تسریع در انجام امور و تکریم ارباب رجوع می‌تواند جلوه‌ای از رسیدن به حقوق شهروندی را در جامعه نشان دهد.»

بیانی با تاکید بر آنکه پیوند بین مدرسه و مساجد لازمه به ثمر رسیدن یک تربیت همه‌جانبه و اصولی و بدون تعارض برای دانش‌آموز است و تلاش برای ایجاد این‌ پیوند مستلزم اقدامات و خلاقیت‌های فرهنگی، هنری و کارشناسانه است، گفت: «مدرسه، مکانی برای تعلیم و تربیت به کودکان و نوجوانان است. شواهد نشان می‌دهد که آموزش و پرورش در امر تعلیم علوم مختلف، موفق عمل کرده است. اما مسجد جایی است که بر خلاف مدرسه منوط به گذارندن سال تحصیلی در سه یا چهار سال نیست؛ بلکه می‌تواند فضایی باشد که یک فرد از کودکی تا میانسالی و حتی پیری در آنجا تربیت شود و سهمی را در آنجا داشته باشد.»

وی در پایان در خصوص پیوند بین مدرسه و مسجد اذعان کرد: «به نظر می‌رسد ایده‌آل‌ترین حالت ممکن، پیوند مدرسه و مسجد باشد تا بستر‌های مناسب تربیتی و رفتاری برای دانش‌آموزان متناسب با نیاز‌های او فراهم شود. ناگفته نماند که وجود جریان مثبت و سازنده در مسجد در مورد همه مساجد صدق نمی‌کند. ضمن این‌که تعارض‌های درون مدرسه هم در تمام مدارس صدق نمی‌کند و همیشه موارد بسیار مثبت در هر دو مکان وجود دارد. بدون شک چگونگی ارتباط مسجد و مدرسه مستلزم برنامه هنری و فرهنگی مناسب و نیروی انسانی کارآمد تربیتی است. معلم تربیتی باید ویژگی‌ های لازم برای جذب دانش‌ آموز باشد و یا امام جماعت یک مسجد بتواند ارتباط خوبی را با معلم پرورشی و دانش‌ آموزان بگیرد، یقیناً چنین پیوند و ارتباط، متکی به مشارکت بین این دو شکل خواهد گرفت.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار