در مراسم یادواره شهید فخرالدین برزی در دبیرستان شهید سرلشگر بابایی منطقه ۱۴ عنوان شد:

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌‌های آینده است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش و پرورش را انتقال فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت به نسل‌های آینده دانست و وظیفه اصلی کنگره شهدای دانش‌آموز شهید منطقه را مقدمه‌ای برای حرکت‌های بزرگ برای شهدا و ایجاد انگیزه بیشتر در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌‌های آینده است

مراسم یادواره شهید فخرالدین مهدی برزی در راستای طرح لاله های روشن ویژه بزرگداشت مقام ۳۶ هزار شهید دانش آموز با هدف انتقال فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت به نسل‌های آینده در دبیرستان شهید سرلشکر بابایی منطقه ۱۴ برگزار شد.

قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در مراسم یادواره شهید فخرالدین برزی در دبیرستان شهید سرلشکر بابایی منطقه ۱۴ با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش هایی که یک انسان متعهد می تواند به آن مقام دست یابد، در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در نگرش اسلامی، شهادت در راه خدا، از قداست و اهمیت والایی برخوردار بوده و اولیای خدا و برگزیدگان همواره در طلب آن بوده اند و این امر آنقدر ارزشمند است که می تواند برای شهید بعنوان متعالی ترین هدف تلقی شود. امروز باید در ایجاد فضای لازم جهت تحقق جهاد تبیین تلاش کنیم و این وظیفه بر عهده کسانی است که توفیق شهادت نیافتند. در این راستا باید ارزش ها و فرهنگ های ناب انقلابی به دانش آموزان انتقال داده شود تا در آینده، انسان های کاملی تربیت کنیم که از آرمان های انقلاب دفاع کنند.»

وی در رابطه با وظیفه اصلی کنگره شهدا بیان کرد: «کنگره مقدمه ای برای حرکت های بزرگ برای شهدا و ایجاد انگیزه بیشتر در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. کنگره شهدا به دنبال برجسته کردن اهداف و سبک زندگی شهدا است، چرا که از نمونه های بارز و روشن این­ چنینی می توان برای الگوسازی در میان جوانان استفاده کرد. کنگره شهدا می تواند آغازی برای نشان دادن و نهادینه کردن فرهنگ شهدا و رسیدن به جامعه ایده آل باشد.»

بیانی در خصوص هدف برگزاری کنگره شهدا اذعان کرد: «هدف از برگزاری کنگره شهدای معلم و دانش آموزان شهید منطقه، در راستای برجسته کردن یاد و نام و خاطرات شهدا است؛ شهدایی که از میان همین مردم برخاستند و با وجود داشتن دلبستگی ها، برای رضای خدا از تمامی آنها گذشتند و با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل توانستند شگفتی بیافرینند تا نامشان برای همیشه در تاریخ ثبت و ماندگار شود. شهادت ترسیم مجسّم چهره خندان شهدا است؛ آنان ایثارگرانی بودند که جانشان را نثار میهن خود کردند.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در خصوص تولید کارهای ماندگار با محوریت شهدا خاطرنشان کرد: «از آنجا که امروز همه ما در قبال فرهنگ دفاع مقدس و سیره شهدا مسئول هستیم و رسالت سنگینی در قبال آنان داریم که باید آن را به خوبی انجام دهیم، محافظت از پرچم ایثار و شهادت و جلوگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ دفاع مقدس از وظایف مهم ماست. از این رو کارهای مهمی از جمله برگزاری یادواره های شهدا در مدارس منطقه، برگزاری مسابقات کتابخوانی با عنوان زندگینامه شهدا و مزین کردن منطقه با بنرهایی از وصیت نامه شهدا، با محوریت انتقال فرهنگ ایثار به نسل های جدید و الگو قرار دادن شهدا در زندگی روزمره معلمین و دانش آموزان انجام شده است.»

وی با تأکید بر اینکه فرهنگیان، معلمان و دانش‌آموزان در مقاطع مختلف از شکل‌گیری انقلاب، دوران دفاع مقدس و بعد از آن، حماسه‌ها آفریدند و امروز نیز همین قشر میدان‌ دار اصلی جبهه انقلاب هستند، اظهار کرد: «انقلاب اسلامی محدود به این سرزمین و جغرافیا نیست، بلکه در سراسر دنیا خاستگاه و جایگاهی دارد و ایفای نقش می‌کند و ملت‌های آزاده جهان را حمایت می‌کند. امروز به برکت خون شهیدان، انقلاب اسلامی قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته در عرصه حضور دارد و ما باید به راه شهیدان، امام راحل، رهبر معظم انقلاب و دولت انقلابی و مردمی وفادار باشیم و این راه را ادامه دهیم. بررسی تاریخ و آمارها بیانگر این است که فرهنگیان در دفاع از انقلاب و آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب همیشه پیشقدم و جلو دار بوده و هستند.»

بیانی با اشاره به اینکه شهیدان با شهادت خود موجب عزت دینی و اقتدار ملی شدند و از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی به شمار می‌روند، افزود: «شهید، با شهادت خود مفاهیم و پدیده‌های شگرفی ایجاد می‌کند. انسان وقتی متولد می‌شود، با ارتحال از فضایی به فضایی دیگر منتقل می‌شود، اما معدوم نمی‌شود. ولی شهید نه با ارتحال بلکه با عروج و صعود به حیات جادوانی و آسمانی می‌رسد که عروج عرشی اولین دستاورد و پدیده شهادت است. صیانت ملی، دومین دستاورد شهادت است زیرا اگر پایمردی و ایثار شهدا در هشت سال دفاع مقدس نبود، کشور زیر لگد دنیای استعمار و استکبار، دچار بحران‌های مختلف شده بود. به این منظور کنگره‌ها کلید باز کردن مکتب شهدا هستند و بهترین هدیه به شهدا، مانایی و پویایی راه و رسم آنان است.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ بیان کرد: «برگزاری کنگره شهدای معلم برای معلمان، فضای معنوی برخاسته از منش و خط مشی زندگی شهدا را ایجاد می کند. این قبیل مراسم‌ها با هدف فرهنگ سازی و توسعه اخلاقیات، رفتار و کردار شهدا برای بهینه کردن این ارزش ها در نسل جوان و معلمین و حرکت به سوی جامعه آرمانی است. با توجه به اینکه پرورش دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی، رسالت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است، کنگره شهدا مهم‌ترین مسیر برای تحقق این هدف مقدس است.‌ برگزاری یادواره و کنگره‌های شهدا اقدامی ارزشمند است که باید خروجی خوبی داشته باشد و آثار آن در جامعه دیده شود. انتقال زندگی نامه و وصایای شهدا که با معرفت و عرفان عجین شده و ترسیم کننده درس و چراغ راه زندگی است، رسالتی بسیار بزرگ و وظیفه‌ای بسیار سنگین است که باید به آنها و انجام آن پایبند باشیم.»

وی گفت: «امروزه باید با الهام از حضور تحول آفرین دانش آموزان در شکل گیری انقلاب و پیروزی در دفاع مقدس، زمینه های بروز و ظهور توانمندی این سرمایه های بی بدیل در قصرهای علمی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فناوری فراهم آید. زیرا تعالی پیشرفت همه جانبه کشور همواره مرهون حضور آگاهانه و پر نشاط دانش آموزان؛ این همیاران همیشه در صحنه و همراهان دیدار و سرزنده دولت و ملت بوده و است.»

بیانی در پایان برگزاری کنگره شهدا را در انتقال و تبیین اندیشه های علمی و عملی دانش آموزان مهم دانست و ابراز کرد: «برگزاری کنگره شهدای دانش آموز می تواند نقشی اثرگذار در انتقال و تبیین اندیشه های علمی و عملی دانش آموزان شهید به دانش آموزان اکنون و آینده داشته باشند و این امر مبارک قوام بخش فرهنگ مقاومت و ایثار در سایه سار معرفت آموزی و نویدبخش آینده ای روشن و روشنگر برای تعالی این سرزمین است. امیدوارم با توکل به ذات اقدس الهی و استمداد از ارواح مقدس شهدای دانش آموز مدبرانه و امیدوارانه برای عزت، امنیت، پیشرفت، سربلندی و سرافرازی میهن عزیزمان، بکوشیم.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار