مشاور وزیر آموزش و پرورش خبر داد

تدوین 3 محور عملیاتی در قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه

تهران (پانا) - مشاور وزیر و عضو قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه از تدوین و پیگیری سه محور راهبردی و عملیاتی در این قرارگاه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تدوین 3 محور عملیاتی در قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه

کوروش حمیدزاده، مشاور وزیر و عضو قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه اظهار کرد: ضرورت توجه به فضای مجازی با شیوع بیماری کرونا و استمرار روند آموزش از طریق بستر مجازی، انکارناپذیر شد.

وی افزود: بر همین اساس، در دی‌ماه سال گذشته با دستور مستقیم وزیر آموزش و پرورش و همفکری تعدادی از صاحب‌نظران امر تعلیم و تربیت، موضوع ایجاد قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با جمعی از افراد مطلع و صاحب‌نظر این عرصه و نگاه جامع‌تر به این پدیده، نام قرارگاه به «قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه» تغییر کرد.

حمیدزاده با اشاره به اینکه یکی از ابعاد تربیت فناورانه، بحث فضای مجازی است، گفت: پس از تدوین سند راهبردی و عملیاتی این قرارگاه، محورهای کاری در سه بُعد مختلف در دستور کار جدی قرار گرفت.

مشاور وزیر و عضو قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه، تصریح کرد: محور اول سند راهبردی و عملیاتی قرارگاه، «توسعه زیرساخت‌های فناورانه در نظام تعلیم و تربیت» است که برای تأمین زیرساخت‌های فناورانه موردنظر با وزارت فناوری و اطلاعات، صداوسیما و حوزه‌های مرتبط ارتباط گرفته و در حال پیگیری هستیم.

وی محور دوم را «توسعه و تقویت نرم‌افزار شاد» دانست و بیان کرد: نرم‌افزار شاد به‌عنوان پلتفرمی موفق و تأثیرگذار در دوران کرونا مطرح شد و مورد استقبال جامعه فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده‌ها قرار گرفت. این پلتفرم در حال حاضر و با توجه به حضوری شدن مدارس، باید به الگویی برسد که نقش و تجربه موفق، مؤثر، عملیاتی و ماندگار خود در امر تعلیم و تربیت را ازاین‌پس هم حفظ کرده و در ادامه مسیر هم به‌عنوان پلتفرمی مرتبط به آموزش و پرورش و فرآیند تعلیم و تربیت، مورداستفاده قرار بگیرد.

حمیدزاده گفت: در همین راستا، فراخوانی با تأکید بر ایجاد خدمات افزوده در شبکه شاد، منتشر کردیم که در آن شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان در علوم فضای مجازی، حضور یافتند تا خدمات خود را به خدمات پایه‌ای شبکه شاد اضافه کنند و درنهایت پلتفرم شاد بتواند با خدمات متنوع‌تری در دسترس دانش آموزان قرار گیرد. همچنین با تعامل با معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، تنوعی از فعالیت‌های مختلف تابستانی ویژه دانش آموزان در حال طراحی است که امیدواریم از این طریق بتوانیم در فرصت تابستان و در شروع سال تحصیلی آینده، بیش‌ازپیش نقش و جایگاه سامانه شاد را به نقش و جایگاه قابل قبولی برسانیم و از این پلتفرم در فرآیند رسمی تعلیم و تربیت بهره‌برداری لازم و مؤثر داشته باشیم.

مشاور وزیر و عضو قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه ادامه داد: محور سوم در فعالیت‌های قرارگاه، نگاه جامع‌تر و عمیق‌تر به فضای مجازی و «ارائه الگوی برنامه درسی ترکیبی» است، لذا درصدد هستیم با توجه به تفاوت ماهیتی ایجادشده توسط ابزار فناورانه، علوم، فناوری‌های نوین و تجربه‌های بین‌المللی در مفاهیم و شیوه‌های تربیتی بتوانیم به یک الگوی برنامه درسی عمیق‌تر برسیم که قادر باشد با نگاهی نوین به آموزش حضوری، کیفیت مدارس و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی را در مدارس ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت مدارس، تأکید وزیر آموزش‌وپرورش است و در حال پیگیری هستیم، گفت: در این موضوع جلسات متعدد با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر تألیف و سایر دفاتر برگزار کرده‌ایم و امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو بتوانیم با اجرا و پیاده‌سازی الگوی برنامه درسی، ضمن عمل به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در اصلاح برنامه درسی ملی، با تعاملات مؤثر، کیفیت مدارس و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس را به‌صورت عملیاتی ارتقا دهیم.

وی گفت: اجرای شایسته تربیت فناورانه و تعمیق مفهوم یادگیری در مدارس که درنهایت منجر به رشد شایستگی‌های نسل آینده خواهد شد، نیاز به مشارکت جمعی و ارائه سهم تمامی افراد مؤثر در این امر را می‌طلبد.

حمیدزاده افزود: انتظار داریم رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما بتوانند درزمینه سازی اجرای این موضوع که جزء نیازهای اساسی کشور است، نقش مؤثر خود را ایفا کنند و فرهنگیان و صاحب‌نظران نیز این موضوع را مورد اندیشه ورزی و تفکر قرار دهند تا این کار با یک تعامل جمعی به نحو شایسته انجام شود.

وی در پایان گفت: وزارت آموزش و پرورش این موضوع را یک ضرورت دانسته و علاقه‌مند است بتواند در قالب‌ساز و کار و تحت عنوان تربیت در قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه، اقدامات مؤثری را به انجام برساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار