کتاب «تربیت فناورانه» با هدف تحقق یکی از شئون تربیتی سند تحول منتشر شد

تهران (پانا) - کتاب تربیت فناورانه (مبانی، مولفه‌ها و اصول) نوشته زهرا مهربان تألیف و در انتشارات ناقوس به چاپ رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
کتاب «تربیت فناورانه» با هدف تحقق یکی از شئون تربیتی سند تحول منتشر شد

به گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تربیت فناورانه مفهوم پردازی جدیدی در اسناد تحولی آموزش و پرورش است که کتاب حاضر با هدف تبیین این مفهوم تدوین است. در فصل اول و دوم این نوشتار، به چیستی مفاهیم تربیت و فناوری و همچنین برداشت از مفهوم تربیت فناورانه در ادبیات موجود پرداخته می‌شود.

در فصل سوم با استفاده از روش سنتز پژوهی ترکیبی با کمک مبانی تربیت در اسناد تحولی آموزش و پرورش، ماهیت تربیت و فناوری، و وجوه مستخرج شده از ادبیات آموزشی در باب تربیت فناورانه، مبانی تربیت فناورانه یعنی مبانيِ جامعه شناختی، انسان شناسی و فلسفی استخراج گردیده است و با ابتناء بر این مبانی تعریف جامعی از تربیت فناورانه ارائه شده است.

در فصل چهارم مفاهیم موجود در شبکه مفهومی تربیت فناورانه تحت عنوان مولفه‌های تربیت فناورانه همچون آموزش فناوری، سواد فناوارنه، تفکر فناورانه و شایستگی فناورانه مورد بررسی قرار گرفته‌ و در ادامه همین فصل، ارتباط این مفاهیم با مفهوم تربیت فناورانه تبیین شده است.

در فصل پنجم بر اساس مبانی ترییت فناورانه، اصول تربیت فناورانه یعنی قواعد تجویزی لازم برای برنامه‌ریزی تربیت فناورانه استنتاج شده‌اند و در فصل ششم نیز نکاتی در مورد سازوکار تربیت فناورانه از جمله: نقطه آغازین در تربیت فناورانه، برنامه درسی و جایگاه تربیت فناورانه، و آموزش معلمان بیان شده‌اند.

امید می‌رود با تعریف، مبانی، مولفه‌ها و اصول ارائه شده برای تربیت فناورانه، این شان تربیتی همچون سایر وجوه و شئون تربیتيِ طرح شده در اسناد تحولی، مورد توجه سیاستگزاران و برنامه‌ریزان آموزشی در آموزش و پرورش واقع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار