روایت دختران گلوگاهی از تلاش برای موفقیت

گلوگاه (پانا) - احساس خود ارزشمندی در دختران یکی از آرمان‌های نظام آموزشی است. با برگزاری کارگاه‌هایی نظیر خودشناسی، کارگاه‌های متنوع هنری و اردوهای هدفمند می‌توان به رشد این آرمان در دختران امیدوار بود و اگر این مهم تحقق یابد، سبب سلامت اخلاقی و روانی جامعه است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
روایت دختران گلوگاهی از تلاش برای موفقیت

اول ذی القعده هر سال قمری در تقویم مصادف با ولادت حضرت فاطمه معصومه و روز دختر است. دختران و به ویژه دختران دانش‌آموز نقش مهمی در تحقق ایران قوی و پیشرفت جامعه دارند. نقش و جایگاه دختران در جامعه امروز بر کسی پوشیده نیست. خبرگزاری پانا شهرستان گلوگاه به بهانه این روز به سراغ چندتن از دختران موفق دانش‌آموز شهرستان رفته است که نقش مهمی در پیشرفت شهرستان گلوگاه و نشان دادن نقش بسزای دختران داشته‌اند.

سارا حسنی، دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان مائده است. وی قریب به سه سال است که‌ با سازمان دانش‌آموزی، کانون فرهنگی و تربیتی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان گلوگاه همکاری می کند. او یک دانش‌آموز پیشتاز و همچنین یک خبرنگار فعال است. فعالیت‌های خلاقانه وی در ایام کرونا در حوزه پویش ها و جشنواره‌های مجازی سبب شد عناوین برتری را در پویش های سازمان دانش‌آموزی در سطح استان مازندران کسب کند؛ علاوه بر این، وی عضو انجمن ادبی کانون فرهنگی و تربیتی شهید غلامعلی کلبادی نژاد است و در زمینه داستان‌نویسی و شعر، دستی بر آتش دارد و چندین عنوان برتر را کسب کرده است.

سارا به پانا گفت: «چه دختر و چه پسر، هر دو موظفند سبب افتخار کشور خود باشند؛ اما من به عنوان یک دختر دانش‌آموز می‌توانم با کشف استعدادهای خود در زمینه های مختلف و پرورش آن، با کمک سازمان‌های فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و دانش‌آموزی از فرصتهایم به بهترین شکل استفاده کنم و باعث افتخار خود و خانواده و وطنم شوم.»

وی در ادامه بیان کرد: «برخی از خانواده ها و فرزندان معتقدند که با فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و هنری به درس و تحصیلات خود آسیب می زنند، اما چنین نیست. با برنامه‌ریزی درست می‌توان به بهترین شکل به مسایل درسی و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تشکیلاتی پرداخت. من با حضور در چنین برنامه‌هایی علاوه بر کسب مهارت‌های متنوع، انگیزه برای آینده و هدفم را یافتم و همه اینها دلایلی هستند تا در خواندن درس‌ها و تکالیفم سخت‌کوش تر باشم.»

حسنی بیان کرد: «در این راه ممکن است با مشکلات و موانعی از جمله محدودیت های خانواده و جامعه برای دختران مواجه شویم؛ در این شرایط با توکل بر خدایی که دوستدار بندگانش است و با پایداری و استقامت می‌توانیم بر مشکلات خود پیروز شویم.»

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در هویت بخشی به دختران‌ گفت: «وظیفه اصلی خانواده در این راه، علاوه بر حمایت کردن، تربیت درست است؛ تربیت یعنی ساختن شخصیت و داشتن یک شخصیت قوی و مستقل و این بهترین دارایی یک فرد است.»

فاطمه اشکارگر، دانش آموز پایه ششم دبستان شهیدان حجازی است. بیش از یک سال است که به طور جدی با کانون فرهنگی و تربیتی شهید غلامعلی کلبادی نژاد و سازمان دانش آموزی همکاری می‌کند. او نیز یکی از دختران دانش آموز فعال در عرصه هنری و اجتماعی است. خلاقیت و سخت‌کوشی از جمله صفات بارز اوست. او در میان دانش آموزان به ساخت لب آهنگهای خلاقانه و جذاب شهرت دارد. او همچنین یک پیشتاز فعال در مدرسه و اجتماع است.

فاطمه از دوران کودکی به فعالیت هنری و فرهنگی علاقه نشان می داد‌ و این طور کارها را دوست داشت.

وی در گفت‌وگو با پانا گفت:«فعالیت در حوزه های فرهنگی، هنری و حضور در عرصه های اجتماعی نه تنها لطمه ای به برنامه های درسی من نزد، بلکه حس می کنم‌ علاقه و انگیزه تحصیلی من نیز بیشتر شده و سبب شده است از ثانیه ثانیه لحظات زندگی ام به خوبی بهره و از آن لذت ببرم.»

وی این فعالیت ها را تمرینی برای حضور فعال در اجتماع و تمرین مسئولیت‌پذیری می‌داند و از اینکه به واسطه فعالیت‌های دانش‌آموزی توانسته بر مهارت‌ها و توانمندی‌های خود اضافه کند به خود می بالد.»

وی در ادامه بیان کرد:«یک دختر موفق باید هدفی روشن و مشخص برای خود داشته باشد. همچنین در کنار آن نظم و قانون مدنی داشته باشد؛ او باید شجاع و صادق باشد و برای ادامه زندگی خود انگیزه و پشتکار داشته باشد. صبر از لوازم مهم موفقیت است. یکی از دلایل موفقیت من صبور بودن برای رسیدن به اهداف است. رعایت ادب، همدلی، محبت و کمک به همنوعان از دیگر لوازم موفقیت و تحقق یک جامعه سالم برای یک دختر به خصوص یک دختر دانش آموز پیشتاز است و البته مهم تر از همه اینها توکل بر خداوند و مدد جستن از او در تمام لحظات زندگی است.»

سحر عسگری، دانش آموز پایه نهم دبیرستان عصمت است. او از قدیمی های عرصه تشکیلات و یکی از دانش آموزان تأثیرگذار در عرصه آموزش و پرورش شهرستان است. مهارت های تشکیلاتی او سبب شده است که او یکی از ارکان تشکیلات پیشتازان در مجامع اعضا و مربیان سازمان دانش آموزی باشد. او همچنین از اعضای هیئت رییسه مجلس دانش آموزی شهرستان است. سحر عسگری یکی از اعضای تیم مناظره دانش آموزی شهرستان گلوگاه در مرحله استانی بود. تبحر و مهارت بالای او در این دوره سبب تحسین همگان بود. او همچنین مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان دبیرستان عصمت است و در جشنواره های استانی سازمان دانش آموزی رتبه های ارزشمندی کسب کرده است. او یکی از شاگردان ممتاز مدرسه در عرصه علمی و آموزشی نیز است.

وی نیز در گفت و گو با پانا گفت:«احساس خود ارزشمندی در دختران ما یکی از آرمان های نظام آموزشی است. از نظر من با برگزاری کارگاه‌هایی نظیر خودشناسی، کارگاه‌های متنوع هنری و اردوهای هدفمند می‌توان به رشد این آرمان در دختران امیدوار بود و اگر این مهم تحقق یابد، سبب سلامت اخلاقی و روانی جامعه است.»

سحر ادامه داد:«در این کارگاه‌ها باید بر این حقیقت که جایگاه دختران تا چه اندازه در نظام خلقت اهمیت دارد تأکید شود و برای دستیابی آنان به این ارزش تلاش شود. البته بسیار مهم است که دختران موفق ما با تواضع و کمک به همسالان خود در حفظ این‌ جایگاه و دستیابی دیگران به این موفقیت ها بکوشند.»

وی با انتقاد از کسانی که ورود به عرصه‌های هنری و فرهنگی را بی‌جهت می‌دانند، گفت: «گفتن این سخن که حضور در عرصه‌های اجتماعی همانند تشکیلات سبب لطمه به رشد علمی می‌شود اصلاً منطقی و پذیرفته شده نیست، زیرا هدف اصلی این تشکل‌ها شیوه صحیح برنامه ریزی و همچنین نخبه پروری است و اینکه عضویت و فعالیت در آنها به اجتماعی شدن و مطالبه‌گری و عزت نفس منجر می‌شود؛ همچنین دانش‌آموزان به خصوص دختران در سن نوجوانی احساس می‌کنند که فرد مفیدی برای جامعه هستند و این زمینه‌سازی بزرگی برای ساخت ایران قوی با دختران قوی و با اراده است.»

هلیا نجف زاده‌، دانش آموز پایه هفتم دبیرستان معراج است. او نیز از نمایندگان مجلس دانش آموزی شهرستان و از اعضای پیشگام سازمان دانش آموزی است. فعال و پرتلاش بودن و اطاعت پذیری از شاخصه های بارز اوست. وی از جمله دانش آموزان موفق در عرصه شهرستان و استان است که افتخارات زیادی را در عرصه های دانش آموزی کسب کرده است.

وی در گفت و گو با پانا گفت: «از همه دختران می‌خواهم جایگاه خود را به عنوان یک دختر حفظ کنند و برای آن ارزش قائل شوند و با حفظ حجاب و داشتن ادب و تلاش در راه علم به موفقیت دست پیدا کنند.»

وی با اشاره به تأثیر همنشین و دوست در رشد و تعالی گفت:«در انتخاب دوست باید دقت کرد، یک دوست خوب می تواند در طی کردن جاده های موفقیت راهنمای انسان باشد، یکی دیگر از عوامل موفقیت الگوپذیری از بزرگان دین و کشور به خصوص بانوان شجاع، بااراده و قوی است، آنها که با وجود محدودیت‌هایی که بعضی از انسان‌ها در جوامع برای آنان به وجود آوردند همچون کوه استوار ماندند‌.»

١۴ قرن از جاهلیت انسان ها در توجه نکردن به جایگاه دختران گذشته است و امروز بیش از همیشه حضور و تأثیرپذیری آنان در جوامع نمود یافته است. ریحانه های بهشتی بیش از همیشه نیازمند توجه و مراقبت از طرف خانواده ها هستند. اگر حال آنان خوب باشد یک جامعه قوی می‌سازند.

خبرنگار: اویس خادم لو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار