روایت معلمی که رتبه اول الگوهای برتر تدریس را کسب کرد؛ با عشق تدریس می‌کنم

میانه (پانا) - مهدی صلحی، معلم نمونه استانی درباره رازهای موفقیت خود در ابتدای راه معلمی می‌گوید در دنیای امروز توانایی بهره‌مندی از فناوری‌های نوین از ضروریات شغل معلمی برای ایجاد یادگیری موثر در دانش‌آموران است.

کد مطلب: ۱۲۸۲۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
روایت معلمی که رتبه اول الگوهای برتر تدریس را کسب کرد؛ با عشق تدریس می‌کنم
دوران کرونا فضای آموزش را در مدارس دگرگون کرد، ولی معلمان با تمامی ابتکارات و دانسته های خود از هر طریقی اجازه توقف فرایند آموزشی را ندادند.
مهدی صلحی هنرآموز رشته برق هنرستان های میانه و از جوانان خلاق در بدو ورود به آموزش و پرورش سیستم جدیدی از آموزش را تجربه کرد و با وجود کلاس‌های غیرحضوری با تولید محتواهای آموزشی و استفاده از ابتکارات در کلاس‌های درس توانست رتبه اول کشوری الگوهای برتر تدریس را کسب کند. بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، در سال 92 به عنوان سرباز معلم وارد آموزش‌وپرورش شده و در هنرستان فنی شهید غفور رئیسی میانه مشغول به کار شد و بعد از سپری کردن سربازی، همچنان به فعالیت خود در هنرستان غیردولتی علم و صنعت به عنوان هنرآموز ادامه داد و نهایتاً پس از پذیرش در آزمون استخدامی و سپری کردن دوره‌های بدو خدمت دانشگاه شهید رجایی در مهر ماه 98 حکم معلمی دریافت کرد و تا به امروز در این شغل مقدس مشغول به خدمت است. کسب عنوان معلم نمونه استانی نیز امسال بهانه ای شد تا پای صحبت های این معلم‌ میانه ای بنشینیم.
سابقه کاری و موفقیت های خود را بیان کنید.
از سال 98 تا به امروز با افتخار در کسوت معلمی هستم و در سال 99 به عنوان نفر اول کشوری در جشنواره الگوهای برتر تدریس در بخش مجازی انتخاب شدم و خوشبختانه امسال با لطف پرودگار متعال به عنوان معلم نمونه استانی و برگزیده جلو‌های ویژه معلمی نائل شدم و امیدوارم همچنان بتوانم در این عرصه روند روبه رشدی داشته باشم. همینطور در این مدت به طور مستمر با گروه درسی الکتروتکنیک استان همکاری نزدیکی داشته‌ام و امسال به عنوان عضو گروه استانی درس آمادگی دفاعی در خدمت همکارانم بودم.
خیلی‌ها می پرسند چه کار خاصی انجام دادید که معلم نمونه شدید؟
قطعاً همه همکاران فرهیخته بنده در اقصی نقاط کشور عزیزمان نمونه هستند، چرا که در آغازین لحظات شیوع بیماری کرونا بود که قبل از هر دستورالعملی به صورت آتش به اختیار دست به کار شدند و با تجهیزات شخصی خودشان آموزش را پی‌گرفتند تا تعلیم و تربیت همچنان با قوت ادامه پیدا کند و ایثارگرانه در این عرصه جهاد کردند.
در این مدت من هم سعی کردم به نسبت دروسی که تدریس می‌کردم محتواهای باکیفیت و قابل فهم برای هنرجویان و دانش‌آموزانم تهیه کنم و از سوی دیگر تشکیل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای همکاران گرامی و حضور در جلسات استانی و منطقه‌ای جهت افزایش کیفیت بخشی فرآیند یاددهی و یادگیری از دیگر مواردی بود که مشغول انجام آن بودم.

چه احساسی داشتید وقتی اطلاع پیدا کردید معلم نمونه استان شدید؟
همواره کسب موفقیت برای انسان موجب افتخار و رضایت درونی است و این خبر موجبات شعف و شادمانی را برای بنده فراهم کرد و از سوی دیگر مسئولیت را برای ادامه مسیر سنگین‌تر کرد؛ چرا که باید تلاش کنیم تا در هر لحظه بهترین خودمان باشیم و عالی‌ترین عملکرد را به نمایش بگذاریم.
چه وقت در تدریس و معلمی احساس خستگی کردید؟
برای یک معلم در زمان معلمی و تدریس لحظه خسته‌کننده‌ای وجود ندارد، چرا که تمام لحظات را با عشق و از ژرفای وجود خود مشغول تعلیم و تربیت است.
یک معلم در عصر حاضر باید مجهز به سواد رسانه‌ای و توانایی بهره‌مندی از فناوری‌های نوین باشد
ویژگی های یک معلم از نظر شما چه مواردی باید باشد؟
معلمان همواره مزین به ویژگی‌های برجسته‌ای همچون ایمان، حسن خلق، خوش رفتاری و تخصص‌های حرفه‌ای بوده‌اند. به نظر بنده علاوه بر ویژگی‌های اخلاقی و تخصصی، یک معلم در عصر حاضر باید مجهز به سواد رسانه‌ای و توانایی بهره‌مندی از فناوری‌های نوین باشد و این فناوری‌ها کامل در اختیارش قرار گیرد، چرا که این موارد از ضروریات شغل معلمی است.
خلاقیت چه رابطه ای با موفقیت در تدریس دارد؟
بررسی‌های اولیه از کلاس درس، یکسری داده‌ها و اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهند که ما براساس آنها روش‌های تدریس و ارائه مطالب را برمی‌گزینیم. ما در کلاس درس، دانش‌آموزانی با خصوصیات اخلاقی و رفتاری متفاومتی داریم که همراه کردن آنها با فرآیند یاددهی و یادگیری مستلزم انجام روش‌های خلاقانه است؛ بدین‌ترتیب روشن است که خلاقیت جزء جدایی ناپذیر فرایند تدریس است. پس معلمی موفق خواهد بود که ابتدا تجزیه و تحلیل درستی از کلاس درس خود داشته و سپس روش‌های خلاقانه و مبتکرانه را اجرا کند.
انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی چه بود؟
انتقال دانش به‌روز به نسل آینده و ایجاد تأثیر مثبت در روند رشد و توسعه کشور از طریق تربیت نیروی انسانی مؤمن و کارآمد، عمده دلیل انتخاب شغل معلمی از سوی بنده بود و امیدوارم تا به حال در این مسیر موفق بوده باشم.

اهل انتقاد هستید یا بیشتر انتقاد می کنید؟
همواره در انجام کارها به مشورت و دریافت نظرات دیگران می‌پردازم. اگر انتقاد نسبت به خود از دیگران دریافت نشود، به نقاط ضعف خودمان پی نمی‌بریم، پس در مسیر پیشرفت دچار کاستی‌هایی خواهیم شد. کمتر سراغ انتقاد مستقیم می‌روم، ولی در بیان انتقاد سعی می‌کنم آن را به عنوان پیشنهاد بیان کنم تا بدین ترتیب از لحاظ روانشناختی تأثیر بیشتری داشته و مؤثرتر باشد.
کرونا چه تاثیری در روند تدریس شما داشت و راه حل شما برای تدریس مطلوب در ایام کرونا چه بود؟
اولین ایده که به ذهن بنده برای تدریس رسید، ساخت فیلم‌های آموزشی و تهیه درسنامه در حوزه دروس کارگاهی، عملی و نظری با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه سازی و ارائه محتوا بود که با لطف خداوند تا حدودی در این زمینه موفق بودم و این فیلم‌ها و محتواهای آموزش الکترونیک، هم مورد توجه و استفاده هنرجویان و دانش‌آموزان و هم سایر همکاران قرار گرفت که مایه افتخار و سعادت بنده است.
با شنیدن کلمات زیر یک یا چند عبارت که به ذهنتان می رسد عنوان کنید:
مدرسه: محل رشد، پیشرفت و تعالی
دانش‌آموز: امانت الهی
کتاب: فرهیختگی
معلم موفق: همه همکاران در سراسر کشور
آموزش وپرورش: اولویت اول کشور برای پیشرفت
عدالت آموزشی: برای همه
سخن آخر؟
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند. بنابراین راه حل تمام مشکلات را نه در جاهای دیگر، بلکه باید در کلاس‌های درس جستجو کرد. برای پیشرفت و توسعه کشور باید آموزش و پروش بسیار قوی داشته باشیم و از سوی دیگر، معلمان را توانمند کنیم. توانمندسازی حرفه‌ای و تخصصی، از طریق دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های ضمن خدمت اتفاق می‌افتد و توانمندسازی اقتصادی که باید از طریق تلاش‌‎های دولت و مجلس محترم عملیاتی شود. معلم توانمند، معلمی پژوهنده، خلاق، مبتکر، امیدآفرین و با دانش ‌به‌روز خواهد بود که تمام تلاش خود را در جهت تربیت دانش‌آموزانی آینده‌ساز در تراز نام ایران اسلامی به کار خواهد برد تا در آینده، کشور عزیزمان در عرصه‌های رشد و پیشرفت در جهان سرآمد و الگو باشد.
خبرنگار: مسعود رضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار