معلم نمونه آذربایجان شرقی در گفت وگو با پانا:
خستگیناپذیری و دلسوزی از مشخصههای بارز معلمان است
موفقیت، پایان کار نیست بلکه شروع قدمهای بزرگتر بهسوی افقهای تازه است
میانه (پانا) - معلم نمونه آذربایجان شرقی با بیان موفقیتهای خود در عرصه تدریس، گفت موفقیت پایان کار نیست، بلکه شروع قدمهای بزرگتر بسوی افقهای تازه است.
شهریورماه و تب و تاب مدارس در آمادهسازی کلاسهای درس از نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی و حضور دانشآموزان در کلاسهای درس خبر می دهد. فرصت را غنیمت شمردیم تا پای صحبت نومعلم نمونه استان آذربایجان شرقی بنشینیم.
مهسا ناصری، نومعلم میانه ای در اولین سالهای حضور خود در کلاس درس، ابتکار و خلاقیت را چاشنی تدریس کرده و توانست در دومین سال خدمت عنوان معلم نمونه را در کارنامه فعالیتش در دستگاه تعلیم و تربیت ثبت کند. وی اهل شهر آچاچی شهرستان میانه است و دوران ابتدایی را در مدرسه خدیجه کبری آچاچی گذرانده و دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدارس نمونه دولتی شهر میانه سپری کرده است. سپس در رشته مهندسی معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی قبول شده و در کنار آموختن علم، هنر و فن، معلمی آموخته است.
ناصری با بیان اینکه در سال ۹۸ از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فارغ التحصیل شده و به کسوت معلمی نائل آمده، به پانا گفت: «در زمستان آن سال با حضور در هنرستان کاردانش ثامن الائمه میانه تدریس خودم را در پشت میز معلمی شروع کردم و دومین سال تدریس را در ایام شیوع کرونا با همکاری در زمینه تولید محتواهای الکترونیکی با دبیرخانه شایستگی های غیرفنی و گروه درسی کارآفرینی استان سپری و با لطف خداوند متعال، به عنوان معلم نمونه استانی و برگزیده جلوه های ویژه معلمی انتخاب شدم.»
ناصری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور معلم نمونه شدید، گفت: «تمامی معلمان، بی شک نمونه هستند و ما شاهد فعالیت های ایثارگرانه آنها در به حرکت درآوردن چرخ های تعلیم و تربیت در دنیای جدید همه گیری کرونا بودیم.»
وی ادامه داد: «اولین سال های تدریس بنده دقیقا مصادف با شیوع کرونا و فضای جدید تدریس بود؛ در ابتدا شاید برای هر نومعلمی این شرایط یک بحران بزرگ باشد، چون مستقیما با یادگیرندگان ارتباط ندارد، اما تلاش من در راستایی پیش رفت که این شرایط را به یک فرصت تبدیل کنم و بصورت پیوسته در دوره ها و کارگاه های آموزشی ملی و بین المللی شرکت کرده و سعی کردم که خود را با مباحث تکنولوژی روز همگام کنم و از آنها در راستای تولید محتواهای الکترونیکی باکیفیت و قابل فهم برای هنرجویان بهره بگیرم، بنابراین باتوجه به مسائلی که مرتبط با بازار کار هنرجویان در هنرستان های کاردانش است، همکاری هایی با گروه درسی کارآفرینی استان داشتم و حاصل آن، تجربیات ارزشمندی بود که بسیار در تدریس ها سودمند واقع شد.»
وی اظهار کرد: «شنیدن خبر موفقیت برای هر انسانی موجب افتخار است و خبر موفقیت من در زمان خود موجبات شعف و شادمانی را برای بنده فراهم کرد و البته مسئولیت بزرگتر را برای من نیز یادآور شد که این موفقیت پایان کار نیست، بلکه شروع قدم های بزرگتر بسوی افقهای تازه است. وقتی در مسیری عشق و شوق هست، خستگی معنایی ندارد و خستگی ناپذیری و دلسوزی از مشخصه های بارز معلمان است که گویی در گوهر وجودشان نهادینه شده است.»
این معلم نمونه با اشاره به شاخصه های یک معلم خوب، بیان کرد: «معلم خوب، کسی است که دانش آموز تا آخر عمر از او یاد کند و گرامی داشته شود، معلمان همواره به ویژگی های برجسته همانند ایمان ،اخلاق مداری ،تخصص در حرفه مزین هستند؛ اما ازجمله مواردی که در عصر فعلی با توجه به شکل گیری نیازهای جدید احساس میشود، بحث به روز بودن است که بطور پیوسته در جریان تحولات و تغییرات آموزشی و روش های نوین بازدهی یادگیری قرار گیرد. مورد دیگر توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان است، چرا که انسان ها با استعدادها و تواناییهای متفاوتی آفریده شده اند و امید است که امکانات در دسترس نیز تسهیل کننده این امر باشد. مورد آخر خلاق بودن است که دانسته ها به شکل خلاق تر و موثرتر و مفیدتری استفاده شوند.»
خلاقیت و نوآوری باعث رشد دانش آموزان می شود
وی ادامه داد: «خلاقیت و نوآوری باعث رشد دانش آموزان در زمینه یادگیری، نحوه تفکر و عملکرد آنها می شود و چه بسا زمینه ای را مهیاکند تا افراد با تفاوت در استعداد و توانایی جذب تدریس و موضوع شده و کنجکاوی و علاقه شان برانگیخته شده و هر کدام در یک مسیر متفاوت نشات گرفته از وجودشان پاسخ سوالات را بیابند و راه حل های متفاوت و درخشان که زاییده تفاوت هاست حاصل شود. همچنین خلاقیت در تدریس، موضوعات خشک و خستهکنندۀ کتابهای درسی را به آموزشهایی تعاملی و جذاب تبدیل میکند و باعث کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان میشود و علاقمندی آنها به یادگیری موضوعات جدید را افزایش خواهد داد.»
وی در پاسخ به این سوال که انگیزه شما برای معلمی چیست، اظهار کرد: «معلّمی فقط یک شغل نیست. معلّمی یک عشق و یک انتخاب است. به قول شهید رجایی: "اگر معلّمی را فقط به عنوان شغل انتخاب کردهای رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد." امیدوارم این عشق بنده در قالب درخشش هنرجویان مومن ،توانمند،خلاق در عرصه های شغلی گوناگون در راستای توسعه کشور عزیزم متجلی شود که از جمله دلایل مهم آغاز این سفر عظیم بنده همین بود.»
ناصری افزود: «همواره سعی میکنم در انجام امور از تجربیات افراد موفق درآن زمینه بهره مند شوم و اگر در جایی نقصی احساس کنم نظرات را جویا شوم تا ایراد کار را دریابم. همواره از انتقادهای سازنده استقبال می کنم، چرا که همیشه سبب بهبود و رشد فردی بنده می شوند، با توجه به تفاوت های وجودی افراد سعی میکنم اگر انتقادی نسبت به موضوعی داشته باشم در قالب یک توصیه یا پیشنهاد سازنده مطرح کنم.»
ناصری با اشاره به روند تدریس و راه حل مناسب خود برای تدریس مطلوب در ایام کرونا، بیان کرد: «اولین تدریس های بنده شکل مجازی داشتند و تلاش های بنده در راستای تولید محتواهای الکترونیکی جذاب و ساده برای محتواهای دروس شایستگی فنی و غیرفنی صورت گرفت و ازسوی دیگر مدیریت این محتواها در نحوه ارائه بخش بندی و دریافت بازخوردها مورد اهمیت واقع شد و تکالیف بصورت فعالیت های عملکردی بااستفاده از امکانات کلاس های جدید که مجازی بودند، طراحی شد. حتی از ظرفیت حضور والدین در کلاس های مجازی نیز در برخی دروس استفاده شد که بسیار جالب و مورد توجه بود.»
ناصری تعریفی کوتاه از واژههای مدرسه، دانش آموز، کتاب، معلم موفق، آموزش و پرورش و عدالت آموزشی را بیان کرد.
وی در پاسخ مدرسه را (خانه دوم)، دانش آموز را (جویندگان گنج علم)، کتاب را (دوست جاودانه)، معلم موفق را (خستگی ناپذیری)، آموزش وپرورش را (نگین توسعه کشور) و عدالت آموزشی را (امکانات آموزشی برای همه) عنوان می کند.»
این معلم توانا در عرصه تعلیم و تربیت، در ادامه خاطرنشان کرد: «در نخستین آیات قرآن که بر قلب پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. وقتی که خداوند در تعلیم پیامبر خود و الهام وحی به بهترین خلقش از انسان خواست تا بخواند، اهمیت دانش آموزی و دانش پژوهی برای ارتقای جامعهای که در آن زندگی میکنیم بیشتر مشخص میشود و نشان دهنده عظمت کاری است که معلم برای ساختن جامعه ایفا میکند.»
وی در پایان عنوان کرد: «ارتقای توانمندی معلمان آغاز تحول در آموزشوپرورش است و امید است شاهد تقویت هرچه بیشتر مهارتهای حرفهای معلمان و برنامهها و فعالیتهای کیفیتبخشـی در آموزش و پـرورش باشیم و نسلی متدین با بنیادهای اعتقادی مستحکم و نیز پویا و خلاق در مهارت های خاص تحویل جامعه داده باشیم و شاهد درخشش نام کشور عزیزمان در عرصه های گوناگون علم و دانش توسط این گنجینه های گرانبها باشیم.»
خبرنگار: مسعود رضائی
ارسال دیدگاه