منصوره واحد:

معلم توانا، عنصر اصلی جامعه‌ای پویا و سازنده است که به سمت توسعه حرکت می کند

تهران (پانا) - معاون پرورشی دبستان شهدای تاکسیرانی منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه معلمی همانند شغل انبیاء، شغلی بسیار ارزشمند، نمونه و بی‌نظیر است و همانند آن در هیچ کجا پیدا نمی‌شود، معلم توانا را در حقیقت عنصر اصلی جامعه‌ای پویا و سازنده دانست که به سمت توسعه حرکت می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۵۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
معلم توانا، عنصر اصلی جامعه‌ای پویا و سازنده است که به سمت توسعه حرکت می کند

منصوره واحد؛ معاون پرورشی دبستان شهدای تاکسیرانی با بیان اینکه شغل معلمی با هیچ خط‌کشی و قیاسی قابل اندازه‌گیری نیست و قطعاً اختصاص روزی برای بزرگداشت معلمان، سنتی ارزشمند و فرصتی مناسب برای اندیشیدن دوباره به آموزش، آموزشگر و آموزگار است، در گفت و گو با پانا گفت: «معلمی عشق می‌خواهد و با سختی همراه است. کسی که به دنبال این شغل می‌رود هرگز و هرگز به دنبال منفعت دنیوی نیست چون می‌تواند با همین تحصیلات به‌ دنبال کارهای دیگری برود. ولی همان عشق و علاقه که در جوهره وجود شخص معلم است، نمی‌گذارد که این آتش خاموش شود. تقارن هفته معلم امسال با عید سعید فطر یادآور رسالت رشد و تعالی معنوی جامعه است. ویژگی برجسته‌ ای که تنها از معلم ساخته است و در حقیقت ادامه‌دهنده راه انبیای عظام الهی است.»

وی گفت: «به عقیده من کسی از جایگاه شغلی اش ناراضی است که احساس کند شغلش مشکلاتی را برایش به وجود آورده و آرامش زندگی او را مختل کرده است. برای من بیشتر از هر چیزی در زندگی، آرامش مهم است و به هدفی که می خواهم برسم ایمان دارم. برای رسیدن به این مرحله از زندگی، مشکلات و سختی های زیادی را پشت سر گذاشته ام اما به خیلی از چیزهایی که می خواستم، مثل آرامش قلبی، در این راه رسیده ام. اگر هم دوباره به عقب برگردم همین راه را انتخاب می کنم و باز معاون پرورشی می شوم.»

وی با بیان اینکه فراهم شدن بسترهای آموزش مجازی یک دستاورد خوب در دو سال گذشته بود، اظهار کرد: «با توجه به اینکه ابزارها، امکانات و نرم‌افزارهای کافی در دسترس و در خدمت معلم است، تدریس مجازی می‌تواند در صورت لزوم و در مواقع خاص به اندازه تدریس حضوری برای دانش‌آموزان قابل فهم و درک باشد. در سیستم آموزش مجازی، معلم دسترسی کامل به دانش‌آموز ندارد و برخی دانش‌آموزان از روی ناآگاهی و غفلت یا گاهی از روی تنبلی، تکالیف کلاسی را همزمان با تدریس انجام نمی‌دهند. بنابراین همین موضوع موجب عقب‌ماندگی تحصیلی در این دانش‌آموزان می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه یک معلم باید هم در بستر آموزش حضوری و هم در حوزه آموزش مجازی، توانایی انتقال مطالب درسی را داشته باشد و خود را برای تغییر شرایط و واکنش مؤثر آماده نگه دارد، اذعان کرد: «به شخصه سعی کردم خودم را با شرایط وفق بدهم و با دید منفی نگاه نکنم. اما به صورت کلی، مزیت ها و معایبی در آموزش مجازی وجود دارد. من دوست دارم دانش آموزان هنگام تدریس، حرکات، هیجان، انرژی و عشق معلم به درس را ببینند و درس به دل و جانشان بنشیند. اما متأسفانه این امکان در تدریس مجازی وجود نداشت. از مشکلات دیگر، دغدغه ام در زمینه یادگیری دانش آموز بود. می خواهم که دانش آموزم نکات درس را با وضوح کامل درک کند و درس را خوب یاد بگیرد. هدف معلمان موفقیت آنهاست. این نه برای امروز و سال پیش رو، بلکه برای کنکور و ورود به دانشگاه است. به علاوه یکی از معایب کار در بستر مجازی که به شخصه با آن مواجه بودم این است که نمی توانم مشکلات دانش آموزم را لمس کنم و از آنجایی که باید با دانش آموزم تبادل نظر کنم، به درد دل ها و مشکلاتشان گوش کنم و حتی در مواقعی راهنمایی شان کنم، شرایط آموزش مجازی را به هیچ وجه دوست نداشتم و خیلی خوشحالم که مدارس دوباره بازگشایی شده اند.»

معاون پرورشی دبستان تاکسیرانی منطقه ۱۴ با اشاره به اینکه باید معلم بود تا فهمید مدافعان سنگر آموزش چه سختی‌هایی را با جان و دل ‌و حتی گاهی با هزینه‌های شخصی خود تحمل کرده، سکوی آموزش را رها نمی‌کنند تا به بهترین شکل دانش‌آموزان را هدایت کنند، افزود: «معلمان ما در دوران کرونا شهرت و لقب مدافع نگرفتند، در حالیکه ارزش کارشان کمتر از مدافعان سلامت نبود و صحنه‌های زیادی از ایثار و از خودگذشتگی را در راستای خدمت به امر آموزش از خود به یادگار گذاشتند. معلمان در امر آموزش دلسوزانه تمام توان خود را برای آموزش به‌کار گرفتند و با کمترین امکانات، بدون هیچ توقع و گاهی با هزینه شخصی خود روند آموزش را به بهترین شکل ممکن هدایت کردند.»

وی تجلیل از مقام معلم و پوشش خبری فعالیت‌ها و جلوه‌های ایثارگری فرهنگیان در مدارس و معرفی آنها به عنوان یک الگوی مناسب، به جامعه را از جمله فعالیت‌های پیشنهادی برای انعکاس بیشتر جلوه‌ های معلمی در جامعه برشمرد و گفت: «وجهه و شخصیت فرهنگیان و اساتید همیشه در میان اقشار مختلف جامعه بسیار خوب و پسندیده بوده است. بنابراین حضور معلمان در فعالیت‌های اجتماعی جامعه می‌تواند بسیار اثربخش و موثر باشد. میل به دیده‌ شدن و قدردانی از زحمات افراد، از نیازهای هر انسانی است. زمانی که یک فرد در برابر جلوه‌های ایثار و از خود گذشتگی همکاران خود پاسخ مناسبی مشاهده نکند، بدون شک این موضوع ترمزی خواهد بود در برابر عملکرد وی در زمینه فعالیت‌های مشابه و زنجیره فداکاری در جامعه قطع خواهد شد.»

واحد با تأکید بر اینکه اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی با تلاش هدفمند معلمان ممکن است که عصاره آموزه هایشان، ترویج دانش و بینشی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و در چهار چوب سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب باشد، گفت: «معلمان جامعه، در توسعه فرهنگی نقش بسزایی دارند‌. به ویژه ایثارگری‌ های مستمر همکاران خستگی ناپذیر صف و ستاد که در دوران شیوع و همه گیری ویروس کرونا و دوران پسا کرونا با مجاهدت‌ های بزرگ و خاموش، صحنه های بدیع و زیبایی خلق کردند. صحنه‌هایی از تجسم واقعی و مانند جمله معروفی که گفته شده معلم شمعی است که خود می سوزد تا محیط پیرامونش را روشن کند.»

وی در پایان گفت: «تا زمانی که توانایی تدریس داشته باشم، دوست دارم که مشغول کار باشم. به عقیده من بازنشستگی زمانی برای استراحت است. برخی از همکاران خود را می بینم که در این زمان در مدارس غیر دولتی شروع به فعالیت می کنند و من این را نمی پسندم. به جنبه در آمدی تدریس توجه زیادی ندارم و به فعالیت هایی که افزایش حقوقم را تضمین می کنند اهمیت زیادی نمی دهم. زمانی که پس از ۱۰ سال باقی مانده از کارم بازنشسته شوم، دوست دارم به فعالیت های هنری مورد علاقه ام بپردازم.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار