روایت عشق و دلدادگی یک معلم صدساله

یاسوج (پانا) - «محمد دانش‌آموز» معلم ١٠٠ ساله کهگیلویه و بویراحمدی است که شنیدن موفقیت‌های شاگردانش را بهترین هدیه روز معلم عنوان می‌کند ، می‌گوید با دیدن و شنیدن موفقیت‌های شاگردانش، دلش می‌خواهد پرواز کند.

کد مطلب: ۱۲۷۶۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
روایت عشق و دلدادگی یک معلم صدساله

قدردانی از معلم، تجلیل از باغبانی است که هر صبح با سبدی از صمیمیت وارد کلاس می‌شود و فردا را بر شاخه قلب‌ها پیوند می‌زند. هدف و مقصد آفرینش را مقدم کرده است و سلامتی جامعه را تضمین می کند و معلم مانند شمع می‌سوزد تا محفل جان‌ها را بر افروزد؛ هفته معلم ‌فرصت مناسبی برای همه افراد جامعه در راستای قدردانی از آنان است تا به یاد آوریم چه زنان و مردان بزرگی در کلاس های درس، علم و معرفت را به ما و فرزندانمان آموخته اند تا آنان را از دریای علم سیراب کنند و این شاخصه ها را می توانیم در معلمی شریف مانند حاج محمد دانش‌آموز ببینیم.

«محمد دانش‌آموز»، معلمی عاشق است که معنای عاشقی را در محروم‌ترین روستاها معنی کرده است. از مکتب علم و ادب او صدها استاد دانشگاه و معلم و انسان‌های پاکدست تربیت شدند. این معلم کهگیلویه و بویراحمدی هم اکنون با حدود یک قرن زندگی، از باتجربه ترین آموزگاران کشور است و اهل روستای تمنک از توابع شهرستان دنا است. وی دارای۶ فرزند است و در طی اتفاق ناگواری، یکی از جگرگوشه هایش را از دست داد. زندگی این معلم همواره فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

وی در گفت وگو با پانا از دوران تحصیل خود اینگونه یاد می‌کند: «با ورود معلم به کلاس درس، دانش آموزان و مبصر کلاس، هر دو همانند یک تخته چوب خشک می شدیم، صاف و بی حرکت. با چشمانی نگران و ترسان در تعقیب او. دهانمان از ترس خشک می شد. فریاد برپا، برجای مبصر، ما را بیشتر می ترساند.»

این آموزگار مجرب ادامه می‌دهد: «ما دانش‌آموزان به جز ترس چیزی از این دروس نمی فهمیدیم. صدای نفس هایمان با صدای جابه جا شدنمان کلاس را پُرجنب و جوش می کرد. اما در نهایت ایام تحصیل گذشت و خودم معلم شدیم تا حسرت های آن روزگار را با مهر و وفا به دانش‌آموزان از یاد ببرم.»

دانش آموز در پاسخ به اینکه بهترین هدیه ای که شما در روز معلم دریافت کردید چه بوده، بیان می‌کند: «بهترین هدیه ای که در این سالیان خدمت گرفتم هدیه ای بود به بلندای یک قرن که باعث دلگرمی من شد و با دیدن مقام های والای شاگردانم، دلم می خواهد پرواز کنم.»

حاج محمد دانش‌آموز با اشاره به محرومیت مناطق و ضرورت اجرای طرح های آموزش در این مناطق می‌گوید: «وجود مکتب خانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به اوایل سلسله صفویان برمی‌گردد که در بعضی از مناطق استان کهگیلویه بزرگ و سی­ سخت، مکتب­ های قدیمی دایر بود و توسط معلم‌های محلی دروس مربوطه به علاقمندان ارائه می­ شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد علمی و محرومیت زدایی پیشرفت عظیمی کرد و ایجاد نهادهای اداری و آموزشی در مناطق استان و توجه خاص دولت اسلامی به مناطق محروم، باعث رشد مضاعف و فزاینده آموزش و پرورش شد که در پی این رشد، سرانجام آموزش عالی در استان از اوایل دهه ۶٠ آغاز شد.»

وی، نیروهای جوان را محور اصلی پیشرفت کشور دانسته و می‌افزاید: «جوانان افتخارات گذشتگان خود را فراموش نکنند و همیشه اتحاد و انسجام و نام سربلند سرزمین خود را حفظ کنند و تا توان دارند به دنبال علم و دانش بروند.»

شایان ذکر است محمد دانش‌آموز، از ابتدای آغاز فعالیت اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۲ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، فصل جدیدی از آموزگاری را در مدارس آغاز کرد.

دانش آموز خبرنگار: محمدصادق بهرامی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار